Színházportré

Rossz színházat csinálni nem kell félnetek

Huszonöt éves a TÁP Színház

Színház

Nehezen összeegyeztethető a komolytalanságot csúcsra járató társulat szellemiségével, hogy ennyire komoly – negyedszázados! – múltra tekinthet vissza, amit ráadásul két hónapig tartó eseménysorozattal ünnepelt. Mentségükre legyen mondva, a társulat vezetője, Vajdai Vilmos eredetileg a 23. évfordulót akarta megünnepelni, de sajnos kiment a fejéből, és náluk amúgy is mindig fesztivál van.

A társulat jelenlegi kondícióját, teljesítményét elnézve sem kell felemelt mutatóujjú akadémizmustól vagy egysíkúságtól tartani. Már csak azért sem, mivel mostanában Vajdai mellett egyre többen rendeznek előadásokat. „Lehetetlen a TÁP-ról egységként beszélni. Ami talán mégis közös az összes előadásukban: provokatívak, szabadok és viccesek” – mondja Puskás Panni kritikus. A társulat most is futó produkciói valóban nagyon különbözőek tudnak lenni, ami a színházi nyelvet illeti. Hogy csak két végletet említsünk: az átesztétizált, az előadók és a közönség részéről rendkívüli fegyelmezettséget és állóképességet igénylő, több mint ötórás Utas és holdvilág (rendezte: Vajdai Vilmos) éppúgy TÁP-os alkotás, mint a mindig helyben születő, a fellépőket gátlásaik felszabadítására biztató, agyament magánszámokat egybefűző Minden Rossz Varieté.

 

Hajajaj

A TÁP-ban eleinte egyáltalán nem voltak jól fésült, állandó szöveggel, színészekkel rendelkező előadások. Vajdai és a másik alapító, Szabó Győző performance-színházat működtetett a rendszerváltás utáni korszak kultikus szórakozóhelyén, a Tilos az Á-ban (TÁP = Tilos az Á Performance), ahol az előbbi dj, az utóbbi csapos volt. Vajdai akkoriban már a Katona József Színházban játszott, de nem elégítette ki a kőszínházi létezés, elege lett a kötöttségekből, és ezért kezdett el színházat csinálni ott, akkor és úgy, ahogy akart és tudott. Vagyis, ahogy nem illik. Milyen az a színház, amikor valaki kiáll a színpadra, és azt mondja, „hajajaj”, majd sötét és ennyi? (Ahogy ez történt az első, széles körben, a kritikusok között is meghirdetett előadáson.) Milyen az a színház, amelyik csak egy percig tart? Vagy amelyikben a színészek direkt azt akarják, hogy a nézők elaludjanak? Vagy amelyikben mindenki, színész és néző is berúg?

Ez a bátran kísérletező, a rutint messziről elkerülő szemlélet Halász Péter neoavantgárd színházával rokon. (Vajdai és Halász egyébként barátok voltak. Amikor a halálos rákbeteg Halász a budapesti Műcsarnokban felravataloztatta magát, hogy jelen lehessen a saját temetésén, Vajdait kérte fel ceremóniamesternek. Halász egy hónappal később halt meg, éppen azon a napon, amikor megszületett Vajdai fia.)

A TÁP Színház további korszakai aszerint alakultak, ahogy kocsmából kocsmába költöztek – a Tilos az Á megszűnése után játszottak az FMK-ban, a Süss Fel Napban, a West Balkánban, a Hátsó Kapuban, jelenleg pedig a Három Hollóban –, és ahogy cserélődtek az alkotótársak Vajdai körül. „A TÁP-osok folyamatosan változtak, kis túlzással azt mondhatjuk, hogy Vajdai Vilmos az egyetlen állandó tag a társulatban. Aztán a független szcéna mainstreamebbé válásával párhuzamosan a TÁP Színház is kimozdult a performance és a varieté keretei közül. Amikor Szabó György, a Trafó igazgatója felajánlotta Vajdainak a nagyszínpadot, a társulat sokkal konzervatívabb, professzionálisabb színházi előadásokat kezdett készíteni. Ezt úgy értem, hogy megírt szövegkönyv alapján, nagyobb távolságot tartva a közönségtől, díszletekkel és jelmezekkel” – fogalmaz Puskás Panni, aki jelenleg a társulat 25 éves történetének megírásán dolgozik.

