rés a présen

Irányított szabad idő

Várnagy Kinga színész

  • rés a présen
  • 2013. augusztus 18.

Színház

rés a présen: Nem színésznek tanultál. Mi vonzott mégis a színházhoz?

Várnagy Kinga: Édesanyám szokta mondani, hogy az anyatejjel szívtam magamba. Művészcsaládban nőttem fel, édesanyám színésznő, édesapám zenész. Mindig is vonzott ez a pálya, de szüleim elvárása volt, hogy legyen mindenekelőtt egy "civil" végzettségem, így lett közgazdasági és bölcsészdiplomám is. Még mindig nehezen tudom kijelenteni azt, hogy színész vagyok. Az egyetemi éveim alatt kerültem a Janus Egyetemi Színházhoz, ott kezdődött minden, az volt az én főiskolám. Onnan kerültem később a Bóbita Bábszínházhoz és a Pécsi Nemzeti Színházhoz vendégként, ahol egyébként a férjem is dolgozik (Köles Ferenc Jászai-díjas színművész).

rap: Melyek az eddigi pályád legfontosabb szerepei, munkái?

VK: Minden szerepem másért kedves. Emlékezetes Kárpáti Péter Miaszerelem? című darabja Szabó Attila rendezésében, de érdekes volt a Pasov házaspárral árnyjátékot játszani a bábszínházban. Nagy élmény volt együtt dolgoznom Mohával (Mohácsi János rendező) az Istenítélet című darabban, ami a 2010-es POSZT-on megkapta a legjobb előadás díját.

rap: Miért kell szeretni Pécset?

VK: Pécsi vagyok, itt születtem és nőttem fel. Volt idő, hogy elvágyódtam, de most már örülök, hogy maradtam. A város gyönyörű, mindenkit rabul ejt. Kiemelném a 2010-ben felépült Zsolnay Kulturális Negyedet, amiben rengeteg lehetőség van, és jó látni, ahogy egy újabb európai színvonalú művészeti helyszínévé válik Pécsnek.

rap: Hogyan kerültél kapcsolatba az Ördögkatlannal?

VK: Két éve az első Zsolnay Fesztivál keretében kaptunk felkérést Kiss Mónikától, aki az Ördögkatlan társszervezője is, hogy Gyárturisták néven csináljunk egy rendhagyó idegenvezetést a Zsolnay-negyedben. A vártnál nagyobb siker hozta magával az idei felkérést az Ördögkatlanra, ahová egy hasonló stílusú, de a falu közegére igazított "bejárással" készülünk.

rap: Kikből áll, miről szól a Faluturisták?

VK: A csapat két éve állandó, és olyan barátokból, kollégákból áll, akikkel félszavakból is értjük már egymást: Ács Norbert a Budapest Bábszínházból, Matta Lóránt a Pécsi Bóbita Bábszínházból, a Pécsi Nemzeti Színházból Ottlik Ádám és a férjem, Köles Ferenc. Maga a produkció koncepciója az "irányított szabad idő", de stílusát tekintve egy londoni buszos városnézésre hasonlít falusi közegre adaptálva, azaz busz helyett előfordulhat, hogy egy traktorra kell majd felszállni. Nagyharsány tényleges bemutatásán túl nem lesz hiány a humorból és az interaktív, improvizált jelenetekből sem.

rap: Mi az, amit biztosan meg fogsz nézni az idei fesztiválon?

VK: A férjemmel régebben a fesztivál keretében inkább csak a pincéket látogattuk, de most már szülőként természetesen a gyerekprogramokat részesítjük előnyben. Idén, amennyiben időnk engedi, megnézzük a Quimbyt, a Kiscsillagot, a háromszázadik Mulatságot és a Wombo Orchestrát.

rap: Miről szól neked a következő évad?

VK: Idén februárban született a kislányom, Borka, így a mindennapok jövőre is még otthon telnek, azzal a különbséggel, hogy Boldizsár fiam már óvodás lesz. Az ilyen és hasonló kihívások azonban szellemi felfrissülést jelentenek.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."