Színház

Definíció

  • Sisso
  • 2013. augusztus 4.

Színház

Definíció címmel Németh Ákos írásaiból (úgymond talált jeleneteiből) rendezett előadást Jámbor József, a zsámbéki nyári színház hullámzó teljesítményű (de mondjuk azt, hogy kísérletező) rezidens alkotója. Idén ez az előadás volt a nemrég elhunyt színházigazgató, Mátyás Irén emlékére megrendezett nyári színházi fesztivál első bemutatója a Passió nevű hangárban.

Irén bírta volna. Nemcsak azért, mert feltétel nélkül elfogadta az alkotó szarba csúszott korunkkal szembeni vehemens és melankolikusan szellemes attitűdjét, hanem mert ennek az előadásnak sikerült elcsípnie azt, ami van. Szétesett, amorális, trendkövető, kliens-patrónus kapcsolatokon alapuló világunk utolsó pillanatait. Mint egy feltartott mutatóujjat, a folyamat drámai végnapjait, a rendező háborgó lelkét - valamint egy denevér nyugalmának megzavarását nézhettük végig. Nem szórakoztató, inkább komfortos volt, hogy értelmet nyertek a töredékekből időnként kikerekedő történetek, érzések. Egy rossz szerelmi házasság, egy elvetélt apa-fiú kapcsolat, egy kútba esett vállalkozás, a halál elviselhetetlen könnyűsége hol veretes szövegekkel, hol kicsit suta performanszokkal. Bár többet is meghallgattam volna Weber Kristóf külön erre az alkalomra kreált, érzéki és durva technókompozíciójából, és jobb lett volna, ha dinamikusabban illeszkednek egymáshoz a nem is olyan laza jelenetek, Németh Ákos szövegeit nem hallottam még ennyire teljesnek, mint így, darabokban. Valamint nem láttam még ilyen jó dramaturgiai érzékkel rendelkező, méltatlankodó hangárlakó denevért.

Zsámbéki Művészeti Bázis, június 30.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.