Stohl András: „Elcseszett lépés volt”

  • Kovács Bálint
  • 2014. július 23.

Színház

E heti lapszámunkban nagyszabású interjú olvasható a Vígszínház művészével, az alábbiakban pedig a beszélgetés egyik nyomdába nem adott részlete következik, melyben Stohl Vidnyánszky „elcseszett lépéséről”, Kulka János nyílt leveléről és a saját gyarlóságáról beszél.

Magyar Narancs: Az igazgatóváltás óta eltelt évben felmerült benned, hogy mi lett volna, ha a Nemzetiben maradsz?

Stohl András: Nem nagyon gondolkodom ilyesmin.

MN: És amikor Vidnyánszky behívott szerződtetésre, felmerült komolyabban, hogy maradj?

SA: Vidnyánszky nagyon korrekt volt velem. De rögtön tett egy olyan nyilatkozatot, hogy arra azt mondtam, eszem ágában sincs maradni. Aztán elkezdte megnézni az előadásainkat, és amikor behívott, azt mondta, egyáltalán nem szeretne elküldeni. Mondtam neki, hogy elkéstünk: gyarló ember vagyok, addigra már egy csomó lépést tettem azért, hogy a továbbiakban is kényelmes életem legyen, mert egy családot kell eltartanom. Megegyeztünk abban, hogy ez egy elcseszett lépés volt a részéről, megbánta, de lehet, hogy majd még valahol találkozunk – egyáltalán nem zárom ki, hogy valaha Vidnyánszky Attilával dolgozzam. Ha felkér, nincs semmi kifogásom a közös munka ellen. Ez egy kicsi szakma, az a kérdés, hogy valaki tehetséges vagy sem; hogy hova húz, az másodlagos. Illetve abban kell részt venni, amit az ember fel tud vállalni.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

MN: Szét lehet választani a tehetséget, és hogy ki hova húz? Mi van, ha egy tehetséges alkotó „civilben” vállalhatatlan dolgot mond vagy tesz?

SA: Akkor le kell ülni vele, és el kell vele beszélgetni arról, hogy mit gondol, és azt mondta-e, amit mondott, vagy esetleg a sajtó vagy a bulvár ferdítette-e el. Nem egyszerű ez a dolog. Persze, faszságokkal nem lehet egyetérteni.

MN: Nem vagy a nyílt levelek pártján?

SA: Nyílt levelet az ír, akinek nincs szerződése a címzettel, vagy aki tényleg nagyon bátor. Ha Kulkára célzol, őt messzemenően támogattam: ha ilyesmi történik, nem lehet csendben maradni, és János nem maradt csendben. Le a kalappal előtte.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.