Pepsi Sziget ´96: hírek, ízelítő

  • 1996. augusztus 15.

Színház

Óbuda, Hajógyári sziget, augusztus 14-20. Nyolcszáz program, ebből háromszáz zenekar, a többi csendesebb: film, színház, performance, tánc, szabadoskola, báb, sport, gyermek. Azért ugye főleg a zene, s a színpadok neve alapján igen széles körből, még a hazai világsztároknak és a világ világsztároknak épített rockos Nagyszínpadra is ráfér délután a folk, a blues, a dzsessz. Avantgárd, underground a Bahia-színpadon, komoly- és tűzoltózene + dzsemelés a Pesti Est-színpadon, Blues-színpad, Kelta-ír-színpad, Afrika Fesztivál, Lovebarikád technóilag, nem sorolom. Sorolás a MaNcs előző számában, ki se fér, egyfelől. Másfelől meg: mintha már jóval több volna ez a Sziget a fellépőinél. Ebben az évben úgy kelt el nyolcezer hetijegy, hogy még nem volt program. A Sziget a nyár, a hét, mégiscsak, mennyivel patetikusabban hangzik így. És közben meg lehet hallgatni/nézni ezt-azt. Sőt. A sztárzenekarok a költségvetés harminc százalékát viszik haza, ez ötvenmillió forint. Akárhonnan nézzük, nem akárkik. Gyerünk.
Óbuda, Hajógyári sziget, augusztus 14-20. Nyolcszáz program, ebből háromszáz zenekar, a többi csendesebb: film, színház, performance, tánc, szabadoskola, báb, sport, gyermek. Azért ugye főleg a zene, s a színpadok neve alapján igen széles körből, még a hazai világsztároknak és a világ világsztároknak épített rockos Nagyszínpadra is ráfér délután a folk, a blues, a dzsessz. Avantgárd, underground a Bahia-színpadon, komoly- és tűzoltózene + dzsemelés a Pesti Est-színpadon, Blues-színpad, Kelta-ír-színpad, Afrika Fesztivál, Lovebarikád technóilag, nem sorolom. Sorolás a MaNcs előző számában, ki se fér, egyfelől. Másfelől meg: mintha már jóval több volna ez a Sziget a fellépőinél. Ebben az évben úgy kelt el nyolcezer hetijegy, hogy még nem volt program. A Sziget a nyár, a hét, mégiscsak, mennyivel patetikusabban hangzik így. És közben meg lehet hallgatni/nézni ezt-azt. Sőt. A sztárzenekarok a költségvetés harminc százalékát viszik haza, ez ötvenmillió forint. Akárhonnan nézzük, nem akárkik. Gyerünk.

Slash. A Guns ´N´ Roses gitárosa a szervezkedés legvégén került képbe, kimerítő maszatolás után. Kérdéses volt egy csomó dolog, leginkább is, hogy a Guns ´N´ Rosesszal stúdióba vonul-e. Mivel a társaság fele inkább a Neurotic Outsiders supergrouppal lemezezett/turnézik, Slash facér maradt. Azt kellett már csak eldönteni, kikkel lépjen fel. Tetszett volna neki a Girlschool, aztán felmerült, hogy beszáll Iggy Pophoz vagy összeáll Ice-T-vel, végül is úgy alakult: stúdiózenészeket alkalmaz, s a Sziget előtti napokban Budapesten lövik be programjukat. Slash este kilenctől nyomul, de a kora délutáni órákban, ugyancsak a Nagyszínpadon, lesz egy másik különleges produkció: az észt Nye Zsdali. Elsősorban a kuriózumok gyűjtőinek ajánlott: a glasznoszty zenekarai közül nincs még egy, amely ennyire orosz és ennyire globális, ennyire elszabadult és ennyire feltérképezhető tradíciójú. Éjszakára egy ősbemutatót emelnék ki: Müller Péter és Gasner János adják elő, az a címe, hogy Antisztár kisopera (Bahia-színpad, éjfél körül).

