ZSINÓRPADLÁS - rés a présen

„Nincs titok, csak elkötelezettség van”

Orlai Tibor producer, az Orlai Produkciós Iroda vezetője

  • rés a présen
  • 2019. március 21.

Színház

rés a présen: Sosem bántad meg, hogy magánszínházi vállalkozásba fogtál?

Orlai Tibor: Egyáltalán nem bántam meg, mert azzal foglalkozom, amivel teljes az életem. Olyan feladatokkal találom szembe magam nap mint nap, amelyek lehetővé teszik, hogy közgazdászként is művészi alkotófolyamatok részese lehessek. A színházi vállalkozással járatlan utakat jártunk be eddig, sok új, megoldandó helyzettel találkoztunk. Persze a magánszínházak most épp létbizonytalansággal küzdenek, de erre én mindig azt mondom, hogy egy fa alatt, egy szál gyertyával is lehet színházat csinálni.

rap: Mi az Orlai titka? Mitől működik?

OT: Nincs titok, csak elkötelezettség van, totális alázat a művészek és a közönség felé, a munka, a kölcsönös megbecsülés és a társadalmi érzékenység. Abban hiszek, hogy az igazgató semmivel nem több, mint bármelyik humán erőforrás a folyamatokban, a lényeg, hogy mindenki együtt, egy irányba húzzon. Nálunk nincs személyi kultusz, mert a saját területén mindenki sokkal jobb, mint én. Biztos vagyok benne, hogy én vagyok a legrosszabb öltöztető, díszletmunkás meg színész is. Egy feladatom van, hogy lehetőleg minden területre megtaláljam a mi konstellációnkban a legjobb embereket.

rap: Mik a fő szempontok egy rendező meghívásakor?

OT: Amikor Zöldi Gergely kollégámmal kialakítjuk az évadot, minden előadás esetében az optimális alkotók megtalálása a célunk. Sok esetben egy kész darabötlettel, sőt egy nagyjából elképzelt szereposztással kérjük fel a rendezőket, de a végső alkotógárda közös megállapodás eredménye. Többször előfordul, hogy elfogadjuk a rendezők darab­ötleteit is.

rap: Melyek voltak az igazán nagy sikerek az elmúlt pár évben?

OT: Nagyon nehéz kiemelni produkciókat, de az Egy őrült naplója Keresztes Tamással, Bodó Viktor rendezésében feltétlenül a sikerek közé tartozik. A Jurányiban megy, most is alig lehet rá jegyet kapni, és sok külföldi fesztiválra is eljutott. A monodrámák közül ki kell még emelnem az Egyasszonyt és A csemegepultos naplóját is. De megemlíteném a Leszámolás velem című előadást, amelyet szintén a Jurányiban játszunk, és kiemelkedő produkciónak tartok, ám a karcos tematikája miatt nem tud akkora közönséget vonzani. A Belvárosiban is van több nagyon sikeres produkciónk, mint a Second Life, a Valódi hamisítvány, a Párterápia, a Férjek és feleségek.

rap: Milyen bemutatókra készültök még az évadban?

OT: Két bemutató lesz a nagyon közeli jövőben. A Belvárosiban Novák Eszter rendezi a Széttépve című darabot Szabó Kimmel Tamással a főszerepben, aki ebben az egészen különleges előadásban új oldaláról mutatkozik meg. Február 22-től lesz látható ez a valós személyek igaz történetei alapján készült darab a függőségről, egyebek mellett a Doors, a Quimby és Elvis Presley dalaival, fényről és sötétségről.

Aztán február 23-án lesz a Jurányiban egy ősbemutató Kerékgyártó István Hurok című darabjából, amit Bagossy László rendez. A mű erős látlelet közéletünkről, alá- és fölérendeltségről, kapcsolatainkról és a társadalmunkat a mai napig meghatározó feudális rétegződésről. Tavasszal Molnár Ferenc vígjátékát, a Riviérát mutatjuk majd be. Egyet ígérhetek, nem állítjuk a feje tetejére a piramist, ma is érvényes molnári világot igyekszünk Benedek Miklós rendezésében a Belvárosi Színház színpadára vinni.

rap: Az egy dolog, hogy az ember szereti a színházat, amit csinál, de van-e különösen kedves színház még ezenkívül a számodra?

OT: Számomra minden színház kedves. Egy rossz előadásban is a szépet, a jót keresem, és mindenben a munkát és az alkotói szándékot látom. Talán a független társulatok munkái vannak rám a legnagyobb hatással, mert mint független pontosan tudom, milyen körülmények között, milyen emberi áldozatokkal születnek az előadások.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.