rés a présen

Irányított szabad idő

Várnagy Kinga színész

  • rés a présen
  • 2013. augusztus 18.

Színház

rés a présen: Nem színésznek tanultál. Mi vonzott mégis a színházhoz?

Várnagy Kinga: Édesanyám szokta mondani, hogy az anyatejjel szívtam magamba. Művészcsaládban nőttem fel, édesanyám színésznő, édesapám zenész. Mindig is vonzott ez a pálya, de szüleim elvárása volt, hogy legyen mindenekelőtt egy "civil" végzettségem, így lett közgazdasági és bölcsészdiplomám is. Még mindig nehezen tudom kijelenteni azt, hogy színész vagyok. Az egyetemi éveim alatt kerültem a Janus Egyetemi Színházhoz, ott kezdődött minden, az volt az én főiskolám. Onnan kerültem később a Bóbita Bábszínházhoz és a Pécsi Nemzeti Színházhoz vendégként, ahol egyébként a férjem is dolgozik (Köles Ferenc Jászai-díjas színművész).

rap: Melyek az eddigi pályád legfontosabb szerepei, munkái?

VK: Minden szerepem másért kedves. Emlékezetes Kárpáti Péter Miaszerelem? című darabja Szabó Attila rendezésében, de érdekes volt a Pasov házaspárral árnyjátékot játszani a bábszínházban. Nagy élmény volt együtt dolgoznom Mohával (Mohácsi János rendező) az Istenítélet című darabban, ami a 2010-es POSZT-on megkapta a legjobb előadás díját.

rap: Miért kell szeretni Pécset?

VK: Pécsi vagyok, itt születtem és nőttem fel. Volt idő, hogy elvágyódtam, de most már örülök, hogy maradtam. A város gyönyörű, mindenkit rabul ejt. Kiemelném a 2010-ben felépült Zsolnay Kulturális Negyedet, amiben rengeteg lehetőség van, és jó látni, ahogy egy újabb európai színvonalú művészeti helyszínévé válik Pécsnek.

rap: Hogyan kerültél kapcsolatba az Ördögkatlannal?

VK: Két éve az első Zsolnay Fesztivál keretében kaptunk felkérést Kiss Mónikától, aki az Ördögkatlan társszervezője is, hogy Gyárturisták néven csináljunk egy rendhagyó idegenvezetést a Zsolnay-negyedben. A vártnál nagyobb siker hozta magával az idei felkérést az Ördögkatlanra, ahová egy hasonló stílusú, de a falu közegére igazított "bejárással" készülünk.

rap: Kikből áll, miről szól a Faluturisták?

VK: A csapat két éve állandó, és olyan barátokból, kollégákból áll, akikkel félszavakból is értjük már egymást: Ács Norbert a Budapest Bábszínházból, Matta Lóránt a Pécsi Bóbita Bábszínházból, a Pécsi Nemzeti Színházból Ottlik Ádám és a férjem, Köles Ferenc. Maga a produkció koncepciója az "irányított szabad idő", de stílusát tekintve egy londoni buszos városnézésre hasonlít falusi közegre adaptálva, azaz busz helyett előfordulhat, hogy egy traktorra kell majd felszállni. Nagyharsány tényleges bemutatásán túl nem lesz hiány a humorból és az interaktív, improvizált jelenetekből sem.

rap: Mi az, amit biztosan meg fogsz nézni az idei fesztiválon?

VK: A férjemmel régebben a fesztivál keretében inkább csak a pincéket látogattuk, de most már szülőként természetesen a gyerekprogramokat részesítjük előnyben. Idén, amennyiben időnk engedi, megnézzük a Quimbyt, a Kiscsillagot, a háromszázadik Mulatságot és a Wombo Orchestrát.

rap: Miről szól neked a következő évad?

VK: Idén februárban született a kislányom, Borka, így a mindennapok jövőre is még otthon telnek, azzal a különbséggel, hogy Boldizsár fiam már óvodás lesz. Az ilyen és hasonló kihívások azonban szellemi felfrissülést jelentenek.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.