The Bates. A Psycho gyilkosától, Norman Batestől kölcsönözték nevüket lassan tíz éve, Németországban. (Viva tévé, beugrott, ugye, az a Michael Jackson-féle Billie Jean nagyon a helyén van.) Szóval punkláz, tekerés, I Hate Pink Floyd, semmi túlspilázás. Õk azt mondják: bubblegum-trash, vagyis termetes pörgés várható; punk-revival, este kilenc órakor. A Bates előtt Kispál, éjfél után Quimby (Marlboro-színpad) és Balaton (Bahia), megjelenés előtt álló lemezanyaggal mindkettő. A Wanted-színpadon öttől Color-Fest, 15 stroboszkóp, fóliacső, bizarr installációk, narancssárga révület. A Publo Hunny friss maxit hoz, a Vidámpark acid-etnót, és lesz még (egyebek közt) Up, Korog, Moszkva tér, ezúttal Moscow Skaja álnéven.

Stone Roses. A nyolcvanas évek végén ez a manchesteri zenekar volt (a Happy Mondays mellett) az egyik legnagyobb durranás Angliában, a hatvanas évek pszichedelikus rockjának új értelmet adva a rave-kultúra úttörőjévé vált. Aztán elült a vihar, s hogy a Stone Roses debütáló album után öt évig kellett várni a Second Comingra, az nem is lett volna baj, ha a színvonala... De nem. Aztán kiszállt a dobos, ami hagyján, de nemrég kiszállt a gitáros John Squire is, márpedig jórészt ő jelentette addig a zenekart. Nem nagyon lehetett meglepődni a felbomlás körüli hírek hallatán, az keltett inkább meglepetést, hogy megint. Előbb Sylvan Richardson merült fel, végül Aziz Ibrahim lett a gitáros (egyszer már felváltotta Sylvant a szintén manchesteri Simply Redben). Ebben az összetételben indultak most útnak, turnéjuk harmadik állomása lesz a Sziget; kilenckor emlékműavatás vagy feltámadás, egyelőre nem tudni. Előtte lemezbemutatóval Sziámi, vélhetően egy másféle Sziámi, hiszen egy korábbi nyilatkozata szerint Müller Péter nem akart a régi felállásban több lemezt készíteni. A Bahián éjfél magasságban Másfél, hiba lehet kihagyni.

Iggy Pop. Úgy általában agybajt bírok kapni, ha valaki a rock ´n´ rollt és a fiatalságot egymás szinonimáiként emlegeti. Iggy Pop túl van a negyvenkilencediken, túl van egy csomó lepusztuláson, csak a csúcsán nem bír. Állóképesség és narkó relációban überelhetetlen, és nem feltétlenül kell (talán nem is lehet) az utóbbi egy-két lemezéért lelkesedni, hogy a koncertjei elképesszenek. Az maga a tűz, úgy vigyázzatok, és most ismét. 1988, az Instinct megjelenése óta alapvetően két gitár, dob, ami pedig a programot illeti, annak nemcsak jelentős része, de a levegője is Stooges-korabeli. Megszállott, véres, megrendítő. Hogy Iggy Pop a punk (meg még mennyi minden) keresztapja, azt én elfogadom, ha már így mondani szokás; de kik a családtagok?, már bocsánat. Természetesen Iggyé a főszerep, de bőven el tudom képzelni, hogy szép számmal az előtte fellépő - s ugyancsak ötven körüli - Peter Hammillért rándulnak ki ezen a napon. Hammill különleges státussal bír a rocktörténetben: harmincesztendős pályafutása bár viszonylag szűk körben ismert, módfelett kultikus. (Diamanda Galasnál, Marc Almondnál, Johnny Rottennél érdeklődhet, aki nem hiszi.) Gyakori, hogy szólóhangversenyt ad, de a Szigetre zenekarával (és X My Heart című új lemezével) érkezik: a hét legemelkedettebb koncertjére számíthatunk - amikor először üt ki az embert egy vers vagy egy regény, az ilyen. Hiába menekülsz, illetve nem is akarsz.

