Az utolsó kolumnista

Koltai Tamás (1942–2015)

  • Csáki Judit
  • 2015. augusztus 23.

Színház

Legelőbb a düh: mi a francnak kell lemenni szombaton negyven fokban újságért, amikor ott az internet…

Nem volt B terve, legalábbis a színházzal kapcsolatban nem: ma este is találkoztunk volna a színházban, ahová én (valószínűleg) megyek, és ahová ő (biztosan) nem jön.

Tamás. Koltai Tamás. Igyekszem, hogy múlt idejűek legyenek a mondatok: egy ideig a barátom volt, egy ideig a munkatársam volt, egy ideig a főnököm volt, egy ideig a szövetségesem volt. És kortársam is volt, ha nem is épp kor szerint, hiszen ő már cikket írt, amikor én még írni sem tudtam, de a színikritikusok csapatában mégis kortársak voltunk: én változó helyeken, ő sziklaszilárdan az ÉS-ben írta hétről hétre a kritikáit. Réges-régóta. Pontosan negyvenöt évig. Ő volt az utolsó színházi kolumnista, mert nálunk, Magyarországon vele hal ez a műfaj is.

Kíváncsiság. Szenvedély. Állhatatosság. Konzervativizmus. Nyitottság. Ahol két (színházi) fedőt összecsaptak, ott felbukkant. Bölcsész volt, de a színház belvilága felől érkezett a kritikusi pályára – a fordítottja sokkal gyakoribb –, és autodidakta módon tanulta a szakmát, mármint a színikritikusit, mert másképp egyelőre nem is lehetséges; épp ezen dolgoztunk mostanában, hogy lehetséges legyen másképp is.

Tanult és tudott, sokat és sokat. Mindent olvasott – évekig úgy találkoztunk a szokásos hétvégi bemutatókon, hogy neki a Narancs, nekem az ÉS volt a kezemben –, és ami teljesen ki tudott borítani: mindent meg is jegyzett. Neveket és dátumokat, előadásokat és helyszíneket, és ezeket össze is tudta rakni: komplett, állandóan változó-bővülő rendszer volt a fejében. Minden áldott este, minden egyes színházi előadás után otthon följegyzett a füzetébe néhány mondatot; nem amióta színikritikus, hanem amióta színházba jár. Rendszerezni tudta a tudását, rendes, rendszerető, akkurátus ember volt.

Ugyanazt gondoljuk (gondoltuk) a színházról mint művészetről. Hogy nem holmi dísz az emberiség, a társadalom életén, hanem – klasszikusokon nevelkedtünk – „tükröt tart”, meg „színház az egész…”, ráadásul eo ipso kritikus.

Koltai Tamás színikritikáit legalább huszonöt könyv is őrzi – én mindig úgy gondoltam, hogy a színikritika napi műfaj, szolgáltatás, amely úgy hullik el az idővel, mint a tárgya, maga az előadás. Mégis haszonnal forgatom a köteteit: lyukacsos memóriám megbízható mankóra lel bennük.

A Színház című folyóirat szerkesztőségében dolgoztunk együtt húsz évig. Az „átkosból” átsegítettük a lapot (Nánay Istvánnal, Koncz Zsuzsával és másokkal) a hivatali packázásokon az „újvilágba”, amely jobb volt, de a lap számára egyre nehezebb. Szerettem a „nagy projekteket”: a Halász Péter-számot meg a sok más tematikus – és egyből a színháztörténetbe katapultáló – számot, a régi, mondhatnám, hőskori Nemzeti Színház-gyűjtést, amelyhez kellett némi bátorság, hiszen politikailag meglehetősen barátságtalan közegben történt; a drámamelléklet (ez is hol elhalt, hol föltámadt) egy-egy nagy-nagy találatát, Spirót, Eörsit, Forgáchot, Székely Csabát; a mindig felvillanyozó „ötleteléseket”, hogy mit és kit kéne még a lapban látni; a „nagy fogásnak” számító interjúkat, és leginkább a beszélgetéseket arról, amit mind a legjobban szerettünk: a színházról. Aztán eljöttem, mert a jövőt illetően nem értettünk egyet: én az online jelenlétet forszíroztam, de Tamás konzervatív volt: a printlap fennmaradásáért küzdött, neki az volt a SZÍNHÁZ. Nehéz és kemény búcsú volt…

Aztán – máig tartó folyamat ez – annyira megnehezedett a színházművészet helyzete (természetesen szoros összefüggésben a társadaloméval, amelyben a szerintünk jó színház fogan), hogy megint beszéltünk, összefogtunk, nyomtuk-toltuk… Utoljára pár napja, egy őszi színikritikus-tanfolyamról és egy cikkről beszélgettünk, amivel most már örökre tartozni fogok.

Koltai elévülhetetlen érdeme, hogy kritikái professzionális mértéket szabnak – lásd: ennyit és így kell melózni, ennyire beletenni mindent, mert másként nem megy –, és az is, hogy beépítette a magyar színházi köztudatba például Peter Brookot, Giorgio Strehlert, Peter Steint, Peter Zadeket és sok más mértékadó európai színházművészt. Meg az egész Bayreuthot, mert az opera volt az örök szerelem, a színház az élettárs.

Bár más nézőpontból az ÉS volt az élettárs, és itt is voltak mások: régen a Népszabadság, a Nagyvilág, a Hungarian Quarterly, a televízió, aztán – egészen mostanáig – a 168 Óra, ahová már nemcsak színházról, hanem közéleti témákról, olykor más művészetekről (legutóbb a Saul fiáról) írt publicisztikát, hegyes és pontos diagnózisokat.

Hiányozni fog ám, nemcsak nekem a gyakran mellettem lévő zsöllyéből, hanem a színházi szakmából, nagyon. Mert bármennyire ködösítenek, tagadnak és torzítanak egyesek, a legtöbb nagy bölény és a legtöbb pályakezdő mégiscsak Koltaitól várta, hogy ráüsse hitelesítő pecsétjét az előadására: rendben van.

Az életműve önmagával volt azonos, ezért az ő vágányán folytathatatlan; a saját utunkon járva kell dolgozni azon, hogy ne maradjon lyuk utána, mert ezt ő akarná a legkevésbé.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."