"Energia, boldogság, szabadság"

Omara Portuondo - Buena Vista Social Club

  • Kovács Bálint
  • 2013. augusztus 18.

Színház

A Buena Vista Social Club nem is annyira egy zenekar neve, inkább egy bányamunkásé, aki a mélyből a felszínre hozza a már régóta ott lévő, de a világ elől elzárt nemesfémeket. A BVSC olyan énekesekből és zenészekből áll, akik évtizedekkel korábban voltak sikeresek. Akkor learatták mindazt, amire szülőhelyükön, Kubában lehetőségük volt (sokuk épp a formációnak nevet kölcsönző, ötven éve bezárt havannai "Szép Kilátás Közösségi Házban" szórakoztatta a klubtagokat), aztán elindultak a feledés dicstelen útján; a csodálatos énekes, Ibrahim Ferrer például a század vége felé utcai cipőpucolásból kényszerült megélni.

Aztán jött a csodatevő legkisebb fiú: a gitáros-producer Ry Cooder az amerikai embargót kijátszva Kubába érkezett, hogy Juan de Marcos González ötletére afrikai és kubai zenészekkel rögzítsen valamit - csakhogy az afrikaiak nem érkeztek meg. Cooder felvette hát a lemezt nélkülük a hajdani havannai nagyokkal és egy-két olyan, mit sem kopott hírnevű művésszel, mint például Omara Portuondo. Coodert később "az ellenséggel való üzletelés" vétsége miatt az amerikaiak 25 ezer dollárra bírságolták, de ez akkor már mit sem számított: a 97-es lemezből több millió példány kelt el, Grammy-díjat kapott, a projektről Wim Wenders forgatott Oscar-jelölt dokumentumfilmet, az eredetileg csak egyszeri alkalomra összeállt zenekar pedig azóta is világszerte turnézik (a BVSC már összefoglaló név a projekthez kötődő zenészek alkotásain; az "eredeti" felállás az Orquestra előtagról ismerhető fel).

És bár a kubai rum és a kézzel sodort szivar jól konzervál, évről évre nő az elhunyt tagok száma: Compay Segundo, "Cachaito" López, Ibrahim Ferrer és a többiek a BVSC létrejötte és sikere révén nagy, sőt legendás zenészekként maradnak már meg az emlékezetben - pont, mintha a világ egy igazságos hely lenne. Omara Portuondóval, a BVSC visszatérő sztárvendégével a zenekar szombathelyi koncertje előtt telefonon volt lehetőségünk néhány perc erejéig szót váltani.

*

Magyar Narancs: Már több mint hatvan éve annak, hogy zenélni kezdett. Hogyan változott meg ennyi idő alatt a kubai zenei élet?

Omara Portuondo: Ahogyan az egész világ minden egyes országában, úgy Kubában is igaz, hogy a fiatalok mindig újfajta zenéket hoznak be. Olyan új stílusokat honosítottak meg, mint például a rap. De így vagy úgy, végül ők is mindig visszatérnek a tradicionális zenéhez, hiszen az számukra is biztos alapot jelent. Nincs szó arról, hogy az új generációk tagjai nem ismernék el a hagyományos zenét, inkább saját stílusukhoz adaptálják, és ezáltal újdonságokkal frissítik fel. Elképzelhető, hogy az olyan fiatal együttesek, mint például az Orishas (platinalemezes kubai hiphopformáció; az első a műfajban, amelynek maga Fidel Castro szervezett bulit, kifejezve ezzel a kormány rokonszenvét a hiphop felé - K. B.), majd rapdalok formájában fogják újraértelmezni a tradicionális zene világát.

MN: Amióta a kubaiak számára is megnyitották a határait, számtalan alkalommal járt már az Egyesült Államokban. Hogy látja, össze lehet hasonlítani New Orleans és Havanna zenei színterét?

OP: Igen, a két város zenei élete nagyon sok mindenben kapcsolódik egymáshoz. Hogy miért? Mert New Orleans az Egyesült Államok déli határán van, egészen közel Kubához, ezért sokszor adódott alkalom arra, hogy New Orleans-i zenészek átruccanjanak hozzánk, és jam sessionökön játsszanak együtt kubai művészekkel, közösen létrehozva dzsesszt vagy különféle fúziós zenéket. Így aztán nem csoda, ha vannak kapcsolódási pontok a két kultúra között. És hát nem feledkezhetünk meg arról sem, hogy a kubaiakhoz hasonlóan a New Orleans-iak is afrikai származásúak; tulajdonképpen akár rokonoknak is tekinthetjük egymást.

MN: A Buena Vista Social Club újra felélesztette az emberekben a kubai zene iránti rajongást. Ha az együttessel turnézik, élvezi a hatalmas felhajtást, ami körülveszi önöket?

OP: Hát persze: a legnagyobb élvezet azt látni, hogy mennyire sikeres a Buena Vista Social Club, hogy mennyire szeretik őket mindenütt az emberek. Hiszen a siker azt mutatja meg számunkra, hogy mindaz az energia, boldogság és szabadság, amit a zenénkkel közvetítünk, befogadókra - méghozzá ilyen lelkes befogadókra - talál az egész világon. Ezt érzem, amikor azt látom, hogy az évek múltán nem csökken a zenekar elismertsége.

MN: Világéletében szülővárosában, Havannában élt, és mindmáig itteni házában is lakik. Sosem gondolt arra, hogy Európába, Amerikába költözzön?

OP (felkacag): Nem. Szeretem a többi országot, és imádom a más kultúrákat, de az én helyem Kubában van. Nem tudom, ismeri-e, de volt nekünk egy José Martí nevű költőnk (a havannai születésű nemzeti hős, szabadságharcos író-költő a tizenkilencedik század végén esett el egy függetlenségért vívott ütközetben - K. B.), aki azt írta: "a zene a nép lelke". Az én népem pedig a kubai.

MN: Bele lehet fáradni hatvan év és számtalan világ körüli turné után a zenélésbe?

OP: Egyáltalán nem, éppen ellenkezőleg! A zene mindennap ugyanolyan újdonság tud lenni; ennyi idő alatt egyetlenegyszer sem gondoltam arra, hogy abbahagyjam. A költő szavait továbbgondolva: a zene nemcsak a nép lelke, hanem az enyém is.

Omara Portuondo és a Buena Vista Social Club július 21-én lép fel a Margitszigeti Szabadtéri Színpadon.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.