Színház

Prezi

Schilling Árpád / Krétakör: A Párt

  • Tompa Andrea
  • 2014. május 10.

Színház

A választások előtti hétre időzítették A Párt című darabot, van várakozás tehát (és küzdelem bejutni a Trafóba, mindössze háromszor játsszák). A darab elején megalakul az A Párt nevű zenekar: a közvetlen, lágy, fiatal francia színésznő, Juliette Navis jelenti be mindezt. Majd megkéri a nézőket, hogy tegyenek egy igaz állítást Magyarországról. A magyar néző nemigen szereti az efféle megszólítást, ritkán tud neki jól megfelelni - reputációnk: zárkózottak, komolyak vagyunk, kevéssé spontának és felszabadultak.

Valaki az első sorban olyasmit mond, hogy "Magyarországon jó élni", de aztán nemigen tudnak sem a színpadon, sem a nézőtéren ezzel mit kezdeni, a semmiben lóg. Ez most irónia volt? Vagy tényleg? Pedig ha a mondat mögé lehetne nézni pró vagy kontra, már jól éreznénk magunkat.

Egyfajta koncertszínház kezdődik, benne fájdalmas, lágy dallamok, frontális politikai prezentáció, színházi elemek, hosszú filmbetétek, akrobatika. Amúgy posztdramatikusan, mindössze laza dramaturgiával, történetcserepekkel. Összetett, változatos nyelv, szórakoztató is, bár Schilling színháza most pont nem erre törekszik. Az új elem egy első látásra színházidegen műfaj beemelése: a frontális prezentáció, amelyben az előadó vetített képekkel mutat be politikai-gazdasági elemzést a mai Magyarországról. Brechttől ez sem volna idegen, ő az ihletője ennek a színháznak, az előadás mottója tőle származik: "Hogy minden azoké legyen, akik bánni tudnak vele." Akárhogy forgatható mondat, szólhat a hatalom birtokosairól, a "népről", lehet igazságosztó és demagóg, minden attól függ, hogyan használjuk.

A laza történetszál két családon vezet keresztül (ők a magyar színészek: Szalontay Tünde, Nagy Zsolt, Sárosdi Lilla, Terhes Sándor), egyik hatalomra kerül, és belesodródik a korrupcióba, hogy aztán erejét felesége megverésével is bizonyítsa. A másik család, ahol egy vak lányt nevelnek, pusztulásba hull.

Két jelölt közül választhatunk kézfelemeléssel - persze két férfi -, akik választási beszédet mondanak; tanár és tanítványa. Egyikőjük, vélhetőleg történelemtanár, a magyar történelem traumáiból vezet el a jelenhez, a másik az üzletember, aki "cselekszik". Az utóbbi nyer. Az előadás tematikus csomópontokon vezet keresztül: Demokrácia, Hatalom, Zóna, Szerelem címszavakat vetítenek, erről szólnak a jelenetek. Az előadás legjobb pillanatai mégis a színháziak maradnak. Amikor a magyar színészek a "magyar valóságot" adják elő, általánosságokat beszélnek, szavaikban igazi panaszkodás; ez így elég szürke. Azonban három "kisgyerek" az asztalon, az asztal mellett és alatt rosszalkodik: akrobatikus játékokkal, humorral, a szülők észre sem veszik őket - ez igazi színházi pillanat. Ez a nemtörődés "magyarabb", mint a szó-szó-szó. A francia cirkuszakadémia diákjai ők, akikkel Schilling már korábban is dolgozott. Ugyancsak szép és színházi jelenet a Hatalom fogalmának illusztrációja (a szó legjobb értelmében): egy vak lányt három látó fiú bosszant, piszkál. Finom jelenet, ami éppen azt a konkrét és mégis megfoghatatlan emberi rosszat mutatja fel: a gyengébbel szembeni elnyomást, a szolidaritás hiányát, erőfitogtatást.

Az előadás gyengébb szála a (francia színész által játszott) EU-megfigyelő, aki elmondása szerint már tíz éve van Magyarországon. A "prezi" formáját nem esik nehezemre elfogadni mint brechti hagyatékot, bár a Magyarországról tett megállapítások végiggondolhatatlanul gyorsan sorjáznak, nem érünk rá felismerni, hogy igazak-e. Kissé elveszíti ironikus voltát, valahogy nyersen agitál. A külső szempont felületessége zavaró: ahogy a darab elején sem tudtunk mit kezdeni vele, hiszen kívülről minden valahogy túl egyszerű és bugyuta, amit itt, kicsiny országunkban művelünk.

Aztán a leendő erkölcstantanárok érveit hallgatjuk - résen kell lenni, megint csak túlságosan pörgetnek mindent. Kezdem azt hinni, túl sok témát markol fel ez az előadás: közélet, család, oktatás, nejlonzacskóban pénz.

Az előadás a kegyetlenség, széthullás képeivel ér véget, míg új fordulat és új színházi stílus nem következik: intervenció. Nagyon fiatalok, a Krétakör Szabadiskola kamaszai a nézőtér soraiból kérik ki maguknak, hogy kimaradnak a hatalomból. Van valami naiv, szimpatikus a megjelenésükben (és osztom is elvárásaikat), mégsem érezhető, hogy valami természetes, spontán őserő tör fel belőlük. Aztán Gulyás Márton Krétakör-producer jelenik meg öltönyben, és támogatást kér a Krétakörnek. Szerencsére egy fejszével fogják kiüldözni a színpadról, az irónia legyőzi az ellenszenves egyszázalék-kérincsélést.

Schillinget nem érdeklik már a tiszta színházi keretek, az az artisztikus, kidolgozott formájú művészszínház, amit a Feketeország korában használt. A nyers megszólítás, szembesítés, közvetlen hatás a fontos most számára. Van bőven düh az alkotókban, van látomás a pusztulásról; mindez érzelmileg szimpatikus, szellemileg azonban nem elég gazdag. Nem szeretnék a 60-as évek kritikai elvárásaival fordulni Schilling felé, elítélve mindent, ami nem tud "kiutat mutatni", de valami elvihető szellemi muníciót kérnék, ami a múlékony zenei-képi-mozgásos hatások után marad. Meg azt is, hogy minél több előadását lássam itthon.

Trafó, március 28.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.