Interjú

"A budapesti hatás"

Jeannot Painchaud, Cirque Éloize

Színház

Tizenöt akrobata és előadóművész, magas fordulatszámú pörgés, multimédiás kiegészítők, rock és elektronikus kísérőzene: erre számíthatunk a kanadai újcirkusz képviselőitől a hamarosan Budapestre érkező, iD című produkcióban. Az 1993-ban alapított Cirque Éloize rendezőjével beszélgettünk telefonon.

Magyar Narancs: Több mint négyezer előadással a világ negyvenhat országában, tizenkét cirkuszművészeti díjjal a hátuk mögött miben látja a Cirque Éloize térhódításának a titkát?

Jeannot Painchaud: Kezdetben csak az a vágy fogalmazódott meg bennünk, hogy egy új formáját találjuk meg a cirkuszcsinálásnak. Nem elhanyagolható tény, hogy a kortárs cirkusz Québecben született meg, abból az igényből kiindulva, hogy Kanadában nem volt a cirkusznak hagyománya. Érdekességként említem, hogy éppen a Budapesti Cirkuszművészeti Iskolában végzett tanfolyamon szerzett tapasztalatok hatására kezdtek el nálunk is cirkusszal foglalkozni, ez adott lökést a Montreali Nemzeti Cirkusziskolának és az újcirkusz mozgalomnak Québecben, amely a budapesti hatást követően más művészeti ágak bevonásával fejlődött tovább. A mi társulatunk kezdettől ötvözte a táncot, a színházat, az akrobatikát.

MN: Az iD című előadásuk a West Side Story bandaharcát idézi.

JP: A téma eredendően az identitás köré épül, abból indul ki, hogy az egyén miként találja meg a helyét a városban, miként fejezi ki magát ebben a közegben. Az előadás a városi táncok és a cirkuszművészet találkozásáról is szól - mindkét terület képviselőit elsősorban a szívük, nem pedig az intellektusuk mozgatja. Nagyjából hat éve öltött formát ez az előadásunk, amikor Dél-Koreában voltam, mert egy ottani mesterséges sziget megnyitójára látványos show-t rendeltek tőlünk. A szállodai szobámból kinézve felhőkarcolókat láttam magam körül. Elképzeltem, ahogy az akrobaták a városon keresztül szállnak, épületről épületre ugrálnak egy trambulinról. Ez az első kép az iD záróképének felel meg az ugrófallal. Egyszerűen lenyűgözött a szabadság gondolata, a mélybe szállás egy városi világba, amit fiatal, energikus táncosok népesítenek be.

MN: Milyen előképzettséggel került a cirkusz vonzáskörébe?

JP: Utazni és megélni azokat a tapasztalatokat, amiket az élet hoz elém: ez volt az elsődleges célkitűzésem. A Montreali Nemzeti Cirkusziskolában képeztem magam, majd hagyományos cirkuszművészekkel dolgoztam Európában. Főként kabarékban léptem fel, később eljutottam cirkuszfesztiválokra is. Zsonglőrmutatványokkal, kerékpáros akrobata számokkal mulattattam a közönséget, mielőtt a barátaimmal megalakítottam a társulatot, és rendezni kezdtem.

MN: Mit tart fontosnak a színpadi munkájában?

JP: A hagyományos cirkuszi alapokon nyugvó akrobatika társítását a modern mozgáselemekkel, vizuális eszközökkel és a rocktól a hiphopig terjedő hangzásvilággal.

MN: Olvasni lehetett, hogy meghallgatásokon választják ki a különböző szakmai háttérrel érkező zsonglőröket, akrobatákat, táncosokat, akik, ha kell, beugranak egymás helyett, sőt mindenféle egyéb munkát is elvállalnak a takarítástól az öltöztetésig.

JP: A technikai tudással szinte egyenrangú jelentőségű a művészek fiatalsága, dinamizmusa, személyes hozzájárulása, fantáziája. Nagyjából egy évet vesz igénybe az alkotási folyamat az ötlettől a megvalósulásig. A téma kidolgozását a casting követi, majd az akrobatikus terv kialakítása, amelyben az akrobaták több számban is színre lépnek. A mozgás, a tánc, a színpadi játék mindegyiküknél alapfeltétel. Ezután jön az alkotói csapat, a jelmezek, a zene, a díszlet, a koreográfia öszszeállítása.

MN: Mondhatni, nagy elődjük, a Cirque du Soleil után törtek be a nemzetközi porondra. Riválisként tekintenek egymásra?

JP: Ugyan! Hozzávetőlegesen egy korosztályt képviselünk, csak éppen más módon viszonyulunk a cirkuszhoz. Mindig is jó kapcsolatot ápoltunk egymással, aminek ékes bizonyítéka, hogy stratégiai partnerkapcsolatban állunk. Művészi szempontból az a különbség közöttünk, hogy a mi előadásaink jobban kötődnek a valósághoz, a hétköznapi életből merítenek témákat.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.

A mókamester

„Mindenki nyugodjon le. Újra jó a víz Fehérváron” – közölte Takács Péter a Facebookon, egy szurikátát ábrázoló mémmel illusztrálva. Ez nagyjából azt jelenti, hogy eleve valami piti ügyről, műbalhéról volt szó.

A lélekkufárok

„Felkérjük Kuminetz Gézát (rektor atya – a szerk.), hogy tartsa fenn a dékán fegyelmi döntését, és szükség esetén követelje meg azon oktatók önkéntes távozását, akik tartósan aláássák az intézmény keresztény identitását” – áll a CitizenGO nevezetű „ultrakonzervatív” (lefordítva: bigott) lobbiszervezet hazai lerakatának augusztus 28-án kelt, Megvédjük a keresztény oktatás szabadságát a Pázmányon! című petíciójában.

„A hallgatással élteted”

Marika néven létrehozott egy alternatív köztársasági elnököt, akinek sikerült a lehetetlen: fideszes propagandistaként is képes volt szerethetővé válni. Nemcsak Marika titkáról, de arról is kérdezősködtünk, hogy miért olyan nehéz Magyar Pétert parodizálni, s mi hiányzik Sulyok Tamásból. Szó esett továbbá politikai ősélményről, hazaszeretetről és a véleményüket nem vállalókról is.

Ilyen tényleg nincs Európában

„És jelentem, hogy szeptember elsején be lehet menni a bankba és föl lehet venni a 3 százalékos otthonteremtési hitelt, családi állapottól, lakhelytől függetlenül, és a legfiatalabbak is tulajdonosok lesznek a saját otthonukban. Én nem tudom, hogy ez lelkesítő cél-e bárkinek, de azt biztosan mondhatom, hogy sehol Európában olyan nincs, hogy te barátom, eléred a 18 éves kort, és ha úgy döntesz, hogy saját otthonban akarsz lakni, akkor az lehetséges.”