Színház

Petra von Kant

  • Tompa Andrea
  • 2014. december 14.

Színház

Olyan természetesen kezdődik az előadás, miközben egy megrendezett és átmeneti térben vagyunk a Katona alsó szintjén, a ruhatári szekrények közt, hogy hirtelen más értelme, értelmezhetősége lesz a helynek.

Szétdobált anyagminták az asztalon, divattervek a falon. Egy sikeres divattervező, Petra von Kant munkaterei­ben vagyunk. Az egész előadás vizualitása remek, egyedülálló, a jelmezek ki­emelkedőek eleganciájukkal, nőies­ségükkel, iróniájukkal (Pallós Nelli és Glaser Mária munkája a tér és a jelmez). Előbb még egyfajta külső, nyilvános térben vagyunk, aztán szó szerint és képletesen is Petra belső tereibe vonulunk be, hogy éppen ezeket a belső folyamatokat nézzük meg közelebbről.

Székely Kriszta (még egyetemi hallgatóként) jegyzi ezt a szép, néha a kelleténél rövidebb előadást – mert akár picit több anyagot is elviselt volna –, éles, tömör történetmeséléssel. Egy élet villanásait, stációit mutatja fel. Az érdekli, ahogy
a magányból, ürességből kilép ez a középkora felé haladó, még erős nő, hogy egy fiatal, kicsit érdek-, kicsit élvhajhász másik nővel összeütközzön. Hogy aztán szétválásukkal sokkal jobban magára maradjon, az ürességgel, a kapcsolatok érdektelenségével, családjával, csupa nővel – groteszkek, de valódiak mind –, akik iránt a dühön kívül nem érez semmit.

A fiatal rendező új fényben mutatja a Katona színészeit, szinte filmes közeliekkel. Pelsőczy Réka, akit még sosem láttam ilyen jelentős szerepben, nagy gazdagságot tud mutatni magából, kemény és kiszolgáltatott egyszerre, szép és taszító, lágy és durva. Az idők során, ahogy remélhetőleg ezt az előadást sokat játsszák, teljesen kitölti majd ezt a szerepet, beleengedi magát, mert van mit, miből. Új arcot mutat Pálmai Anna, játékos és könnyű, szépségével bűvölő és valódi. Bár két nő kapcsolatáról szól az előadás, női mivoltuk messze eltörpül emberi harcuk, nyomoruk mögött.

Katona Sufni, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.