Tánc

A Self Tango

  • - sisso -
  • 2017. április 30.

Színház

A Self Tango című előadást Nagy Csilla, a Cipolla Collectiva alapító tagja koreografálta és adja elő Tóth Mátyás zeneszerzővel, Szűcs Edit (Természetes Vészek Kollektíva) látványtervező jelmezeiben. A fel nem kért nő táncát látjuk, miközben egy gondatlan trubadúr gitározik. Erős, a két nemet egyszerre idéző öltözékekben, szimbolikus kellékek között zajlik a szinglimese. Nagy Csilla tánca meditatív és erős, önmagára reflektáló színészi játéka viszont elbizonytalanít: több lenne, ha csak a tánc volna. Aztán felkéri a zenész, de ebből az innovatív együttműködésnek szánt dologból inkább valami kedvesen amatőr dolog sül ki. A táncos jobban táncol, és egyébként is mindent jobban csinál egyedül. Nyilván az a koncepció, hogy a férfi nem érzi a nő igényeit, csak lötyög vele, vagy nincs is jelen.

Egyébként a tangó köztudottan nevelő hatású, segíti a férfi és a női kommunikációt. Együtt mozgás, amelyben közös a döntés a következő lépést illetően. Ugyan férfidominancia mutatkozik meg benne, de a tangó akkor az igazi, ha a táncosok érzik a másik gondolatait. A legjobb együttélési vagy házassági tanácsadó, elő lehetne írni a templomi jegyesóra helyett.

A tárgyalt élőzenés táncszínházi előadás ennek a tökéletességnek a hiányát, illetve a tökéletesség vágyát és a lemondást szerette volna megmutatni. Jó koncepció, szép képekkel, amik így, a karmafonatnak nevezett, az ősi női erőt szimbolizáló hosszú műhajjal, Nagy Csilla akváriumba mártózásával, vizes hajának csapkodásával, legókalózos tengeri csatájával együtt, mint egy elszakadt nyaklánc fényes gyöngyszemei gurulnak sokfelé.

MOMKult, március 11.

Figyelmébe ajánljuk

Móricka evangéliuma

Semmi nem áll távolabb a keresztény szellemiségtől, mint a magas áhítatossági kvóciensű elmélkedések magáról a Történetről, de talán egyetlen kifejezésforma sem produkált annyi fércművet, mint a film.

Rap-szódia

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Szegvár, retúr

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Vissza a kenguruhoz

„Mi az a gondolati, szemléleti újdonság, amely a csalogató, modern kísérőzenén, a színes képeken, a megvalósult filmben átsugárzik? Sajnos nem több, mint hogy a Levi’s vagy a Lee Cooper márkájú farmerdzseki alatt is doboghat becsületes munkásszív” – írták találóan A kenguru című filmről 1976-os bemutatója után a Filmvilágban.

Tájékozódunk

Egy héttel azután, hogy az Egyesült Államok pénzügyminisztériumának illetékes szerve szankciós listára tette Rogán Antalt a magyarországi rendszerszintű korrupcióban betöltött szerepe miatt, összeült az Országgyűlés nemzetbiztonsági bizottsága.

A harmadik köztársaság kapujában

Száz napot kellett várnia a kormányalakítási felkérésre a pártvezető Herbert Kicklnek, noha az Osztrák Szabadságpárt az élen végzett a tavaly szeptemberi választáson. Az államelnök Alexander Van der Bellen mindent megtett, mégsem tudta elkerülni a szélsőjobboldal kormányba hívását.