Interjú

"A budapesti hatás"

Jeannot Painchaud, Cirque Éloize

Színház

Tizenöt akrobata és előadóművész, magas fordulatszámú pörgés, multimédiás kiegészítők, rock és elektronikus kísérőzene: erre számíthatunk a kanadai újcirkusz képviselőitől a hamarosan Budapestre érkező, iD című produkcióban. Az 1993-ban alapított Cirque Éloize rendezőjével beszélgettünk telefonon.

Magyar Narancs: Több mint négyezer előadással a világ negyvenhat országában, tizenkét cirkuszművészeti díjjal a hátuk mögött miben látja a Cirque Éloize térhódításának a titkát?

Jeannot Painchaud: Kezdetben csak az a vágy fogalmazódott meg bennünk, hogy egy új formáját találjuk meg a cirkuszcsinálásnak. Nem elhanyagolható tény, hogy a kortárs cirkusz Québecben született meg, abból az igényből kiindulva, hogy Kanadában nem volt a cirkusznak hagyománya. Érdekességként említem, hogy éppen a Budapesti Cirkuszművészeti Iskolában végzett tanfolyamon szerzett tapasztalatok hatására kezdtek el nálunk is cirkusszal foglalkozni, ez adott lökést a Montreali Nemzeti Cirkusziskolának és az újcirkusz mozgalomnak Québecben, amely a budapesti hatást követően más művészeti ágak bevonásával fejlődött tovább. A mi társulatunk kezdettől ötvözte a táncot, a színházat, az akrobatikát.

MN: Az iD című előadásuk a West Side Story bandaharcát idézi.

JP: A téma eredendően az identitás köré épül, abból indul ki, hogy az egyén miként találja meg a helyét a városban, miként fejezi ki magát ebben a közegben. Az előadás a városi táncok és a cirkuszművészet találkozásáról is szól - mindkét terület képviselőit elsősorban a szívük, nem pedig az intellektusuk mozgatja. Nagyjából hat éve öltött formát ez az előadásunk, amikor Dél-Koreában voltam, mert egy ottani mesterséges sziget megnyitójára látványos show-t rendeltek tőlünk. A szállodai szobámból kinézve felhőkarcolókat láttam magam körül. Elképzeltem, ahogy az akrobaták a városon keresztül szállnak, épületről épületre ugrálnak egy trambulinról. Ez az első kép az iD záróképének felel meg az ugrófallal. Egyszerűen lenyűgözött a szabadság gondolata, a mélybe szállás egy városi világba, amit fiatal, energikus táncosok népesítenek be.

MN: Milyen előképzettséggel került a cirkusz vonzáskörébe?

JP: Utazni és megélni azokat a tapasztalatokat, amiket az élet hoz elém: ez volt az elsődleges célkitűzésem. A Montreali Nemzeti Cirkusziskolában képeztem magam, majd hagyományos cirkuszművészekkel dolgoztam Európában. Főként kabarékban léptem fel, később eljutottam cirkuszfesztiválokra is. Zsonglőrmutatványokkal, kerékpáros akrobata számokkal mulattattam a közönséget, mielőtt a barátaimmal megalakítottam a társulatot, és rendezni kezdtem.

MN: Mit tart fontosnak a színpadi munkájában?

JP: A hagyományos cirkuszi alapokon nyugvó akrobatika társítását a modern mozgáselemekkel, vizuális eszközökkel és a rocktól a hiphopig terjedő hangzásvilággal.

MN: Olvasni lehetett, hogy meghallgatásokon választják ki a különböző szakmai háttérrel érkező zsonglőröket, akrobatákat, táncosokat, akik, ha kell, beugranak egymás helyett, sőt mindenféle egyéb munkát is elvállalnak a takarítástól az öltöztetésig.

JP: A technikai tudással szinte egyenrangú jelentőségű a művészek fiatalsága, dinamizmusa, személyes hozzájárulása, fantáziája. Nagyjából egy évet vesz igénybe az alkotási folyamat az ötlettől a megvalósulásig. A téma kidolgozását a casting követi, majd az akrobatikus terv kialakítása, amelyben az akrobaták több számban is színre lépnek. A mozgás, a tánc, a színpadi játék mindegyiküknél alapfeltétel. Ezután jön az alkotói csapat, a jelmezek, a zene, a díszlet, a koreográfia öszszeállítása.

MN: Mondhatni, nagy elődjük, a Cirque du Soleil után törtek be a nemzetközi porondra. Riválisként tekintenek egymásra?

JP: Ugyan! Hozzávetőlegesen egy korosztályt képviselünk, csak éppen más módon viszonyulunk a cirkuszhoz. Mindig is jó kapcsolatot ápoltunk egymással, aminek ékes bizonyítéka, hogy stratégiai partnerkapcsolatban állunk. Művészi szempontból az a különbség közöttünk, hogy a mi előadásaink jobban kötődnek a valósághoz, a hétköznapi életből merítenek témákat.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.

Aktuális értékén

Apám, a 100 évvel ezelőtt született Liska Tibor közgazdász konzisztens vízióval bírt arról, hogyan lehetne a társadalmat önszabályozó módon működtetni. Ez a koncepció általános elveken alapszik – ezen elvekből én próbáltam konkrét játékszabályokat, modelleket farigcsálni, amelyek alapján kísérletek folytak és folynak. Mik ezek az elvek, és mi a modell két pillére?

Támogatott biznisz

Hogyan lehet minimális befektetéssel, nulla kockázattal virágzó üzletet csinálni és közben elkölteni 1,3 milliárd forintot? A válasz: jó időben jó ötletekkel be kell szállni egy hagyomány­őrző egyesületbe. És nyilván némi hátszél sem árt.

Ha berobban a szesz

Vegyész szakértő vizsgálja a nyomokat a Csongrád-Csanád megyei Apátfalva porrá égett kocsmájánál, ahol az utóbbi években a vendégkör ötöde általában fizetésnapon rendezte a számlát. Az eset után sokan ajánlkoztak, hogy segítenek az újjáépítésben. A tulajdonos és családja hezitál, megvan rá az okuk.