Interjú

„Néha az örvény legaljára”

Fülöp László táncos, koreográfus

  • Artner Szilvia
  • 2017. április 30.

Színház

There is an elephant in every room című darabjával két éve Lábán Rudolf-díjat nyert, az Anyádék rajtam keresnek című tavalyi munkája pedig az Aerowaves európai szakmai hálózat szerint az év egyik legérdekesebb előadása. A Timothy and the Things társulat koreográfusával, a hazai X generációs kortárs tánc legjobb pszichológusával beszélgettünk.

Magyar Narancs: Miből indultál ki, amikor a koreografálást elkezdted? Eleve érdekelt a hétköznapok pszichológiája, vagy közben alakult úgy, hogy ez lett a mániád?

Fülöp László: A pszichológia nagyon izgatott már a kezdetektől fogva, de azért nem az volt a fejemben, hogy ezt szeretném direktben mozgásos rendszerekbe átültetni. Inkább fordítva történt, utólag tűnt fel, hogy a pszichológia segített verbális szinten is kommunikálni arról, hogy pontosan mit rakok fel a színpadra. Már a Budapest Kortárstánc Főiskolán eltöltött évek alatt egyértelmű lett, hogy elsősorban olyan képeket, fizikai rendszereket keresek, amik képesek elég összetetten, mégis elemi szinteken megjeleníteni az emberek közötti bonyolult viszonyokat. Főleg kisebb formációkban dolgoztam, duókat és egy triót készítettem. A legutóbbi évben azonban végre lehetőséget, valamint kellő támogatást kaptam egy nagyobb volumenű projekt létrehozására. Ebből született meg a Schrödingerre várva, amelyben már hat táncossal dolgozhattam együtt.

MN: A társulat nevében szereplő Timothy a kortárs tánc Esti Kornélja. Az alteregód. Ez az állítás így megállja a helyét?

FL: Szövevényes dolog, mert hosszú ideig a saját nevemmel mentek a darabok, de ezt nem szerettem, és nem is éreztem, hogy kizárólag csak az én darabjaim lennének. Ami születik, az nagymértékben épít az adott csapatra, munkatársakra, valamint arra, hogy az adott térben és időben mi tud megtörténni közösen velünk. Kölcsönös csiszolódás a munka, amiben ők pont ugyanannyira formálnak engem, az én világomat, mint én az övéket. Cuhorka Emesével például már annyi ideje tart ez, és olyan intenzív, hogy néha nehéz is leválasztanom, hogy hol kezdődik ő, és hol kezdődöm én. Timothy figurája egy poznańi művészeti rezidencián bukkant fel, ahol egy hónapig az identitás kapcsán kutathattam. Nekem nagyon megtetszett ez a karakter, akartam is egy darabot csinálni róla. Lényegében ez lett volna az Anyádék rajtam keresnek, csak menet közben valahogy kikopott belőle, más témák átvették a helyét. Viszont megkapta a képzeletbeli társulat képzeletbeli vezetőjének pozícióját, és így született meg a Timothy and the Things. Szóval én fellélegezhettem, végre nem Fülöp László vállát nyomta ennek az összes terhe.

MN: A macska mellett ez volt a Schrödingerre várva alapgondolata is? Ez is másképp alakult, mint ahogy eltervezted?

FL: Jött egy kihagyhatatlan lehetőség: egyrészről a Staféta Program, másrészről épp a Trafó is felajánlotta, hogy esetleg beszállna és támogatna egy új projekt létrehozásában. Életemben először tartottam ott, hogy lett elég pénz egy többfős darab létrehozására. Nagyon megörültem. Mert miközben ez együtt járt egy hatalmas nyomással, felelősséggel, végre kipróbálhattam, milyen ennyi embert összefogni, és részben új emberekkel is lehetőségem lett együtt dolgozni. Ami Schrödingert és a macskás gondolatkísérletét illeti, az már első héten beugrott, de nem tudtam megmagyarázni, miért és honnan. Csak akárhogy forgattam ezt a történetet, mint egy szűrőt, amin keresztül vizsgáltam dolgokat, annál helyénvalóbbnak éreztem a használatát. Még ha konkrétan nem is jelenik meg a darabban, de tetszett, ahogy mindent újra- és átértelmeztetett velem. Izgatott benne a többidejűség, a párhuzamos létezés, ki figyel meg kit, hogyan lehet a különböző nézőpontokból átugrani hirtelen egy másikba, ki kitől függ, ki kinek a sorsa felől dönt, ezek a kérdések. Az izgat most, hogy mennyire tudunk felelni magunkért, vagy mennyire tudunk kijelenteni dolgokat egy olyan világban, amiben érzésre minden referenciapont eltűnik, a rendszerek darabjaikra hullnak szét. Mi az a késztetés, hogy mindent kontrollálni szeretnél magad körül? Szerintem nagyon sok a szorongás az embe­rek­ben, mert nehéz egy egészséges, megtartó közeget találni, ami szabadságot és támaszt is nyújt egyszerre. Ki vagyunk éhezve a pozitív energiákra.

