Színház

Definíció

  • Sisso
  • 2013. augusztus 4.

Színház

Definíció címmel Németh Ákos írásaiból (úgymond talált jeleneteiből) rendezett előadást Jámbor József, a zsámbéki nyári színház hullámzó teljesítményű (de mondjuk azt, hogy kísérletező) rezidens alkotója. Idén ez az előadás volt a nemrég elhunyt színházigazgató, Mátyás Irén emlékére megrendezett nyári színházi fesztivál első bemutatója a Passió nevű hangárban.

Irén bírta volna. Nemcsak azért, mert feltétel nélkül elfogadta az alkotó szarba csúszott korunkkal szembeni vehemens és melankolikusan szellemes attitűdjét, hanem mert ennek az előadásnak sikerült elcsípnie azt, ami van. Szétesett, amorális, trendkövető, kliens-patrónus kapcsolatokon alapuló világunk utolsó pillanatait. Mint egy feltartott mutatóujjat, a folyamat drámai végnapjait, a rendező háborgó lelkét - valamint egy denevér nyugalmának megzavarását nézhettük végig. Nem szórakoztató, inkább komfortos volt, hogy értelmet nyertek a töredékekből időnként kikerekedő történetek, érzések. Egy rossz szerelmi házasság, egy elvetélt apa-fiú kapcsolat, egy kútba esett vállalkozás, a halál elviselhetetlen könnyűsége hol veretes szövegekkel, hol kicsit suta performanszokkal. Bár többet is meghallgattam volna Weber Kristóf külön erre az alkalomra kreált, érzéki és durva technókompozíciójából, és jobb lett volna, ha dinamikusabban illeszkednek egymáshoz a nem is olyan laza jelenetek, Németh Ákos szövegeit nem hallottam még ennyire teljesnek, mint így, darabokban. Valamint nem láttam még ilyen jó dramaturgiai érzékkel rendelkező, méltatlankodó hangárlakó denevért.

Zsámbéki Művészeti Bázis, június 30.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.