Színház

Giccsen innen

A vágy villamosa Miskolcon

  • Csáki Judit
  • 2013. augusztus 18.

Színház

Szívesen beszállnék egy elemző vitába Tennessee Williams A vágy villamosa című darabjáról, és hoszszan tudnék érvelni amellett, hogy mindent összevetve igazi giccsparádé az egész, kezdve a "fehér liget" nevű Blanche DuBois-val, folytatva a "persze hogy lengyel bevándorlóivadék", vadállati ösztönlény Stanleyvel, végezve a "persze hogy melegproblematika a háttérben" Blanche-frusztrációval. És akkor még nem említettem sem az "anya majma" Mitchet, sem az írói élethazugságokat.

Szóval nem véletlen, hogy tavaly Zsótér Sándor alaposan felforgatta a darabot, és messzire dobbantott róla, hogy érvényes előadást csináljon belőle; nagy jutalomjátékot a főszerepet alakító Kováts Adélnak.

És e jutalomjátékért vette elő feltehetően Kiss Csaba, a Miskolci Nemzeti Színház igazgatója is: Györgyi Annát akarta megajándékozni Blanche-sal. Ízlése és a kiválasztott színészek szerencsére megakadályozták, hogy Williams giccsparádéja egy az egyben ráömöljön a színpadra. (Zárójelben ideírom, mert régóta gondolom, de tán még nem írtam le: Kiss Csaba szívósan, kitartóan keresi a drámai főszerepeket Györgyi Annának, a feleségének, aki remek színésznő, sok mindenre remek, és a sokszínűségét éppen azokban az előadásokban láthatni, amelyeket nem Kiss Csaba rendezett. És számos termékeny és zseniális rendező-színésznő házaspárt ismerünk ugyan, ismerjük a helyzet szükségszerű vagy automatikus hátrányait is.)

A miskolci előadás időbeli és térbeli terepe messzi van tőlünk. A hangulat és a látvány az amerikai Délt idézi - és ez az idézőjel voltaképp hasznos, ha Blanche pszichológiai képletét nézzük, mert figurájának felszínén a finom törékenység, a mesterkélt úrinőség olyan vaskos élethazugságot takar, amely mifelénk nem is érdemelne takarást. Hiszen a lecsúszott, alkoholista, a tanítványával kikezdő tanárnő féltve óvott lélektani magyarázata a helyzetére (hogy ugyanis a homoszexuális férje egy rajtakapás után öngyilkos lett szégyenében) itt és most minimum abszurd.

Györgyi Anna az első jelenetében leginkább azt a Blanche-imázst hozza be a színpadra - enyhén dőlt tartás, világos, elegáns ruha, merő idegenség és lenézés a szegényes környékkel szemben, kissé emelt, finomkodó hang -, amelyből nemigen vezet út drámai konfliktushoz. Hiszen egy képzet az egész, egy statikus önkép kivetítése, amely mozgásra, mozdításra képtelen. Szerencsére viszonylag gyorsan odahagyja ezt a képet, és látni engedi az utolsó szalmaszálnak vélt testvéri látogatás remélt hasznába erőszakosan, másokkal mit sem törődve önmagát belevető nő küzdelmét.

Ettől kezdve válik érdekessé, hogy húgával, a családi birtokról annak idején saját jól felfogott érdekében elmenekülő lánnyal szemben mennyire őrzi fensőbbségességét és fölényét; parancsolgat és véleményez, holott sem joga, sem alapja nincsen hozzá. Blanche figurája gyorsan válik nem szerethetővé - és részben ez menti meg az előadást.

Részben pedig a két - illetve három - másik alakítás. Elsőként Kocsis Pál Stanleyje, aki nem a sudribunkóság lovagja, nem is a frusztrált, komplexusos bevándorlószármazék, hanem önazonos, őszinte, és a feleségébe igazán szerelmes kétkezi munkás a hozzáillő amerikai öntudattal. Brutális és közönséges, persze - őt sem kell imádnunk ezért -, de a maga földhözragadt módján nemcsak a szíve, hanem az esze is a helyén. Gyorsan átlát Blanche szitáján, és attól fogva mi is az ő szemüvegén át látjuk a nőt. Léphetne gyorsan - de akkor nem lenne dráma.

Lovas Rozi Stellája ügyes ötvözete a szerető kishúgnak és az öntörvényű felnőtt nőnek, aki minden bonyodalom - társadalmi helyzetváltás, anyagi lecsúszás, a férj indulatainak való kiszolgáltatottság - ellenére harmóniában él döntései következményével. És neki is kijut a saját dráma: a múltjával látszólag végleg leszámolt nő mégsem bírja ki belső törés nélkül, hogy a férje kíméletlenül le is számol ezzel a múlttal, vagyis Blanche-sal...

