rés a présen

„Soha nem is volt”

  • rés a présen
  • Artner Sisso
  • 2025. január 29.

Színház

Mészáros Blanka színész

rés a présen: Nekem olybá tűnt, úgy mentél el szülni, hogy egy pillanatra sem tűntél el a színről.

Mészáros Blanka: Jó volt az időzítés, ami a mi szakmánkban meglehetősen fontos. A szülés miatt két színházi főszerepet és egy filmszerepet adtam vissza. Az anyaság szakmai lemondással jár, amit egy percig sem bánok, hiszen Irma, a kislányom minden áldozatot megér, de el kell ismernem, hogy nem könnyű nemet mondani a jobbnál jobb felkérésekre. A Radnóti társulata velem együtt örült a boldogságomnak, és mindenben partnerek voltak.

rap: Az Én, Daniel Blake az első előadásod a szülés után. Ismerted előtte a történetet?

MB: Pár évvel ezelőtt láttam moziban Ken Loach filmjét. Zokogtam a végén, és napokig a hatása alatt voltam. Amikor megtudtam, hogy a Radnóti műsorra tűzi, el nem tudtam képzelni, hogyan fogjuk elmesélni ezt a történetet színpadon. A megoldáshoz végül Valló Péter, az előadás rendezője adta a kulcsot.

A teljesen üres, egyetlen hatalmas gerenda által uralt színpad, a gyerekszereplő szép színpadi jelenléte, és az a dokumentarista színjátszás, amelyet mindannyiunktól megkövetelt, mind hozzájárultak a darab különleges hangulatához. Hálás vagyok Péternek, amiért megajándékozott Katie szerepével, izgalmas volt megformálni egy periférián élő, otthontalan, nyomorgó nőt, akiben minden rossz ellenére hihetetlen nagy élni akarás és méltóság van.

rap: Milyen volt a próbaidőszak?

MB: Lassan öt éve vagyok a társulat tagja, és bár kicsi színház vagyunk, Schneider Zoltánnal eddig csak egyetlen darabban dolgoztam, így nagyon örültem a közös munkának. A próbafolyamatot az ő finom humora és cinizmusa hatotta át, ami rendkívül szerethetővé tette számomra ezt az időszakot. Mondhatni, pofán csapta őt ez a szerep, hiszen Danhez hasonlóan ő is egy melegszívű ember. Ebben az előadásban egymást felváltva két gyerekszereplő is van. A gyerekekkel extra kihívás együtt dolgozni, viszont üde színfoltot jelentenek, jó nézni őket, inspirálódni belőlük. Miattuk mi is sokkal kíméletesebbek vagyunk egymással.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.