Színház

Székely Csaba: Bányavirág

  • - ki -
  • 2013. május 4.

Színház

Székely Csaba Bányavirágcímű drámáját a dunaújvárosi Bartók Kamaraszínházzal koprodukcióban mutatták be a Nemzeti Színházban; és miként nemrégiben a marosvásárhelyi Yorick Stúdió és a Tompa Miklós társulat közös darabját, Sebestyén Aba rendezte.

A mű világos és transzparens: a székely faluban a bánya bezárása után zuhanórepülésbe tartó életszínvonal tömeges alkoholizmusba és öngyilkossági járványba torkollik; Székely jól ismeri a terepet és figuráit, Sebestyén pedig ért az életképhez. A mostani bemutató csúcspontja egy részegjelenet: László Zsolt és Stohl András magas szintű bohóctréfája, a mértéktelen ivászat és a mértéktartó színjátszás érzékeny metszéspontjában. Rendesen kitartva, megpakolva a bizonytalan mozgás és még bizonytalanabb beszéd poénjaival - lehet tanítani. Az apját kényszeredetten ápoló Iván (László Zsolt) és a valaha jobb napokat megélt orvos (Stohl) kettőse körül Bartha József rusztikus, a falak és a padló síkját némileg megbillentő díszletében a falu tipikus figurái bukkannak föl. Az absztinenciájával kirívó Illés - talán egyedüliként - tehetős ember és a kertművelés szerelmese, ezért másként és másért boldogtalan, mint a többiek. Szarvas József színesen téblábol, a figura örökös zavarát elegánsan hozza. Felesége, Irma Iván iránti szerelme jeléül hordja nap mint nap a kompótot, amely már dugig töltötte a kredencet - és Söptei Andrea elrajzolt lángolását csak az újabb tragédia képes megfékezni. Elvetélt marad itt minden, még a kölcsönös szerelem is.

Iván féltestvére, Ilonka a városból jött haza, hogy segítsen az ápolásban. A doktorra, erre a valahai értelmiségire vetne szemet - épp oly reménytelenül, mint Iván őrá. Beletanul hát az ivásba ő is; Tompos Kátya alakításában azért mindvégig őrzi "ide-nem-valóságát".

És odafönt furulya szól, hol baljósan, hol szomorúan; némi Chagall-feeling lengi be a játékot, Kerényi Róbert m. v. tehet róla. 'rzik a hagyományt, az életük árán is.

Nemzeti Színház, március 28.

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.