Színház

Definíció

  • Sisso
  • 2013. augusztus 4.

Színház

Definíció címmel Németh Ákos írásaiból (úgymond talált jeleneteiből) rendezett előadást Jámbor József, a zsámbéki nyári színház hullámzó teljesítményű (de mondjuk azt, hogy kísérletező) rezidens alkotója. Idén ez az előadás volt a nemrég elhunyt színházigazgató, Mátyás Irén emlékére megrendezett nyári színházi fesztivál első bemutatója a Passió nevű hangárban.

Irén bírta volna. Nemcsak azért, mert feltétel nélkül elfogadta az alkotó szarba csúszott korunkkal szembeni vehemens és melankolikusan szellemes attitűdjét, hanem mert ennek az előadásnak sikerült elcsípnie azt, ami van. Szétesett, amorális, trendkövető, kliens-patrónus kapcsolatokon alapuló világunk utolsó pillanatait. Mint egy feltartott mutatóujjat, a folyamat drámai végnapjait, a rendező háborgó lelkét - valamint egy denevér nyugalmának megzavarását nézhettük végig. Nem szórakoztató, inkább komfortos volt, hogy értelmet nyertek a töredékekből időnként kikerekedő történetek, érzések. Egy rossz szerelmi házasság, egy elvetélt apa-fiú kapcsolat, egy kútba esett vállalkozás, a halál elviselhetetlen könnyűsége hol veretes szövegekkel, hol kicsit suta performanszokkal. Bár többet is meghallgattam volna Weber Kristóf külön erre az alkalomra kreált, érzéki és durva technókompozíciójából, és jobb lett volna, ha dinamikusabban illeszkednek egymáshoz a nem is olyan laza jelenetek, Németh Ákos szövegeit nem hallottam még ennyire teljesnek, mint így, darabokban. Valamint nem láttam még ilyen jó dramaturgiai érzékkel rendelkező, méltatlankodó hangárlakó denevért.

Zsámbéki Művészeti Bázis, június 30.

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.