ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

„Nincs titok, csak elkötelezettség van”

Orlai Tibor producer, az Orlai Produkciós Iroda vezetője

  • rés a présen
  • 2019. március 21.

Színház

rés a présen: Sosem bántad meg, hogy magánszínházi vállalkozásba fogtál?

Orlai Tibor: Egyáltalán nem bántam meg, mert azzal foglalkozom, amivel teljes az életem. Olyan feladatokkal találom szembe magam nap mint nap, amelyek lehetővé teszik, hogy közgazdászként is művészi alkotófolyamatok részese lehessek. A színházi vállalkozással járatlan utakat jártunk be eddig, sok új, megoldandó helyzettel találkoztunk. Persze a magánszínházak most épp létbizonytalansággal küzdenek, de erre én mindig azt mondom, hogy egy fa alatt, egy szál gyertyával is lehet színházat csinálni.

rap: Mi az Orlai titka? Mitől működik?

OT: Nincs titok, csak elkötelezettség van, totális alázat a művészek és a közönség felé, a munka, a kölcsönös megbecsülés és a társadalmi érzékenység. Abban hiszek, hogy az igazgató semmivel nem több, mint bármelyik humán erőforrás a folyamatokban, a lényeg, hogy mindenki együtt, egy irányba húzzon. Nálunk nincs személyi kultusz, mert a saját területén mindenki sokkal jobb, mint én. Biztos vagyok benne, hogy én vagyok a legrosszabb öltöztető, díszletmunkás meg színész is. Egy feladatom van, hogy lehetőleg minden területre megtaláljam a mi konstellációnkban a legjobb embereket.

rap: Mik a fő szempontok egy rendező meghívásakor?

OT: Amikor Zöldi Gergely kollégámmal kialakítjuk az évadot, minden előadás esetében az optimális alkotók megtalálása a célunk. Sok esetben egy kész darabötlettel, sőt egy nagyjából elképzelt szereposztással kérjük fel a rendezőket, de a végső alkotógárda közös megállapodás eredménye. Többször előfordul, hogy elfogadjuk a rendezők darab­ötleteit is.

rap: Melyek voltak az igazán nagy sikerek az elmúlt pár évben?

OT: Nagyon nehéz kiemelni produkciókat, de az Egy őrült naplója Keresztes Tamással, Bodó Viktor rendezésében feltétlenül a sikerek közé tartozik. A Jurányiban megy, most is alig lehet rá jegyet kapni, és sok külföldi fesztiválra is eljutott. A monodrámák közül ki kell még emelnem az Egyasszonyt és A csemegepultos naplóját is. De megemlíteném a Leszámolás velem című előadást, amelyet szintén a Jurányiban játszunk, és kiemelkedő produkciónak tartok, ám a karcos tematikája miatt nem tud akkora közönséget vonzani. A Belvárosiban is van több nagyon sikeres produkciónk, mint a Second Life, a Valódi hamisítvány, a Párterápia, a Férjek és feleségek.

rap: Milyen bemutatókra készültök még az évadban?

OT: Két bemutató lesz a nagyon közeli jövőben. A Belvárosiban Novák Eszter rendezi a Széttépve című darabot Szabó Kimmel Tamással a főszerepben, aki ebben az egészen különleges előadásban új oldaláról mutatkozik meg. Február 22-től lesz látható ez a valós személyek igaz történetei alapján készült darab a függőségről, egyebek mellett a Doors, a Quimby és Elvis Presley dalaival, fényről és sötétségről.

Aztán február 23-án lesz a Jurányiban egy ősbemutató Kerékgyártó István Hurok című darabjából, amit Bagossy László rendez. A mű erős látlelet közéletünkről, alá- és fölérendeltségről, kapcsolatainkról és a társadalmunkat a mai napig meghatározó feudális rétegződésről. Tavasszal Molnár Ferenc vígjátékát, a Riviérát mutatjuk majd be. Egyet ígérhetek, nem állítjuk a feje tetejére a piramist, ma is érvényes molnári világot igyekszünk Benedek Miklós rendezésében a Belvárosi Színház színpadára vinni.

rap: Az egy dolog, hogy az ember szereti a színházat, amit csinál, de van-e különösen kedves színház még ezenkívül a számodra?

OT: Számomra minden színház kedves. Egy rossz előadásban is a szépet, a jót keresem, és mindenben a munkát és az alkotói szándékot látom. Talán a független társulatok munkái vannak rám a legnagyobb hatással, mert mint független pontosan tudom, milyen körülmények között, milyen emberi áldozatokkal születnek az előadások.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.