„Vastag, csókos ajkakkal” – Aki nőt csinált Stohlból

  • Kovács Bálint
  • 2014. július 25.

Színház

Stohl Andrásnak annyiféle női paróka áll jól, hogy már el sem fért mind az előadásban – mondja Az Őrült Nők Ketrece maszkmestere. De mit adott fel a színész, hogy jobb nő lehessen a színpadon? Vég Attilától mindent megtudunk.

magyarnarancs.hu: Hogyan csinál férfiból nőt a sminkes?

Vég Attila: Nagyon fontos, hogy egymásra találjunk az adott színésszel, mert azért ez nagyon intim dolog: be kell engednie az aurájába és a személyiségébe is, hiszen ez a transzformáció szinte egy az egyben rám van bízva. A siker érdekében fontos, hogy egy kicsit megismerjük egymást, és mind a ketten bízzunk a másikban. Hálás vagyok Stohl Andrásnak, mert nagyon odaadó: a teljes időtartamban átadja magát az átalakításnak, vagyis a szerep megszületésének, nagyon jól tudunk együttműködni. Ami a dolog technikai oldalát illeti: fontos, hogy az arányokat kell megváltoztatnom, hiszen egy férfiarc berendezésének – a szemöldök formájának, az arccsontnak – teljesen más arányai vannak, mint egy hölgynél, és ezeket az arányokat nekem kell létrehoznom. És vannak dolgok, amikkel egy férfi nem rendelkezik: vékony szemöldökkel vagy vastag, csókos ajkakkal. Ezeket nekem kell életre kelteni.

magyarnarancs.hu: Miért fontos, hogy emberileg is jól kijöjjetek egymással?

VA: Elsősorban a türelem miatt: az egész másfél órát vesz igénybe (nézze meg erről készült képriportunkat itt), és ennyi idő alatt ő végig ül egy székben, én húzom a szemöldökét, rákenek rengeteg festéket a fejére, kifestem a szempilláját, tusvonalat húzok szemceruzával, azaz sok esetben az érzékszerveit piszkálom. Ez sokszor még a hölgyeknek sem tetszik, mert nem olyan kellemes – elég sokan érzékenyek például a szemükre. András nem ódzkodik ezektől a behatásoktól, maximálisan türelmes, így jól együtt tudunk működni. És persze beszélgetünk közben; ráadásul egy ilyen hosszú próbafolyamat alatt az emberi oldalát is megismerjük egymásnak. Mi jól egymásra találtunk, bírjuk egymás személyiségét.

false

 

Fotó: Facebook

magyarnarancs.hu: Mennyire szabad a kezed? Beleszól a munkádba más is?

VA: Ez tulajdonképpen egy csapatmunka. Tihanyi Ildikó a produkció jelmeztervezője, Alföldi Robi a rendező: mi hárman dugtuk össze a fejünket, és találtuk ki, hogy mi mutat jól, mi az, ami nem annyira előnyös, milyen parókával, milyen ruhával mit lehet kezdeni. Azt tartottuk a legfontosabbnak, hogy amennyire csak tudjuk, hitelesre formáljuk Andrást, és nagyjából higgyük el, ha nem is azt, hogy hölgy, de legalábbis hogy nagyon közel jár hozzá. A hitelesség alatt azt értem, hogy semmiképpen se gagyi, karikatúraszerű, giccses arc jelenjen meg. Hiszen amint ő felbukkan a színpadon parókában és ruhában, a nézők nagy többségének eszébe sem jut, hogy Stohl Andrást látják. Ők egy, a showban fellépő művészt látnak, aki az érzékeivel és a testével játszik. És ebben a játékban ő most egy női karaktert formál meg.

magyarnarancs.hu: Mi volt a koncepciód ebben az esetben?

VA: Nem szerettünk volna lemásolni egy mai, létező meleglokálban fellépő transzvesztita előadót. András figuráját, Zazát mi álmodtuk meg, és az ízlésességre törekedtünk, nem arra, hogy transzvesztita legyen, vagy hogy legyen egy szexuális kisugárzása. Ő egy ízléses férfi, aki szereti a feminin ruhákat, és aki maximálisan boldogan él együtt a párjával – akit Hevér Gábor játszik – ilyen adottságokkal, ilyen külsővel.

magyarnarancs.hu: A szakértő szemével mennyire nőies Stohl András?

VA: Érdekes, hogy nagyon sok parókaszín jól áll Andrisnak, vissza kellett fognunk magunkat, mert már nem tudtuk hova helyezni azokat a parókákat az előadásban, amik jól álltak neki. András mesélte, hogy elkezdte nézni a feleségét például zuhanyzás közben, hogy hogyan nyúl a tusfürdőért, vagy milyen a gesztikulációja. Nagyon érdekes, mert mindez tényleg felismerhető a játékában. Egy színésznek kihívás olyat játszani, ami nem hétköznapi, de szerintem Andris ezt nagyon eltalálta. Úgy tud nőies lenni, hogy nem gondolok arra, hogy ripacs lenne vagy nem odaillő. Ő Zaza, a művésznő. Oda is figyel erre: most nem jár konditerembe, nem lovagol olyan sokat, próbálja kordában tartani a testét, hogy ne legyen ennyire maszkulin. Amikor legelőször kifestettem nővé, Alföldi Robinak le kellett ülnie egy székre. Azt mondta, hogy nem hiszi el, elképesztő a változás.

magyarnarancs.hu: Mi volt az eddigi legnagyobb feladatod?

VA: Folyamatosan kapom a felkéréseket, és mindig az aktuálisra próbálok koncentrálni. Nagyon szívesen gondolok vissza a nemzetközi produkciókra, jó volt a nálunk forgatott Borgiákban dolgozni, és jó volt az Erkel Színház megnyitóünnepsége is, ahol szintén én voltam a fő maszkos, aki kialakította és megtervezte az egész kis operafilmet. Illetve a Katona József Színházban vagyok állandó maszkmester. Mindegyik munkámat szeretem, de mindig a jelen a legfontosabb.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.