rés a présen

Irányított szabad idő

Várnagy Kinga színész

  • rés a présen
  • 2013. augusztus 18.

Színház

rés a présen: Nem színésznek tanultál. Mi vonzott mégis a színházhoz?

Várnagy Kinga: Édesanyám szokta mondani, hogy az anyatejjel szívtam magamba. Művészcsaládban nőttem fel, édesanyám színésznő, édesapám zenész. Mindig is vonzott ez a pálya, de szüleim elvárása volt, hogy legyen mindenekelőtt egy "civil" végzettségem, így lett közgazdasági és bölcsészdiplomám is. Még mindig nehezen tudom kijelenteni azt, hogy színész vagyok. Az egyetemi éveim alatt kerültem a Janus Egyetemi Színházhoz, ott kezdődött minden, az volt az én főiskolám. Onnan kerültem később a Bóbita Bábszínházhoz és a Pécsi Nemzeti Színházhoz vendégként, ahol egyébként a férjem is dolgozik (Köles Ferenc Jászai-díjas színművész).

rap: Melyek az eddigi pályád legfontosabb szerepei, munkái?

VK: Minden szerepem másért kedves. Emlékezetes Kárpáti Péter Miaszerelem? című darabja Szabó Attila rendezésében, de érdekes volt a Pasov házaspárral árnyjátékot játszani a bábszínházban. Nagy élmény volt együtt dolgoznom Mohával (Mohácsi János rendező) az Istenítélet című darabban, ami a 2010-es POSZT-on megkapta a legjobb előadás díját.

rap: Miért kell szeretni Pécset?

VK: Pécsi vagyok, itt születtem és nőttem fel. Volt idő, hogy elvágyódtam, de most már örülök, hogy maradtam. A város gyönyörű, mindenkit rabul ejt. Kiemelném a 2010-ben felépült Zsolnay Kulturális Negyedet, amiben rengeteg lehetőség van, és jó látni, ahogy egy újabb európai színvonalú művészeti helyszínévé válik Pécsnek.

rap: Hogyan kerültél kapcsolatba az Ördögkatlannal?

VK: Két éve az első Zsolnay Fesztivál keretében kaptunk felkérést Kiss Mónikától, aki az Ördögkatlan társszervezője is, hogy Gyárturisták néven csináljunk egy rendhagyó idegenvezetést a Zsolnay-negyedben. A vártnál nagyobb siker hozta magával az idei felkérést az Ördögkatlanra, ahová egy hasonló stílusú, de a falu közegére igazított "bejárással" készülünk.

rap: Kikből áll, miről szól a Faluturisták?

VK: A csapat két éve állandó, és olyan barátokból, kollégákból áll, akikkel félszavakból is értjük már egymást: Ács Norbert a Budapest Bábszínházból, Matta Lóránt a Pécsi Bóbita Bábszínházból, a Pécsi Nemzeti Színházból Ottlik Ádám és a férjem, Köles Ferenc. Maga a produkció koncepciója az "irányított szabad idő", de stílusát tekintve egy londoni buszos városnézésre hasonlít falusi közegre adaptálva, azaz busz helyett előfordulhat, hogy egy traktorra kell majd felszállni. Nagyharsány tényleges bemutatásán túl nem lesz hiány a humorból és az interaktív, improvizált jelenetekből sem.

rap: Mi az, amit biztosan meg fogsz nézni az idei fesztiválon?

VK: A férjemmel régebben a fesztivál keretében inkább csak a pincéket látogattuk, de most már szülőként természetesen a gyerekprogramokat részesítjük előnyben. Idén, amennyiben időnk engedi, megnézzük a Quimbyt, a Kiscsillagot, a háromszázadik Mulatságot és a Wombo Orchestrát.

rap: Miről szól neked a következő évad?

VK: Idén februárban született a kislányom, Borka, így a mindennapok jövőre is még otthon telnek, azzal a különbséggel, hogy Boldizsár fiam már óvodás lesz. Az ilyen és hasonló kihívások azonban szellemi felfrissülést jelentenek.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.