Színház

"Hadd lássunk át magunkon..."

Ibsen: A nép ellensége

  • Csáki Judit
  • 2013. június 1.

Színház

Fikarcnyi áthallás sincsen a Katonában bemutatott A nép ellenségében (Hajdú Henrik fordításában a manapság agyonstrapált A hazaáruló a címe, ám most Kúnos László friss magyar szövegét halljuk): Zsámbéki Gábor rendezése ugyanis nem összetett mondat, egy "olyan, mint"-tel a közepén, hanem kijelentés, noha azon belül finoman árnyalt.

A város és polgárai jólétét, megélhetését biztosító fürdőről kiderül, hogy a vize mérgező. Egyszerű helyzet ez, mind a nyársat nyelt, hatalomimádó polgármester, mind öccse, a mérgezést fölfedező, elszánt, a világjobbítás lehetőségébe belevakuló fürdőorvos számára: eltussolni, fölfedni. Orvosolni apránként, csöndben - főképp csak szavakban -, illetve azonnal, hangosan, nagyban. Tönkretenni a várost hosszú távon, hagyni tönkremenni holnap.

Többségi érdek, kisebbségi igazság. Ahol a többség, ott a hatalom, ahol a kisebbség, ott az igazság. Sőt: ahol a többség, ott az ostobaság, ahol a kisebbség, ott az ész. Ezt az egyszerűnek látszó (elitista) kijelentést többségi oldalról bonyolult, avagy nagyon is egyszerű mechanizmusokkal, oktatási koncepciókkal, foglalkoztatási törvényekkel kell biztosítani, amit szükségképpen a többség fölkent vezetői végeznek - na, ez nincs benne az Ibsen-darabban. Vagy mégis.

A nézőtéri többség valószínűleg a társadalmi kisebbség, de hát ez nem baj, elvégre színház ez. És azt teszi, ami a színház eminens dolga: belebeszél az ügyekbe, helyettünk szól - és ez akkor is fontos, ha semmi nem változik meg tőle a politikában.

Zsámbéki két nagyszerű színészre bízza a két antagonisztikus figurát, a testvérpárt (szólhatna persze egy Ibsen-dráma szorosan erről, a testvérharcról is): Kulka János és Fekete Ernő dolga, hogy - igazságtartalmaikat fölismerve és fölfedve - hitelessé tegyék a polgármester és a doktor alakját, ezzel megteremtve a dráma tétjét is. Hogy ne a megveszekedett gonoszság és az éteri jóság birkózzon egymással.

Mert Fekete Ernő fürdőorvosa olyan gyermeki örömmel fogadja gyanúja tudományos igazolását, hogy fikarcnyit sem gondol semmiféle következménnyel. És mert Kulka János polgármestere semmi egyébre nem gondol, mint hatalma elvesztésére, ha a város tönkremegy.

A háttérben pedig - a Katona színpadán többnyire láthatóan is - ott áll a tömeg, a többség, a kisebbség együtt: a család, a sajtó, a nép. Eszközök és áldozatok, akár a személyes fenyegetettséget, akár a sajtó erejét, akár a "polgári erények" önértékét hangsúlyozzák. A család - szemben a megélhetést biztosító "józan ésszel" - sorsközösséget vállal a nép ellenségének bélyegzett családfővel, noha a Rezes Judit által játszott érzékeny, férje gyerekes túlhabzásait fékezni próbáló, a világot, benne a saját gyerekei veszélyeztetettségét is árnyaltabban szemlélő feleség jobban, pontosabban tudja, mi következik, és a tanítóként dolgozó felnőtt lány Pálos Hanna alakításában - amely a mai "forradalmi ifjúságot" idézi meg - már saját bőrén is érzi, mi és hogyan működteti a hatalmat. Az önmagukat liberálisnak valló sajtómunkásokról kiderül - Ötvös András és Kovács Lehel nyüzsgönc és gyáva hőzöngőre vett játékából -, hogy addig mérlegelik önnön érdekeiket, a lojalitás és a szembenállás várható hozadékát és veszteségét, míg ki is mondják, hogy "át kell venni végre a legfontosabb pozíciókat". A népet egymagában hozza be Bán János egy rendkívül finom, a manipulálhatóság és az önérzet beszédes kevercsét megmutató alakításban; a háztulajdonosok, valamint az antialkoholisták szövetsége elnökeként a nép, a többség támogatását ígéri annak, aki az épp megfelelő status quo fennmaradását avagy egy annál jobbat ígér. Közben mintegy bizonyítja, hogy a haza, a nép nemcsak ellenzékben nem lehet, de önmaga rövid távú érdekein sem emelkedhet fölül soha, hisz nem tudja, csak féli, "kik jönnek utánuk".

A hatalmi gépezet, csúcsán a polgármesterrel, nemcsak az igazság érvényesülését, hanem a kiderülését, a nyilvánosságát is megakadályozza; Zsámbéki rendezésében ritka, ezért is sokatmondó elem az a videó, amely a polgármester "emberi arcát" elénk tárva nemcsak teniszt, öregnéni-átkarolást és egyéb leharcolt kampányfogásokat mutogat, hanem a népgyűlés helyszínén a híradással való manipuláció transzparenciáját is. A fürdőorvos a maga egyszerű, mondhatni, földhözragadt igazságának föltálalása helyett a minduntalan megzavart, méltatlan körülmények közepette politikusi szónoklatba vált, "a szellem elfertőződéséről" beszél, némileg zavaros fordulatai belőlünk, a nézőtéren ülő országos kisebbségből együttérzést, egyetértést és feszengést váltanak ki, a színpadon testet öltő, többségileg megtámogatott hatalomból a módszeres kinyírást.

És persze van az "egy igaz ember": a kívülálló, politikában, hatalomban nem érdekelt, morálisan belülről vezérelt hajós, aki menedéket kínál a földönfutóvá lett családnak, miközben őt magát is kirúgják. Lengyel Ferenc a színpadon kőszikla.

A végére - amikor a színpad közepén föltörő sár már szépen tart a nézőtér felé - földereng egy másik oldali korrupció: Ujlaki Dénes tímármestere fölvásárolja a nagy hirtelen elértéktelenedett fürdőrészvényeket... Tudnánk folytatni.

Katona József Színház, április 27.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.