rés a présen

„Nőknél a szexus kihagyhatatlan”

Mészáros Piroska színész

  • rés a présen
  • 2019. május 12.

Színház

Mészáros Piroska májusban a Mozsár Műhelyben látható, a Call Girl c. előadásban.

rés a présen: Monodrámával rukkoltál elő a Mozsárban. Miért fontos, hogy egyedül állj a színpadon?

Mészáros Piroska: Én másokkal együtt szeretek lenni a színpadon, mert akkor az a feladatom, hogy a többiekre figyeljek, velük beszéljek és rájuk reagáljak. A Call Girlben azért vagyok egyedül, mert saját történetet mesélek el, és a call centerben, ahol dolgoztam, nem dolgozott más színész rajtam kívül. Ugyanez az „egyedüllét” mutatkozik meg az előadásban. Egyébként vetítéseken keresztül többen is megjelennek az előadásban, de arcokat nem látunk. Ilyen ez a multis társas magány.

rap: Miért kellett szünetet tartanod a színészetben a Nemzeti és az eléggé sikeres csapatmunkák után?

MP: Nem volt színházi felkérésem, és meg kellett élnem valamiből. Mivel beszélek angolul, németül és spanyolul, elmentem egy multinacionális cég call centerébe dolgozni telefonos ügyfélszolgálatra. A Call Girl arról szól, hogy miként dolgozom fel ezt a szakmai krízishelyzetet, és hogy milyen egy „rendes” munkahely egy olyan ember szemszögéből, aki hozzá van szokva a személyességhez és a spontaneitáshoz a szakmájában.

Mészáros Piroska színész

Mészáros Piroska színész

Fotó: Spáh Dávid

rap: Mikor látható még az előadás?

MP: A Mozsár Műhelyben április 4-én és 27-én játsszuk még, meg lesz májusban is. Ezenkívül vannak nyári fesztiválmeghívások is, de azok még egyeztetés alatt állnak. Boronkay Somával írtuk a darabot és Spáh Dávid rendezte az előadást. Mind a hárman ambiciózus emberek vagyunk nagy álmokkal, aztán majd szép lassan kiderül, hogy miket tudunk megvalósítani az egyelőre csak fejben létező tervekből. Ajánlom mindenkinek, aki valaha multizott, és szeretne nevetni azon, ahogy a munkahelyi élethelyzetek visszakacsintanak rá a színpadon.

rap: Nehéz dolog a mono­dráma?

MP: Igen. Minden alkotótárs munkája rajtam keresztül jut el a nézőhöz, ez nagy felelősség, ám színészként ebben rejlik az élvezet. Egyébként máshogy fogja meg a nézőket egy nő és egy férfi. A férfiaknál a humor, a helyzetkomikum, a több szerep eljátszása sziporkázóvá teszi a színészt, viszont a nőknél a szexus kihagyhatatlan, nézőként érezni akarod, hogy elcsábítanak, és magukkal ragadnak a színpadról. Másrészről minden a játszó személyén múlik. Lázár Kati Kripli Mari című monodrámája nagyon tetszett. Különleges és besorolhatatlan volt az előadás, mert Lázár Kati is az.

rap: Mikor láthat még a közönség másban is?

MP: Az Átriumban továbbra is játsszuk a Vaknyugatot, és márciusban érkezik a Viasat3-ra az Ízig-vérig című sorozat.

rap: Mik a kedvenc szerepeid?

MP: Nagy találkozás volt a Jég Mundruczó Kornéllal. Mindig szeretettel gondolok a közös munkáimra Gothár Péterrel, aki olyan szerepeket bízott rám, amik első blikkre nem illenek a karakteremhez.
A színművészetis osztályom az első nagy együttműködés, tanáraim Zsámbéki Gábor és Zsótér Sándor voltak, ők azóta is fontosak nekem. De a Dollár Papa Gyermekei társulat Csehov című előadásának szabadsága is közel áll hozzám.

rap: Az a típus vagy, aki azóta színésznő akart lenni, hogy az eszét tudja?

MP: Azt hiszem, igen. De nem is tudatosan, hanem csak mindig jött valami lehetőség, aminek én nagyon örültem, és akkor színészkedtem, és jó volt. Spáh Dávid kérdezte egyszer, hogy erről a kérdésről miért nem beszélünk az előadásban. Mondtam, hogy azért, mert ez annyira kézenfekvő, hogy nincs mit mondani róla, ez csak úgy van.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.