A TÁP strukturális értelemben is elkezdett konformizálódni, amennyire ez a független szcéna keretein belül lehetséges. Igaz, így is csak 2013-ban alakultak hivatalosan társulattá, saját, időnként előadásoknak is helyet adó próbatermük pedig azóta van, amióta a Jurányi Ház megnyitott. Imely Zoltán, a társulat produkciós vezetője is hangsúlyozza, hogy minden látszat ellenére van struktúra a TÁP mögött. Évi 9 millió forintos működési támogatást kapnak (összehasonlításképpen: Pintér Béla és Társulata 28 millióból gazdálkodik), ha ez megszűnne, már az olyan alapvető dolgokat sem tudnák fizetni, mint a próbaterem vagy a díszletraktár. Az ad hoc produkciókat – a Minden Rossz Varietét vagy az Alatta-felettét – lényegében így is a semmiből hozzák létre, a résztvevők nem kapnak gázsit.

A klasszikusabb előadásokra pályázatokból, koprodukciókból vagy a befogadóhelyektől jön össze pénz – általában nehezen és szűkösen. Vajdai szerint részben ez az oka annak, hogy olykor sokáig tudnak csiszolgatni egy-egy produkciót, ezek azonban egyértelmű siker esetén sem érnek el magas előadásszámot. Az Utas és holdvilágot például körülbelül félévente tudják játszani, mivel a Trafóban kevés a szabad este, és a színészeket is nehéz egyeztetni. Ezeknek az előadásoknak a sorsa most végképp kérdésessé vált, hiszen a tao eltörlése súlyosan érinti a befogadószínházakat. Igaz, a TÁP sosem vár arra, hogy jobbra forduljanak a dolgok, mindig az adott körülmények között csinál színházat. Ha van pénz, akkor abból, ha nincs, akkor a semmiből.

 

A bukás esztétikája

A TÁP Színház profilját kettősség jellemzi: a helyben születő és a sokáig készülő, rögzített formájú előadások. De hogy ez utóbbiak
TÁP-osságát, színházi jelentőségét megértsük, vissza kell kanyarodnunk a performansz korszakhoz.

A Minden Rossz Varieté különleges helyet foglal el a TÁP életében: esszenciája annak a gondolkodásmódnak, amelyet a társulat képvisel. Az egész úgy indult még a Tilos az Á-s időkben, hogy Vajdainak és Szabó Győzőnek azzal az evidensnek tűnő szabállyal is meggyűlt a bajuk, hogy a színészek mindig próbálnak jók lenni. Milyen lehet az a színház, amelyben a szereplők megpróbálnak rosszak lenni? Ez a bukással is kalkuláló energia hatja át a TÁP összes előadását. (A módszert egyébként elkezdték tréningként is használni, nemrég az Erste Banknak tartottak Rossznak lenni jó címmel csapatépítést.) Bevált sémák helyett olyasmit is kipróbálnak a színpadon, amiről fogalmuk sincs, működik-e. Nem az a lényeg, hogy remekművet alkossanak, hanem az állandó kérdezés, kísérletezés.

Hogy néz ki például az a színház, amelyben a színészek egy rádiójáték hangjaira tátogják végig az előadást? Színház-e még egyáltalán, ha mindaz, ami elhangzik, rögzített, sokszorosítható és bármikor megismételhető? – tette fel a kérdést Vajdai 2008-ban, a nagy sikerű Keresőkben, majd a tavaly bemutatott Utas és holdvilágban. Mindkét előadásban felerősödött a színház sokféle érzékre ható, összművészeti jellege, a színész testének bábszerűsége és – különösen az utóbbiban – az együtt átélt, csúcsra járatott esztétikai élmény közösségteremtő ereje.

