rés a présen

„Sokat viccelődött”

  • rés a présen
  • 2024. január 31.

Színház

Kancsó Luca táncos, táncpedagógus

rés a présen: Budapesten kezdted, majd Salzburgban fejezted be a tánctanulmányaidat. Miért választottad Salzburgot?

Kancsó Luca: Az Angelus Iván által létrehozott Budapest Táncművészeti Szakközépiskolában kezdtem el a tanulást. Itt sokrétű táncképzést kaptunk a klasszikus technikáktól a kortársig. Fontos tanáraim voltak itt: Hód Adrienn, Bakó Tamás, Farkas Zoltán ’Batyu’, Karczag Éva és Marco Torrice. A tánc nem a versenyről szólt, hanem a közös gondolkozásról. Minden évben jártunk a bécsi nemzetközi Impulstanz fesztiválra, ahol kinyílt előttünk a világ. Miután sokat hallottam a Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD) iskoláról, nem volt kérdés, hogy oda megyek. Ezzel elkezdődött egy új szakasz az életemben. A SEAD igazi kiképzőtábor volt, ahol megtapasztalhattam a fizikai határaimat. Fel kellett kötnöm a gatyámat az első hónapokban. Elkezdtem kolbász helyett salátát enni.

rap: Milyen munkáid voltak, miután végeztél?

KL: Az iskola Bodhi Project nevű társulatában dolgoztam egy ideig, aztán David Zambrano Tictac nevű brüsszeli táncműhelyében, meg Angelus Iván is visszahívott tanítani a Goliba. Közben Párizsban, Spanyolországban és más helyeken az utcán táncoltam breakesekkel meg parkourosokkal. Minden lehetőséget megragadtam, hogy pénz nélkül tanuljak. Akhram Khannal is tréningeztem Londonban. Dolgozhattam Jan Lauwersel és Paul Blackmannel két kortárs operában, Salzburgban és Bécsben. Katja Büchtemann és Achim Bornhöft zeneszerzővel Németországban. David Zambranóval Brüsszelben. Gonçalo Cruzinhával Stuttgartban. Itthon együttműködtem Gál Eszterrel, Vass Imrével, Molnár Csabával, Hód Adrival (Hodworks), Nagy Zolival, Juhász Katával, Kelemen Patrikkal, Csuzi Marcival és Jenna Janolennel. A Covid alatt Goda Gáborral a Kérész Művekben, amelyből online előadás készült. Dolgoztam Cserjés Katalin egyetemi oktatóval, számára a Hajnóczy Péterről szóló tanulmánykötetének a bemutatójára készítettem egy szólót. Az Ismeretlen Kutatásában dolgoztunk Malya Attila festő barátommal és Keresztes Patrik táncossal, szintén a Covid ideje alatt. A Willany Leó improvizációs műhellyel pedig most is együttműködök. Ezek mind projekt alapú munkák voltak, illetve rövid idejű, performance-szal végződő kutatómunkák. Így teltek az éveim, amellett, hogy tanítottam és tanítok vendégtanárként a volt iskoláimban és Párizsban a Camping nemzetközi koreográfiai központban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.