Színház

Petra von Kant

  • Tompa Andrea
  • 2014. december 14.

Színház

Olyan természetesen kezdődik az előadás, miközben egy megrendezett és átmeneti térben vagyunk a Katona alsó szintjén, a ruhatári szekrények közt, hogy hirtelen más értelme, értelmezhetősége lesz a helynek.

Szétdobált anyagminták az asztalon, divattervek a falon. Egy sikeres divattervező, Petra von Kant munkaterei­ben vagyunk. Az egész előadás vizualitása remek, egyedülálló, a jelmezek ki­emelkedőek eleganciájukkal, nőies­ségükkel, iróniájukkal (Pallós Nelli és Glaser Mária munkája a tér és a jelmez). Előbb még egyfajta külső, nyilvános térben vagyunk, aztán szó szerint és képletesen is Petra belső tereibe vonulunk be, hogy éppen ezeket a belső folyamatokat nézzük meg közelebbről.

Székely Kriszta (még egyetemi hallgatóként) jegyzi ezt a szép, néha a kelleténél rövidebb előadást – mert akár picit több anyagot is elviselt volna –, éles, tömör történetmeséléssel. Egy élet villanásait, stációit mutatja fel. Az érdekli, ahogy
a magányból, ürességből kilép ez a középkora felé haladó, még erős nő, hogy egy fiatal, kicsit érdek-, kicsit élvhajhász másik nővel összeütközzön. Hogy aztán szétválásukkal sokkal jobban magára maradjon, az ürességgel, a kapcsolatok érdektelenségével, családjával, csupa nővel – groteszkek, de valódiak mind –, akik iránt a dühön kívül nem érez semmit.

A fiatal rendező új fényben mutatja a Katona színészeit, szinte filmes közeliekkel. Pelsőczy Réka, akit még sosem láttam ilyen jelentős szerepben, nagy gazdagságot tud mutatni magából, kemény és kiszolgáltatott egyszerre, szép és taszító, lágy és durva. Az idők során, ahogy remélhetőleg ezt az előadást sokat játsszák, teljesen kitölti majd ezt a szerepet, beleengedi magát, mert van mit, miből. Új arcot mutat Pálmai Anna, játékos és könnyű, szépségével bűvölő és valódi. Bár két nő kapcsolatáról szól az előadás, női mivoltuk messze eltörpül emberi harcuk, nyomoruk mögött.

Katona Sufni, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

„A harmincas-negyvenesek gyakran megkérdezik maguktól, hogy miért élünk még mindig itt”

Soltész Béla Osztatlan közös című második novelláskötetének szereplői átlagos emberek, akik a 2020-as évek rossz közhangulata ellenére, a polikrízis közepette próbálnak boldogulni. Generációs tapasztalatokról és az élet minden területére beférkőző politikáról is beszélgettünk a szerzővel, aki társadalomtudósként a migráció hatásait kutatja, dél-amerikai kalandjairól pedig útleírásaiban számolt be.

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.