MN: Nálad az egyik ilyen pozitív energia a humor. Még sosem mentem haza szorongva előadásodról.

FL: De nem állítom, hogy nem kell hagynunk magunkat levinni néha az örvény legaljára. Csak azzal tudunk dolgozni, amiről hajlandók vagyunk tudomást venni.

MN: A kortárs táncnak mennyire nehéz most a nézőket meggyőznie?

FL: A mai napig félnek az emberek ettől a kategóriától, pedig színházba szeretnek járni. Nem igazán értem, honnan eredhet ez az ellentartás. Azt látom, hogy akik eljönnek az előadásokra, nem úgy mennek haza, mint akik nem értették. Úgyhogy ez a félelem régebbről eredhet, vagy nagyon másban gyökerezik.

MN: Titeket mi segíthet abban, hogy minél többször megmutatkozhassatok? Mert még mindig nagyon kevésszer játszanak egy-egy táncdarabot.

FL: Alapvetően a különböző szakmai szervezetek, például a SÍN, a Műhely Alapítvány, az L1 támogatnak mind a pályázatokkal, mind nemzetközi kapcsolatokkal. Idén az Aerowaves hálózat is nagyon sokat segít, hogy elindulhasson egy nemzetközi turné, mert ha csak az itthoni játszásokat nézzük, az nagyon kevés lenne. Az Anyádék rajtam keresneket Budapesten legutoljára múlt decemberben játszottuk, és valószínűleg most decemberben játszhatjuk ismét újra. Ennek persze az is az oka, hogy nagyon sokfelé kell aprózódnunk, hogy el tudjuk magunkat tartani, mert havonta egy-két előadásból nem lehet megélni. Bízom benne, hogy elindulhat valami előrelépés, fejlődés a játszások számában, mert például a There is an elephant in every room sorsa elég szomorú. Nagyon szerettem, de jó, ha összesen 12-szer játszhattuk az elmúlt 3 év alatt.

MN: Hova, merre tud építkezni ma egy fiatal alkotó?

FL: Nem tudom. A SÍN-nel is beszélgettem már arról, hogy jó, hogy van ez a fiatal, megtartó közeg, és hogy ebben még valamennyi támogatást is lehet kapni, de hogy ez meddig tart, és utána mi lesz, azt nem tudom. Hogy lehet-e bármiféle épülésről, tudatos építkezésről beszélni, az kérdéses. De talán nem is baj ez, nem is kell ezzel foglalkozni. Nehezen tudok tervezni, alkotóként és táncosként is különböző nemzetközi projektekben dolgozom folyamatosan a megélhetés érdekében. Ennek megvan a jó és a rossz oldala is. Szétszed, kimerít, de nyitottan és mozgásban tart. Egyelőre úgy tűnik, csak így működhet. Szorongani szoktam a jövőtől, de a kényelem, biztonság sem tesz mindig jót az embereknek. Az is lehet, hogy 5-10 év múlva már teljesen más fog izgatni, másképp akarok majd élni.

MN: Biztos unjátok már a be­skatulyázást, de létezik szerinted az X generáció?

FL: Kettős válaszom van erre, mert érzem, hogy valahol igen, másrészt meg nem szeretem már annyira ezt a címkét. A felcímkézés része kevésbé zavar, inkább az, hogy keletkezik rögtön egy leválasztás, és már amúgy is annyi határ van az emberek között, mindenki annyira elbástyázta már magát, nem tudom, hogy ez az újabb különbségtétel nem távolít-e inkább, mint hogy segítene kapcsolódni.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.