Színház

Tudni kell választani

Kelemen Kristóf–Pálinkás Bence György: Borkóstolással egybekötött tehetséggondozás

Színház

Három olyan előadást láttam, amelyek Kelemen Kristóf nevéhez fűződnek, és színházilag mindegyik teljesen más volt.

Azaz kettőben annyi a hasonlóság, hogy a nézők ülnek, és nézik, mit csinálnak a színészek – nem sok társulat mondhatja el magáról, hogy csak ennyi közös van az előadásaikban. A dramaturgként végzett alkotó – aki újabban Pálinkás Bence György képzőművésszel jegyzi a produkcióit – a saját rendezéseit szinte a semmiből építi fel, új nyelvet talál ki hozzájuk. Az eredmény sokszor tökéletlen, de csak annyira, amennyire rögös lehet az ismeretlen felé vezető út, és a néző nem passzív alanya a kísérletezésének, hanem az alkotóval együtt részesül a felfedezés örömeiből és viszontagságaiból.

A tavaly bemutatott előadás, a Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk a pályakezdő színészek nehézségeivel foglalkozott: kilépett a megcsontosodott struktúrákból, és bátran beszélt olyan problémákról, „belső dolgokról”, melyekről, bár sokan tudnak róluk, inkább hallgatni szokás. A számos fesztiválra beválogatott előadás bennem is heuréka-érzést okozott: tényleg, miért ne lehetne a nyilvánosság elé tárni egy rendszer, egy intézmény problémáit, ha egyszer vannak neki? A Trafóban látható Magyar akác, az előző évad bemutatója egy projektszerű előadás keretében azt mutatta be, hogyan vált az Amerikából idetelepített és bizonyos vélemények szerint kifejezetten káros fafajta a magyar politikai közbeszéd szárnyán a nemzeti kultúra végvárává, Hivatalos Hungarikummá. A show része volt az is, hogy az alkotók a Kétfarkú Kutya Párt módjára komolyan vették azt, amiről csak így bizonyosodhat be, hogy mennyire komolyan vehetetlen, és kenetteljes arccal, hol élőben, hol felvételről szavaltak és ültettek facsemetét: terjesztették a magyar akácot.

Kelemen Kristóf és Pálinkás Bence György legújabb bemutatóját a 3. OPEN Fesztiválon lehetett megnézni. A MU Színházban lezajlott rendezvény olyan előadásokat gyűjtött össze, melyek a részvételre, a közös játékra, a közös gondolkozásra helyezik a hangsúlyt. Sajnos kicsit még mindig keresi a közönségét ez a forma, pedig a szó leggyakorlatibb értelmében lebontja a negyedik falat, és sokkal izgalmasabb, közéletibb, súlyosabb tett részt venni egy efféle előadáson, mint lájkolgatni a Facebookon.

A Borkóstolással egybekötött tehetséggondozás lehetőséget adott a nézőknek arra, hogy ők maguk is kitalálhassák, hogyan tudnak viszonyulni a hungarikumnak nyilvánított nemzeti értékekhez, illetve egy olyan rendszerhez, melyet a hanyagság és a mutyi működtet: ők a Hungarikum Ügynökség.
A hosztok és a hoszteszek (Rétfalvi Tamás, Tarr Judit, Regényi Júlia) már a bejáratnál fontoskodó, mézesmázos modorban fogadnak minket, és krumplinyomdával pecsételik le a „jelentkezési lapjainkat”; az ügynökség lovagkeresztjéért fogunk küzdeni. Mindenki kitölti a valóban létező Hungarikum Bizottság honlapján is fellelhető, PDF-ben letölthető kvízt, mely efféle kérdéseket tartalmaz: „Az akácméz a méztermelés hány százalékát teszi ki Magyarországon?” Állítólag a hat legjobb pontszámot elérő jelentkező fog a következő körbe jutni, hogy aztán további versenyszámokban vetélkedhessen a többiekkel. A darabbeli ügynökség egy bekamerázott különterembe vonul vissza, így a közönség, azaz a versenyzők nyomon követhetik a döntési folyamatot.

Írhatnám, hogy akkor itt lehull a lepel, de az túl drámai lenne, hiszen már meg sem lepődünk: természetesen nem a pontszámok döntenek, hanem az, hogy ki kinek az ismerőse, hogy szimpatikus volt-e az illető, no meg a sietség, mert iszogatás közben nagyon elment az idő. Hiszen csak az a lényeges, hogy a rendezvény le legyen rendezve, a pénz el legyen költve és a pecsétek száma stimmeljen az elszámolásnál. A rendszer fenntartása fontosabb, mint az, hogy a rendszer által létrejöhessen valami jó.

És mi milyen könnyen belemegyünk a játékba! Sőt nagyon is ismerős a terep. Mert ha játszani akarunk, el kell fogadnunk a hivatalos és az általuk felállított játékszabályokat is, és közben úgy kell tennünk, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Én például a leggátlástalanabbul játszom az ő szabályaik szerint, azt találom mondani, hogy a kritikáimon keresztül világnyelvvé fogom tenni a magyart, és meg is nyerem a vetélkedőt.

Mivel részvételi színházban vagyunk, közben azon is elgondolkodom, van-e más választásunk – ott kinn, a külvilágban és itt benn, a játékban. Kelemen Kristófék előadásában mindössze apró lázadások, kicsi felhorgadások vannak, egy idősebb úr a közönségből a sikeremet látva felháborodottan kérdezi, hány pontot értem el, és a borkóstolásos szám versenyzője kijelenti, mindhárom pohárban ugyanaz a bor van. (Ki is esik a következő körben. Pedig persze hogy.) Lenne értelme az ügynökségre borítani az asztalt egy mégiscsak fiktív helyzetben? Az a szabály a részvételi színházban, hogy nincs szabály? Vagy az a fontos, hogy végigjátsszuk az egészet, és közben jól szórakozzunk? Akárhogy is, mivel mégiscsak játékról van szó, távolabbról látom a lehetőségeimet, döntéseimet, rákérdezek a saját szerepemre: jobban átélem a választásomat.

MU Színház, OPEN Fesztivál, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?