rés a présen

„Sokat viccelődött”

  • rés a présen
  • 2024. január 31.

Színház

Kancsó Luca táncos, táncpedagógus

rés a présen: Budapesten kezdted, majd Salzburgban fejezted be a tánctanulmányaidat. Miért választottad Salzburgot?

Kancsó Luca: Az Angelus Iván által létrehozott Budapest Táncművészeti Szakközépiskolában kezdtem el a tanulást. Itt sokrétű táncképzést kaptunk a klasszikus technikáktól a kortársig. Fontos tanáraim voltak itt: Hód Adrienn, Bakó Tamás, Farkas Zoltán ’Batyu’, Karczag Éva és Marco Torrice. A tánc nem a versenyről szólt, hanem a közös gondolkozásról. Minden évben jártunk a bécsi nemzetközi Impulstanz fesztiválra, ahol kinyílt előttünk a világ. Miután sokat hallottam a Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD) iskoláról, nem volt kérdés, hogy oda megyek. Ezzel elkezdődött egy új szakasz az életemben. A SEAD igazi kiképzőtábor volt, ahol megtapasztalhattam a fizikai határaimat. Fel kellett kötnöm a gatyámat az első hónapokban. Elkezdtem kolbász helyett salátát enni.

rap: Milyen munkáid voltak, miután végeztél?

KL: Az iskola Bodhi Project nevű társulatában dolgoztam egy ideig, aztán David Zambrano Tictac nevű brüsszeli táncműhelyében, meg Angelus Iván is visszahívott tanítani a Goliba. Közben Párizsban, Spanyolországban és más helyeken az utcán táncoltam breakesekkel meg parkourosokkal. Minden lehetőséget megragadtam, hogy pénz nélkül tanuljak. Akhram Khannal is tréningeztem Londonban. Dolgozhattam Jan Lauwersel és Paul Blackmannel két kortárs operában, Salzburgban és Bécsben. Katja Büchtemann és Achim Bornhöft zeneszerzővel Németországban. David Zambranóval Brüsszelben. Gonçalo Cruzinhával Stuttgartban. Itthon együttműködtem Gál Eszterrel, Vass Imrével, Molnár Csabával, Hód Adrival (Hodworks), Nagy Zolival, Juhász Katával, Kelemen Patrikkal, Csuzi Marcival és Jenna Janolennel. A Covid alatt Goda Gáborral a Kérész Művekben, amelyből online előadás készült. Dolgoztam Cserjés Katalin egyetemi oktatóval, számára a Hajnóczy Péterről szóló tanulmánykötetének a bemutatójára készítettem egy szólót. Az Ismeretlen Kutatásában dolgoztunk Malya Attila festő barátommal és Keresztes Patrik táncossal, szintén a Covid ideje alatt. A Willany Leó improvizációs műhellyel pedig most is együttműködök. Ezek mind projekt alapú munkák voltak, illetve rövid idejű, performance-szal végződő kutatómunkák. Így teltek az éveim, amellett, hogy tanítottam és tanítok vendégtanárként a volt iskoláimban és Párizsban a Camping nemzetközi koreográfiai központban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.