A TÁP-nak egyébként nem ez volt az egyetlen, szemtelenül merész gigaprojektje. Kurátorok című, 2008-as produkciójuk 16 író – 15 rendező által színpadra állított – jeleneteit mutatta be több mint öt órában. (Megjegyzem, az előadás csak úgy zúdította a kritikát mind a megalkuvó művészekre, mind a mutyizó, korrupt pénzosztókra. 2008-ban!)

Más előadásaik a színházi térrel, színház és valóság összemosásával kísérleteztek: a Teliholdkor az emberek olyan bolondosok (2008) és a Nagy büdös semmibe (2017) konkrétan az utcán játszódik. Egy időben Vajdai sokat dolgozott Vinnai Andrással, közös produkciókban – pl. a Rolóban (2010) vagy a Furniturban (2014) – a szöveg teremtette meg azt a különös, szürrealitásból építkező világot, amelynek öntörvényűsége jól illett a TÁP profiljába. De Vajdai az olyan „egyszerű” megoldásoktól sem riad vissza, mint hogy nemzetközi szinten jegyzett (esetleg klasszikusnak számító) szerzők műveit állítsa színpadra. Ebbe a szériába tartozik a Presznyakov fivérek Cserenadrágja vagy a vizuálisan szintén nagyon izgalmas Babahajó, Milena Marković darabja, de a legsikerültebb kétségkívül az Osztrovszkij drámájából készült Jövedelmező állás. A Trafóban bemutatott előadás sajátos zenedramaturgiával, a musicalszerű klisék széttrancsírozásával, a 19. századi, osztrovszkiji valóság és a magyarországi közélet egymásra kopírozásával igazi, a szó legjobb értelmében vett népszínházat teremtett.

 

Műhely

A TÁP a sokszínűség és a kísérletezés nevében egyre inkább műhelyként is működik: „Valamennyire mindig is így volt, de eleinte nem volt tudatos. Ha van valakinek valami őrült ötlete, amit meg akar csinálni, azt mindenképpen hagyom, anélkül, hogy beleszólnék” – mondja Vajdai, aki számos fiatal alkotónak, például Laboda Kornélnak, Sándor Júliának, Nagy Lilinek és Znajkay Zsófiának adott lehetőséget a megmutatkozásra. Az utóbbi szinte már beérkezettnek számít, Az ölében én című, Znajkay által írt és rendezett darab a színikritikusok díját is elnyerte. A dráma a mérgező szülők által vezérelt családi poklok bugyraiba nyújt betekintést, és valahol a tudat felszíne alatt lebeg.

Fekete Ádám is a TÁP Színházban és a Minden Rossz Varietében nevelkedett: „A TÁP a legfontosabb iskola, amely elsősorban félelemnélküliségre tanít. Más munkáimba is próbálom átcsatornázni, amit ott tanultam: hogyan figyeljünk egymásra, hogyan inspiráljuk egymást, hogy minél gyarlóbbak és esendőbbek, gyerekesebbek, kreténebbek, kellemetlenebbek legyünk a színpadon. Mert a lényeg mindig a szégyen mögött van. Másfelől a TÁP-ban mindig a leglehetetlenebb helyzetekből törnek elő a legfantasztikusabb dolgok, és ez hitet ad. Minden krízishelyzetben – legyen szó színházról vagy magánéleti válságról – a TÁP-ból merítek erőt, és arra gondolok, hogy a hátrány is ajándék.” Fekete kétségtelenül a mai magyar független színházi szféra egyik legizgalmasabb alkotója, drámaírója, aki főként darabjainak sajátos dramaturgiájával hívta fel magára a figyelmet. A Csoportkép oroszlán nélkül… a hétköznapok szintjén vegetatívnak és abszurdnak ható létezés ritmusát teszi színházi eszközzé, hasonlóan az álomszerűbb Reggeli dinoszauruszokkal című (nem TÁP-os, hanem a Stúdió K-ban készült) művéhez. A Jeditanács összeül a személyiség darabokra esését, az ember fejében olykor ellentmondásba keveredő szólamokat testesíti meg színészekkel.

Ezek a fiatalok saját, markáns nyelvet képviselnek a független színházi szcénán belül, ezt pedig úgy sikerült elérniük, hogy a TÁP-nak köszönhetően megkapták a bukás, azaz az alkotás lehetőségét.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.