Aki egy röpke ideig Stanley barátjában, az anyjához erősen kötődő, a falusi tivornyánál csöppet finomabb életre vágyó agglegény Mitchben reméli föllelni az utolsó esélyt egy mégoly szűkös, de a társadalmi normák szerint élhető életre - Görög László Mitch vágyát és reménykedését finoman, érzékletesen játszsza, a nő múltjáról értesülvén a kiakadt és elutasító férfit is igyekszik elhitetni, de ekkor már főleg illusztráció Blanche életének utolsó előtti állomásán.

Nagy szerencse és ismét a rendező jó ízlése, hogy a végső szakaszt, Blanche teljes megbolondulását és elszállítását szűkre és szűkszavúra fogja - ez ugyanis olyan melodramatikus fordulat, amelytől élesben ma már visítófrász jönne ránk. Az előadásnak ebben a részében már a maradókra, Stanleyre, Stellára és Mitchre irányítja a néző figyelmét; jól teszi, ők az érdekesek.

A miskolci előadást beválogatták a POSZT-ra - és ha egyetértenék azzal a szempontrendszerrel, hogy a vidéki színházaknak meg kell mutatkozniuk az országos seregszemlén, akkor ezt is rendben lévőnek találnám, kivált, hogy innen nézvést számos vacakság is elkerült Pécsre. De ha ragaszkodom a "legjobb előadások" listájához, akkor ez a produkció aligha fér bele, miközben egy vidéki színház újat és nívósat akaró új vezetésének elfogadható próbálkozása.

Miskolci Nemzeti Színház, POSZT, június 11.

Figyelmébe ajánljuk

Szól a jazz

Az ún. közrádió, amelyet egy ideje inkább állami rádiónak esik jól nevezni, új csatornát indított. Óvatos szerszámsuhintgatás ez, egyelőre kísérleti adást sugároznak csupán, és a hamarosan induló „rendes” műsorfolyam is online lesz elérhető, a hagyományos éterbe egyelőre nem küldik a projektet.

Fülsiketítő hallgatás

„Csalódott volt, amikor a parlamentben a képviselők szó nélkül mentek el ön mellett?” – kérdezte az RTL riportere múlt heti interjújában Karsai Dánieltől. A gyógyíthatatlan ALS-betegséggel küzdő alkotmányjogász azokban a napokban tért haza a kórházból, ahová tüdőgyulladással szállították, épp a születésnapján.

A szabadságharc ára

Semmi meglepő nincs abban, hogy az első háromhavi hiánnyal lényegében megvan az egész éves terv – a központi költségvetés éves hiánycéljának 86,6 százaléka, a teljes alrendszer 92,3 százaléka teljesült márciusban.

Puskák és virágok

Egyetlen nap elég volt ahhoz, hogy a fegyveres erők lázadása és a népi elégedetlenség elsöpörje Portugáliában az évtizedek óta fennálló jobboldali diktatúrát. Azért a demokráciába való átmenet sem volt könnyű.

New York árnyai

Közelednek az önkormányzati választások, és ismét egyre többet hallunk nagyszabású városfejlesztési tervekről. Bődületes deficit ide vagy oda, választási kampányban ez a nóta járja. A jelenlegi főpolgármester első számú kihívója már be is jelentette, mi mindent készül építeni nekünk Budapesten, és országszerte is egyre több szemkápráztató javaslat hangzik el.

Egymás között

Ahogyan a Lázár János szívéhez közel álló geszti Tisza-kastély felújításának határideje csúszik, úgy nőnek a költségek. A már 11 milliárd forintos összegnél járó projekt új, meghívásos közbeszerzései kér­dések sorát vetik fel.

Mit csinál a jobb kéz

Több tízmillió forintot utalt át Ambrózfalva önkormányzatától Csanádalbertire a két falu közös pénzügyese, ám az összeg eltűnt. A hiány a két falu mellett másik kettőt is nehéz helyzetbe hoz, mert közös hivatalt tartanak fönn. A bajban megszólalt a helyi lap is.

Árad a Tisza

Két hónapja lépett elő, mára felforgatta a politikai színteret. Bár sokan vádolják azzal, hogy nincs világos programja, több mindenben markánsan mást állít, mint az ellenzék. Ami biztos: Magyar Péter bennszülöttnek számít abban a kommunikációs térben, amelyben Orbán Viktor is csak jövevény.

„Ez az életem”

A kétszeres Oscar-díjas filmest az újabb művei mellett az olyan korábbi sikereiről is kérdeztük, mint a Veszedelmes viszonyok. Hogyan csapott össze Miloš Formannal, s miért nem lett Alan Rickmanből Valmont? Beszélgettünk Florian Zellerről és arról is, hogy melyik magyar regényből írt volna szívesen forgatókönyvet.

„Könnyű reakciósnak lenni”

  • Harci Andor

Új lemezzel jelentkezik a magyar elektronikus zene egyik legjelentősebb zászlóvivője, az Anima Sound Sys­tem. Az alapító-frontember-mindenessel beszélgettünk.