Színház

Definíció

  • Sisso
  • 2013. augusztus 4.

Színház

Definíció címmel Németh Ákos írásaiból (úgymond talált jeleneteiből) rendezett előadást Jámbor József, a zsámbéki nyári színház hullámzó teljesítményű (de mondjuk azt, hogy kísérletező) rezidens alkotója. Idén ez az előadás volt a nemrég elhunyt színházigazgató, Mátyás Irén emlékére megrendezett nyári színházi fesztivál első bemutatója a Passió nevű hangárban.

Irén bírta volna. Nemcsak azért, mert feltétel nélkül elfogadta az alkotó szarba csúszott korunkkal szembeni vehemens és melankolikusan szellemes attitűdjét, hanem mert ennek az előadásnak sikerült elcsípnie azt, ami van. Szétesett, amorális, trendkövető, kliens-patrónus kapcsolatokon alapuló világunk utolsó pillanatait. Mint egy feltartott mutatóujjat, a folyamat drámai végnapjait, a rendező háborgó lelkét - valamint egy denevér nyugalmának megzavarását nézhettük végig. Nem szórakoztató, inkább komfortos volt, hogy értelmet nyertek a töredékekből időnként kikerekedő történetek, érzések. Egy rossz szerelmi házasság, egy elvetélt apa-fiú kapcsolat, egy kútba esett vállalkozás, a halál elviselhetetlen könnyűsége hol veretes szövegekkel, hol kicsit suta performanszokkal. Bár többet is meghallgattam volna Weber Kristóf külön erre az alkalomra kreált, érzéki és durva technókompozíciójából, és jobb lett volna, ha dinamikusabban illeszkednek egymáshoz a nem is olyan laza jelenetek, Németh Ákos szövegeit nem hallottam még ennyire teljesnek, mint így, darabokban. Valamint nem láttam még ilyen jó dramaturgiai érzékkel rendelkező, méltatlankodó hangárlakó denevért.

Zsámbéki Művészeti Bázis, június 30.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.