ZSINÓRPADLÁS

A pandák gyönyörű utazása

Színház

A pandák gyönyörű utazása szerelemről szóló költészet. A Matei Vișniec drámájából készült előadás a Mozsár Műhelyben látható. Egy szerelem történetét látjuk Telihay Péter rendezésében, bár a történet szó csak annyiban alkalmazható, amennyiben minden szerelemnek van eleje, közepe – és vége. Minden más, a linearitáshoz és a racionalitáshoz köthető értelmezésnek ellenáll az előadás. A kiindulópont az, hogy egy férfi reggel ismeretlen nőt talál az ágyában, és együtt töltenek kilenc éjszakát, de még ez sem biztos.

Ki ez a férfi, mi a foglalkozása, miért van ilyen sokat otthon egyedül, és ki ez a nő – talán egy angyal –, és tényleg, hogy is találkozott a férfival? Ezekre és egyéb banális részletekre történnek utalások, és valóban mindig hétköznapi helyzetekből indulunk ki, de közben át is lépünk valamiféle metafizikai szintre, amit aztán tényleg csak a színpadi költészet nyelvével lehet értelmezni. Például, mint minden szerelmes, úgy ez a férfi és nő is készül a randira, vörösbort iszik, zenét hallgat. De az már csak a másikban tükröződő önmaguk, az egymásban való feloldódás képzetén keresztül értelmezhető, ahogy például a nő tanítja először egyetlen hanggal, aztán szavak nélkül beszélni a férfit. Magyarországon nincs hagyománya ennek a fajta színháznak, és abban nyújthatna nagyobb segítséget a szöveg és az előadás, hogy a néző elérje azt az állapotot, amelyben nem fontosak a racionális részletek. Csak egy hangulat, ami talán ahhoz hasonló, mint amikor egy zeneszámot hallgatunk, és benne van az egész életünk.

Külön érdekesség, hogy a férfit és a nőt egy színész házaspár, Seress Zoltán és Szorcsik Kriszta játssza, az utóbbit nagy öröm végre újra színpadon látni. Szorcsik csodálatosan izgalmas, titokzatos, szeszélyes nő, akiben a femme fatale keveredik a szelíd őzzel.

Mozsár Műhely, 2018. december 2. Következő előadás: március 30.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.