Tánc

Radioballet: Totem és tabu

  • Sisso
  • 2015. június 7.

Színház

A boldogság, a guminő/férfi és mi. Röviden ennyi az új táncmű summája. Hosszabban sokkal bonyolultabb. Egyed Bea és Újvári Milán független táncművészek formációja folytatja a tavaly megkezdett utat, és a kapcsolati tabukról, hétköznapi mágiáról beszél sajátos nyelven, ahogy ez a két nagyon különböző alkatú, egytestű pár képes. Utcai performanszaik után tavaly A szerelem természete című, rockzenén alapuló, a giccs határát viccesen feszegető, népszerű előadásuk után most Freud azonos című tanulmánykötetével kezükben indultak el a modern ember hétköznapi neurózisainak és szexuális szoká­sainak nyomában. Gyanús, hogy trilógiára készülnek. Szociálpszichológiai alapossággal, komoly tánctechnikai háttérrel és sok játékossággal mozogják el a törzsi társadalmak ­hiedelemvilágát, illetve inkább annak fájdalmas hiányát megidéző történetüket.

A két táncos egy-egy ernyedt gumibabát vonszol maga után a színre, aztán felfújja és játszik vele. Élő szereplőként viszonyulnak hozzájuk, megpróbálják lélekkel megtöl­teni, saját maguk kiegészítéseként, partnereként elfogadni ezeket a köztudatban tabuként kezelt tárgyakat. Mint ahogy ők is egymás társai az életben és a színpadon is, úgy próbálják szeretni és megszerettetni a saját kabaláikat. Gondolhatjuk, hogy ennek nem lesz jó vége. Hatalmas összecsapások, testek ütközése, műanyag a műanyaggal, hús a hússal, hús a műanyaggal. Dinamikus, szellemes jelenetek sora látható, amelyekben a történet illusztrálja a táncot, és fordítva. Az önbüntetés szabaddá tesz, de a megbocsátás is ott lebeg az izzadt testek felett, hiszen a vágyainkkal semmi baj, ha ilyen okosan tudunk róluk beszélni.

MU Színház, április 18.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.