Bábszínház

Szerencsés Jánosok

A 8. Bábu Fesztiválról

  • Tompa Andrea
  • 2017. április 30.

Színház

Régi és reménnyel eltöltő igazság, hogy míg a kultúra centrumában pénzért és hatalomért folyik a hadakozás – s ez oly igaz ma, mint tán még soha –, addig a hatalomtól és persze a presztízstől meglehetősen távol eső periférián lehet virágozni. (Kivéve, ha független színházról van szó, de most más a témánk.)

Talán ez is a magyarázata annak, hogy miért ilyen gazdag és valóban progresszív a bábszínházi kultúra, legalábbis az a szűk keresztmetszet, amit a Bábu Fesztiválon látni lehetett. Vidéki bábszínházak vendégeskednek, valamint egy független, egyszemélyes társulat. Távol tehát a központi csatározásoktól, de évszázados küzdelemben is, hiszen a kistestvér, a bábszínház vagy általában a gyermek- és ifjúsági színház nem azonos rangú a felnőttszínházzal; a felnőtt- vagy drámai színház a presztízs nálunk. Szkeptikusan azt mondhatnám, majd amikor a magyar társadalom a bármilyen korú gyermeket ugyanúgy fogja tisztelni, mint a felnőttet, talán eljön az egyenlőség ideje. Sokkal kisebb szakmáról is van szó, ami a pályán lévők állítása szerint politikailag nem széttöredezett, megosztott, szétharcolt.

Az egyetem is képezi a bábművészeket és
-rendezőket. Zajlik egyfajta nemzedékváltás is, több a fiatal, meghatározó helyzetben lévő alkotó, többen külföldön tanultak, és megjelennek a női alkotók is. A vidéki bábszínházak közül többen pedig valóban műhelyszerűen tudnak működni: intenzív, csak a színészi, alkotói munkára fókuszáló feladatok vannak, sokat játszanak, jó a „kondijuk”, nem ingáznak, mint gyakran a vidéki színészek. Vannak bábszínházak, ahol erős hagyományok alakultak ki az elmúlt fél évszázadban: Kecskeméten a Ciróka, Debrecenben a Vojtina, és „csak” két évtizedesek, mint Szombathelyen a Mesebolt Bábszínház, vagy egészen friss kezdeményezések, mint Fabók Mancsi egyszemélyes független színháza. Bár a távolból ez kevésbé érzékelhető, egy összetartóbb, egymás iránt érdeklődő szakma rajzolódik ki. Azzal, hogy a Budapest Bábszínház ad otthont (immár 8. alkalommal) a vidéki tár­sai­nak, önmagát és egyben a bábos műfajt is erősíti. S nem utolsósorban – ezeken az előadásokon is jól látható nyomokat hagyva – mégiscsak van egy sok száz­ éves magyar bábszínházi, vásári színjátéki hagyomány olyan nagyszerű művészek élő szellemével, mint Kemény Henrik.

A fesztivál idén tematikus: a népmesék állnak a fókuszban. Látunk egy világteremtést és négy (szerelmes) hőstörténetet; itt is rendkívül gazdag (magyar, de nem csak) hagyományra lehet támaszkodni. S van valami, amit oly sokszor hiányolunk a „felnőttszínházból”: a látvány, a vizuális művészet gazdag élményt nyújt. A kortárs magyar színházban a vizuális kultúra gyakran nagyon szegényes vagy csak unalmas (ez részben persze pénz kérdése is). A bábművészet sokkal szimbolikusabb műfaj, és a „csodatevéseknek” elemi része a látvány, maga a báb. Olyan egyedi látványok, finom kis kézműves alkotások ezek – leggyakrabban a vásári játékok átalakítható ládikói, szekerei –, amik igazi varázslatra képesek. Kiváló Rumi László két rendezése (kecskeméti és szombathelyi), gazdag látványvilággal és bábokkal; a Ciróka előadásában Balla Gábor, a Mesebolt darabjában Boráros Szilárd a tervező, utóbbi tervezte a Markó Róbert rendezte paravános bábjáték elemeit, bábjait is, a Szerencsés Jánost, amely előadás leginkább idézte a vásári játék és főleg Kemény Henrik „ördögverő” hagyományát, Schneider Jankó színművész ki­emelkedő munkájával.

Ugyanígy integrált a zene, a tánc, a színészi mozgás, és immár hagyomány a (látható vagy láthatatlan) bábszínész dinamikus, sokszor vicces kapcsolata a zenésszel, aki élőben muzsikál számtalan, általában népi hangszerein. A zene egyszerre hangulatteremtő, ellenpontozó, népdalokból építkező; a zenész a színészek és kalandok segítői, viccesen akadékoskodó figurák. A kecskemétiek teremtéstörténetében, az Égig érő mesefa első virága – Medve ének című egyszemélyes darabban Krucsó Rita Júlia remekel, ahogy szintén egyszemélyes a lenyűgőző, már-már ősi mesemondói típust megtestesítő Fabók Mariann a Három­ágú tölgyfa tündére saját rendezésű, szerzésű és előadású darabjában, melynek szépséges látványvilágát Mátravölgyi Ákos tervezte. A színészek általában is nagy és komplex feladatokhoz jutnak ezekben az egy- vagy pár szereplős darabokban; sokoldalúnak kell lenniük, és a sok munka meg is hozza gyümölcsét.

A népmesei történeteket pedig mai alkotók írják; Markó Róbert saját szövege is egyszerre hagyományos történetszövésű, de mai és vicces, ahogy a zalaegerszegiek A mindenlátó királylányának is olyan eleven, az agresszióval is játszadozó szövege van (Gimesi Dóra munkája), amelyet sokáig ismételget még magában a gyerekközönség. A történetek ezúttal nagyon hasonlók – a királylányszabadító, bátor hősök, királyfiak vagy szegénylegények, akik boszorkányokkal, sárkányokkal, ördögökkel csatároznak; a lányok inkább passzívak és szabadításra várnak. Ezt a ma már kritizálható nemi szerepleosztást éppen a női szereplők (színésznők) másféle, sokkal komplexebb aktivitása ellenpontozza: a szerepek szerencsés megsokszorozása.

Budapest Bábszínház, 8. Bábu Fesztivál, március 22–24.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.