Stohl András: „Elcseszett lépés volt”

  • Kovács Bálint
  • 2014. július 23.

Színház

E heti lapszámunkban nagyszabású interjú olvasható a Vígszínház művészével, az alábbiakban pedig a beszélgetés egyik nyomdába nem adott részlete következik, melyben Stohl Vidnyánszky „elcseszett lépéséről”, Kulka János nyílt leveléről és a saját gyarlóságáról beszél.

Magyar Narancs: Az igazgatóváltás óta eltelt évben felmerült benned, hogy mi lett volna, ha a Nemzetiben maradsz?

Stohl András: Nem nagyon gondolkodom ilyesmin.

MN: És amikor Vidnyánszky behívott szerződtetésre, felmerült komolyabban, hogy maradj?

SA: Vidnyánszky nagyon korrekt volt velem. De rögtön tett egy olyan nyilatkozatot, hogy arra azt mondtam, eszem ágában sincs maradni. Aztán elkezdte megnézni az előadásainkat, és amikor behívott, azt mondta, egyáltalán nem szeretne elküldeni. Mondtam neki, hogy elkéstünk: gyarló ember vagyok, addigra már egy csomó lépést tettem azért, hogy a továbbiakban is kényelmes életem legyen, mert egy családot kell eltartanom. Megegyeztünk abban, hogy ez egy elcseszett lépés volt a részéről, megbánta, de lehet, hogy majd még valahol találkozunk – egyáltalán nem zárom ki, hogy valaha Vidnyánszky Attilával dolgozzam. Ha felkér, nincs semmi kifogásom a közös munka ellen. Ez egy kicsi szakma, az a kérdés, hogy valaki tehetséges vagy sem; hogy hova húz, az másodlagos. Illetve abban kell részt venni, amit az ember fel tud vállalni.

false

 

Fotó: Sióréti Gábor

 

MN: Szét lehet választani a tehetséget, és hogy ki hova húz? Mi van, ha egy tehetséges alkotó „civilben” vállalhatatlan dolgot mond vagy tesz?

SA: Akkor le kell ülni vele, és el kell vele beszélgetni arról, hogy mit gondol, és azt mondta-e, amit mondott, vagy esetleg a sajtó vagy a bulvár ferdítette-e el. Nem egyszerű ez a dolog. Persze, faszságokkal nem lehet egyetérteni.

MN: Nem vagy a nyílt levelek pártján?

SA: Nyílt levelet az ír, akinek nincs szerződése a címzettel, vagy aki tényleg nagyon bátor. Ha Kulkára célzol, őt messzemenően támogattam: ha ilyesmi történik, nem lehet csendben maradni, és János nem maradt csendben. Le a kalappal előtte.

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Érzések és emlékek

A magyar származású fotóművész nem először állít ki Budapesten; a Magyar Fotográfusok Házában 2015-ben bemutatott anyagának egy része szerepel a mostani válogatásban is, sőt a képek installálása is hasonló (ahogy azonos a kurátor is: Csizek Gabriella).

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Akkor és most

Úgy alakultak dolgaink, hogy az 1991-ben írt, a 80-as évek Amerikájában játszódó epikus apokalipszis soha korábban nem volt számunkra annyira otthonos, mint éppen most. Néhány évvel ezelőtt nem sok közünk volt az elvekkel és mindennemű szolidaritással leszámoló, a nagytőkét a szociális háló kárára államilag támogató neoliberalizmushoz.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.