rés a présen

„Sokat viccelődött”

  • rés a présen
  • 2024. január 31.

Színház

Kancsó Luca táncos, táncpedagógus

rés a présen: Budapesten kezdted, majd Salzburgban fejezted be a tánctanulmányaidat. Miért választottad Salzburgot?

Kancsó Luca: Az Angelus Iván által létrehozott Budapest Táncművészeti Szakközépiskolában kezdtem el a tanulást. Itt sokrétű táncképzést kaptunk a klasszikus technikáktól a kortársig. Fontos tanáraim voltak itt: Hód Adrienn, Bakó Tamás, Farkas Zoltán ’Batyu’, Karczag Éva és Marco Torrice. A tánc nem a versenyről szólt, hanem a közös gondolkozásról. Minden évben jártunk a bécsi nemzetközi Impulstanz fesztiválra, ahol kinyílt előttünk a világ. Miután sokat hallottam a Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD) iskoláról, nem volt kérdés, hogy oda megyek. Ezzel elkezdődött egy új szakasz az életemben. A SEAD igazi kiképzőtábor volt, ahol megtapasztalhattam a fizikai határaimat. Fel kellett kötnöm a gatyámat az első hónapokban. Elkezdtem kolbász helyett salátát enni.

rap: Milyen munkáid voltak, miután végeztél?

KL: Az iskola Bodhi Project nevű társulatában dolgoztam egy ideig, aztán David Zambrano Tictac nevű brüsszeli táncműhelyében, meg Angelus Iván is visszahívott tanítani a Goliba. Közben Párizsban, Spanyolországban és más helyeken az utcán táncoltam breakesekkel meg parkourosokkal. Minden lehetőséget megragadtam, hogy pénz nélkül tanuljak. Akhram Khannal is tréningeztem Londonban. Dolgozhattam Jan Lauwersel és Paul Blackmannel két kortárs operában, Salzburgban és Bécsben. Katja Büchtemann és Achim Bornhöft zeneszerzővel Németországban. David Zambranóval Brüsszelben. Gonçalo Cruzinhával Stuttgartban. Itthon együttműködtem Gál Eszterrel, Vass Imrével, Molnár Csabával, Hód Adrival (Hodworks), Nagy Zolival, Juhász Katával, Kelemen Patrikkal, Csuzi Marcival és Jenna Janolennel. A Covid alatt Goda Gáborral a Kérész Művekben, amelyből online előadás készült. Dolgoztam Cserjés Katalin egyetemi oktatóval, számára a Hajnóczy Péterről szóló tanulmánykötetének a bemutatójára készítettem egy szólót. Az Ismeretlen Kutatásában dolgoztunk Malya Attila festő barátommal és Keresztes Patrik táncossal, szintén a Covid ideje alatt. A Willany Leó improvizációs műhellyel pedig most is együttműködök. Ezek mind projekt alapú munkák voltak, illetve rövid idejű, performance-szal végződő kutatómunkák. Így teltek az éveim, amellett, hogy tanítottam és tanítok vendégtanárként a volt iskoláimban és Párizsban a Camping nemzetközi koreográfiai központban.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.