Színház

Tudni kell választani

Kelemen Kristóf–Pálinkás Bence György: Borkóstolással egybekötött tehetséggondozás

Színház

Három olyan előadást láttam, amelyek Kelemen Kristóf nevéhez fűződnek, és színházilag mindegyik teljesen más volt.

Azaz kettőben annyi a hasonlóság, hogy a nézők ülnek, és nézik, mit csinálnak a színészek – nem sok társulat mondhatja el magáról, hogy csak ennyi közös van az előadásaikban. A dramaturgként végzett alkotó – aki újabban Pálinkás Bence György képzőművésszel jegyzi a produkcióit – a saját rendezéseit szinte a semmiből építi fel, új nyelvet talál ki hozzájuk. Az eredmény sokszor tökéletlen, de csak annyira, amennyire rögös lehet az ismeretlen felé vezető út, és a néző nem passzív alanya a kísérletezésének, hanem az alkotóval együtt részesül a felfedezés örömeiből és viszontagságaiból.

A tavaly bemutatott előadás, a Miközben ezt a címet olvassák, mi magukról beszélünk a pályakezdő színészek nehézségeivel foglalkozott: kilépett a megcsontosodott struktúrákból, és bátran beszélt olyan problémákról, „belső dolgokról”, melyekről, bár sokan tudnak róluk, inkább hallgatni szokás. A számos fesztiválra beválogatott előadás bennem is heuréka-érzést okozott: tényleg, miért ne lehetne a nyilvánosság elé tárni egy rendszer, egy intézmény problémáit, ha egyszer vannak neki? A Trafóban látható Magyar akác, az előző évad bemutatója egy projektszerű előadás keretében azt mutatta be, hogyan vált az Amerikából idetelepített és bizonyos vélemények szerint kifejezetten káros fafajta a magyar politikai közbeszéd szárnyán a nemzeti kultúra végvárává, Hivatalos Hungarikummá. A show része volt az is, hogy az alkotók a Kétfarkú Kutya Párt módjára komolyan vették azt, amiről csak így bizonyosodhat be, hogy mennyire komolyan vehetetlen, és kenetteljes arccal, hol élőben, hol felvételről szavaltak és ültettek facsemetét: terjesztették a magyar akácot.

Kelemen Kristóf és Pálinkás Bence György legújabb bemutatóját a 3. OPEN Fesztiválon lehetett megnézni. A MU Színházban lezajlott rendezvény olyan előadásokat gyűjtött össze, melyek a részvételre, a közös játékra, a közös gondolkozásra helyezik a hangsúlyt. Sajnos kicsit még mindig keresi a közönségét ez a forma, pedig a szó leggyakorlatibb értelmében lebontja a negyedik falat, és sokkal izgalmasabb, közéletibb, súlyosabb tett részt venni egy efféle előadáson, mint lájkolgatni a Facebookon.

A Borkóstolással egybekötött tehetséggondozás lehetőséget adott a nézőknek arra, hogy ők maguk is kitalálhassák, hogyan tudnak viszonyulni a hungarikumnak nyilvánított nemzeti értékekhez, illetve egy olyan rendszerhez, melyet a hanyagság és a mutyi működtet: ők a Hungarikum Ügynökség.
A hosztok és a hoszteszek (Rétfalvi Tamás, Tarr Judit, Regényi Júlia) már a bejáratnál fontoskodó, mézesmázos modorban fogadnak minket, és krumplinyomdával pecsételik le a „jelentkezési lapjainkat”; az ügynökség lovagkeresztjéért fogunk küzdeni. Mindenki kitölti a valóban létező Hungarikum Bizottság honlapján is fellelhető, PDF-ben letölthető kvízt, mely efféle kérdéseket tartalmaz: „Az akácméz a méztermelés hány százalékát teszi ki Magyarországon?” Állítólag a hat legjobb pontszámot elérő jelentkező fog a következő körbe jutni, hogy aztán további versenyszámokban vetélkedhessen a többiekkel. A darabbeli ügynökség egy bekamerázott különterembe vonul vissza, így a közönség, azaz a versenyzők nyomon követhetik a döntési folyamatot.

Írhatnám, hogy akkor itt lehull a lepel, de az túl drámai lenne, hiszen már meg sem lepődünk: természetesen nem a pontszámok döntenek, hanem az, hogy ki kinek az ismerőse, hogy szimpatikus volt-e az illető, no meg a sietség, mert iszogatás közben nagyon elment az idő. Hiszen csak az a lényeges, hogy a rendezvény le legyen rendezve, a pénz el legyen költve és a pecsétek száma stimmeljen az elszámolásnál. A rendszer fenntartása fontosabb, mint az, hogy a rendszer által létrejöhessen valami jó.

És mi milyen könnyen belemegyünk a játékba! Sőt nagyon is ismerős a terep. Mert ha játszani akarunk, el kell fogadnunk a hivatalos és az általuk felállított játékszabályokat is, és közben úgy kell tennünk, mintha minden a legnagyobb rendben lenne. Én például a leggátlástalanabbul játszom az ő szabályaik szerint, azt találom mondani, hogy a kritikáimon keresztül világnyelvvé fogom tenni a magyart, és meg is nyerem a vetélkedőt.

Mivel részvételi színházban vagyunk, közben azon is elgondolkodom, van-e más választásunk – ott kinn, a külvilágban és itt benn, a játékban. Kelemen Kristófék előadásában mindössze apró lázadások, kicsi felhorgadások vannak, egy idősebb úr a közönségből a sikeremet látva felháborodottan kérdezi, hány pontot értem el, és a borkóstolásos szám versenyzője kijelenti, mindhárom pohárban ugyanaz a bor van. (Ki is esik a következő körben. Pedig persze hogy.) Lenne értelme az ügynökségre borítani az asztalt egy mégiscsak fiktív helyzetben? Az a szabály a részvételi színházban, hogy nincs szabály? Vagy az a fontos, hogy végigjátsszuk az egészet, és közben jól szórakozzunk? Akárhogy is, mivel mégiscsak játékról van szó, távolabbról látom a lehetőségeimet, döntéseimet, rákérdezek a saját szerepemre: jobban átélem a választásomat.

MU Színház, OPEN Fesztivál, november 14.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.