Stohl András: „Elcseszett lépés volt”

  • Kovács Bálint
  • 2014. július 23.

Színház

E heti lapszámunkban nagyszabású interjú olvasható a Vígszínház művészével, az alábbiakban pedig a beszélgetés egyik nyomdába nem adott részlete következik, melyben Stohl Vidnyánszky „elcseszett lépéséről”, Kulka János nyílt leveléről és a saját gyarlóságáról beszél.

Magyar Narancs: Az igazgatóváltás óta eltelt évben felmerült benned, hogy mi lett volna, ha a Nemzetiben maradsz?

Stohl András: Nem nagyon gondolkodom ilyesmin.

MN: És amikor Vidnyánszky behívott szerződtetésre, felmerült komolyabban, hogy maradj?

SA: Vidnyánszky nagyon korrekt volt velem. De rögtön tett egy olyan nyilatkozatot, hogy arra azt mondtam, eszem ágában sincs maradni. Aztán elkezdte megnézni az előadásainkat, és amikor behívott, azt mondta, egyáltalán nem szeretne elküldeni. Mondtam neki, hogy elkéstünk: gyarló ember vagyok, addigra már egy csomó lépést tettem azért, hogy a továbbiakban is kényelmes életem legyen, mert egy családot kell eltartanom. Megegyeztünk abban, hogy ez egy elcseszett lépés volt a részéről, megbánta, de lehet, hogy majd még valahol találkozunk – egyáltalán nem zárom ki, hogy valaha Vidnyánszky Attilával dolgozzam. Ha felkér, nincs semmi kifogásom a közös munka ellen. Ez egy kicsi szakma, az a kérdés, hogy valaki tehetséges vagy sem; hogy hova húz, az másodlagos. Illetve abban kell részt venni, amit az ember fel tud vállalni.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

MN: Szét lehet választani a tehetséget, és hogy ki hova húz? Mi van, ha egy tehetséges alkotó „civilben” vállalhatatlan dolgot mond vagy tesz?

SA: Akkor le kell ülni vele, és el kell vele beszélgetni arról, hogy mit gondol, és azt mondta-e, amit mondott, vagy esetleg a sajtó vagy a bulvár ferdítette-e el. Nem egyszerű ez a dolog. Persze, faszságokkal nem lehet egyetérteni.

MN: Nem vagy a nyílt levelek pártján?

SA: Nyílt levelet az ír, akinek nincs szerződése a címzettel, vagy aki tényleg nagyon bátor. Ha Kulkára célzol, őt messzemenően támogattam: ha ilyesmi történik, nem lehet csendben maradni, és János nem maradt csendben. Le a kalappal előtte.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.