rés a présen

„Sokat viccelődött”

  • rés a présen
  • 2024. január 31.

Színház

Kancsó Luca táncos, táncpedagógus

rés a présen: Budapesten kezdted, majd Salzburgban fejezted be a tánctanulmányaidat. Miért választottad Salzburgot?

Kancsó Luca: Az Angelus Iván által létrehozott Budapest Táncművészeti Szakközépiskolában kezdtem el a tanulást. Itt sokrétű táncképzést kaptunk a klasszikus technikáktól a kortársig. Fontos tanáraim voltak itt: Hód Adrienn, Bakó Tamás, Farkas Zoltán ’Batyu’, Karczag Éva és Marco Torrice. A tánc nem a versenyről szólt, hanem a közös gondolkozásról. Minden évben jártunk a bécsi nemzetközi Impulstanz fesztiválra, ahol kinyílt előttünk a világ. Miután sokat hallottam a Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD) iskoláról, nem volt kérdés, hogy oda megyek. Ezzel elkezdődött egy új szakasz az életemben. A SEAD igazi kiképzőtábor volt, ahol megtapasztalhattam a fizikai határaimat. Fel kellett kötnöm a gatyámat az első hónapokban. Elkezdtem kolbász helyett salátát enni.

rap: Milyen munkáid voltak, miután végeztél?

KL: Az iskola Bodhi Project nevű társulatában dolgoztam egy ideig, aztán David Zambrano Tictac nevű brüsszeli táncműhelyében, meg Angelus Iván is visszahívott tanítani a Goliba. Közben Párizsban, Spanyolországban és más helyeken az utcán táncoltam breakesekkel meg parkourosokkal. Minden lehetőséget megragadtam, hogy pénz nélkül tanuljak. Akhram Khannal is tréningeztem Londonban. Dolgozhattam Jan Lauwersel és Paul Blackmannel két kortárs operában, Salzburgban és Bécsben. Katja Büchtemann és Achim Bornhöft zeneszerzővel Németországban. David Zambranóval Brüsszelben. Gonçalo Cruzinhával Stuttgartban. Itthon együttműködtem Gál Eszterrel, Vass Imrével, Molnár Csabával, Hód Adrival (Hodworks), Nagy Zolival, Juhász Katával, Kelemen Patrikkal, Csuzi Marcival és Jenna Janolennel. A Covid alatt Goda Gáborral a Kérész Művekben, amelyből online előadás készült. Dolgoztam Cserjés Katalin egyetemi oktatóval, számára a Hajnóczy Péterről szóló tanulmánykötetének a bemutatójára készítettem egy szólót. Az Ismeretlen Kutatásában dolgoztunk Malya Attila festő barátommal és Keresztes Patrik táncossal, szintén a Covid ideje alatt. A Willany Leó improvizációs műhellyel pedig most is együttműködök. Ezek mind projekt alapú munkák voltak, illetve rövid idejű, performance-szal végződő kutatómunkák. Így teltek az éveim, amellett, hogy tanítottam és tanítok vendégtanárként a volt iskoláimban és Párizsban a Camping nemzetközi koreográfiai központban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.