Színház

Petra von Kant

  • Tompa Andrea
  • 2014. december 14.

Színház

Olyan természetesen kezdődik az előadás, miközben egy megrendezett és átmeneti térben vagyunk a Katona alsó szintjén, a ruhatári szekrények közt, hogy hirtelen más értelme, értelmezhetősége lesz a helynek.

Szétdobált anyagminták az asztalon, divattervek a falon. Egy sikeres divattervező, Petra von Kant munkaterei­ben vagyunk. Az egész előadás vizualitása remek, egyedülálló, a jelmezek ki­emelkedőek eleganciájukkal, nőies­ségükkel, iróniájukkal (Pallós Nelli és Glaser Mária munkája a tér és a jelmez). Előbb még egyfajta külső, nyilvános térben vagyunk, aztán szó szerint és képletesen is Petra belső tereibe vonulunk be, hogy éppen ezeket a belső folyamatokat nézzük meg közelebbről.

Székely Kriszta (még egyetemi hallgatóként) jegyzi ezt a szép, néha a kelleténél rövidebb előadást – mert akár picit több anyagot is elviselt volna –, éles, tömör történetmeséléssel. Egy élet villanásait, stációit mutatja fel. Az érdekli, ahogy
a magányból, ürességből kilép ez a középkora felé haladó, még erős nő, hogy egy fiatal, kicsit érdek-, kicsit élvhajhász másik nővel összeütközzön. Hogy aztán szétválásukkal sokkal jobban magára maradjon, az ürességgel, a kapcsolatok érdektelenségével, családjával, csupa nővel – groteszkek, de valódiak mind –, akik iránt a dühön kívül nem érez semmit.

A fiatal rendező új fényben mutatja a Katona színészeit, szinte filmes közeliekkel. Pelsőczy Réka, akit még sosem láttam ilyen jelentős szerepben, nagy gazdagságot tud mutatni magából, kemény és kiszolgáltatott egyszerre, szép és taszító, lágy és durva. Az idők során, ahogy remélhetőleg ezt az előadást sokat játsszák, teljesen kitölti majd ezt a szerepet, beleengedi magát, mert van mit, miből. Új arcot mutat Pálmai Anna, játékos és könnyű, szépségével bűvölő és valódi. Bár két nő kapcsolatáról szól az előadás, női mivoltuk messze eltörpül emberi harcuk, nyomoruk mögött.

Katona Sufni, október 30.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.