A hazai mezőnyből - számomra - a Kampec Dolores tűnik ki (Bahia-színpad, éjfél múlt), új felállás, új hangszerek, új zene, új lemez. Az új tagoknak Ágoston Béla (fúvós hangszerek) és Hárshegyi Péter (dobok) a nevük, a lemez címe Zúgó, nem számokból áll, hanem öt egységből - folyamatzene. Még délután, a Nagyszínpadon egymás után játszik (kábé öttől) a Gépfolklór és a Barbaro, kész szkander: valamikor Gépfolklór-tag volt Jorgosz és Cziránku, a repertoárban is van átfedés. A Barbaro körül most egyébként is fokozódott a helyzet: a kis Barry (White) beszállt, Zsoldostól viszont megváltak az imént, a KFT-s Lengyelfi Miklósról hallani új basszistaként.

The Prodigy. Megosztja majd a Szigetet, attól tartok kicsit; megy most ez a köpés/hányás a technótól, őszinte rock, B-közép. ("Nyál" - ezt is úgy szeretik mondani.) Na. De mint leíratott annyiszor, s miként bebizonyosodott a PeCsában tavaly: kevés rockzenekar bír vitába szállni ennyi indulattal, agresszivitással; és akkor ötletekről, látomásról gálánsan nem esett szó. Az meg külön ígéretes tripnek tűnik, hogy a VHK vezeti fel, mégiscsak, együtt a múlt és a jövő barbárjai. VHK, apropó. Iggy Pop azt mondta egy holland lapban, hogy mostanában VHK-t hallgat, baromira tetszik neki. Jól van, hajrá, magyarok! Muzsikás (szintén Nagyszínpad) háromkor, a Prodigy utánra Bahia-színpad: Uzgin Üver. Fél kettőtől (iccaka) Lajkó Félix a színházi sátorban, van-e még, ki e nevet nem ismeri.

Sonic Youth. Na végre. Először jár erre New Yorkból (egy kicsit sarkítsunk az alkalomnak megfelelően) az alternatív rock maga. De legalábbis az a csapat, amely a legtöbbet tette, hogy a gitárok ne csak a hatvanas évek főzelékeit melengessék újra. Az utolsó Narancsfülben intenzívebben szerepeltek, talán beugrik: "Az alvilág mitológiájától, a traumáktól a zaj esztétikáján át a pszichedelikus eksztázisig mindent zenébe tudnak sűríteni." Nyolctól Levellers - most, hogy a napokban felbomlott a Pogues -, az egyetlen rangos folk-punk zenekar. Többször írtuk már, nevüket az angol polgári forradalom radikális "egyenlősítőitől" vették kölcsön, ehhez képest, mint olvasom, a gitáros/énekes Mark bizonyos Level nevű településről való. Szépen vagyunk. Épp most jelent meg best live - headlights, white lines, black tar rivers címmel egy koncertalbumuk, azért az még áll: a Levellers koncerten az, ami. Héttől (szintén Nagyszínpad) Sexepil. A Sonic Youth után reggae-fakultáció a Marlboro-színpadon (Dub Wise, majd Ladánybene), míg a Bahia-színpadon a Spaceheads meet Elisabeth Forward Warriors táncoltat, tripes szemplerekről olvasni, megtoldva - a Dog Faced Hermans-béli - Marion trombitájával.

Therapy?. Ír posztpunk, hardcore, legalábbis ahogy indult. Aztán kerítettek egy csellistát, egy kicsit beenyhültek, s lám-lám, máris ´94 egyik legtöbbet emlegetett lemezévé vált a Troublegumuk. (Nem én voltam.) Sziget-körökben - a szerződésszegés/pereskedés határát súrolva - inkább kavarásai által híresült el a zenekar, végül egy másik időpontban üsse kő azért a rongyos pár tízezer fontért. De sebaj, lesz aznap egy tényleg és minden szinten korrekt társulat: a Cords Hollandiá-ból. Előharangozásként a Patti Smith-Sonic Youth-Babes In Toyland háromszög belövése kéretik, meg az a fröcsögő szenvedély, ami belefér (Nagyszínpad, öt körül). A Cords előtt újra hallható a Balaton, s úgy egyáltalán, erős a bahiás felhozatal: Szemző Tibor, NOM, Vidámpark; az utolsó csapások percei ezek a Wanted-színpadon is a Nyerssel, majd a debütáló Wanted zenekarral.

F. D. J.

(Színház- és tánc-sátor a Snoblesse-ben.)

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.