Szinetár Miklós szerint több mint bűn, hiba, hogy Vidnyánszky lett a Színművészeti kuratóriumi elnök, le kellene mondania

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 24.

Színház

Már csak saját büszkesége okán is.

51 éven át tanított Szinetár Miklós a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a Válasz Online-nak adott interjúban úgy fogalmazott, hogy a nagyszerű eredmények mellett lát „gondokat, hiátusokat”, ezeket el is mondaná az egyetem vezetésének, ha kérdeznék, de nem teszik. A „most kialakult helyzet” miatt viszont nem érzi azt, hogy most lenne itt a pillanat, hogy kifejtse, mit csinálna másként.

Elmondta viszont, mit gondol a Színház- és Filmművészeti Egyetem kuratóriumának az élére nemrég kinevezett Vidnyánszky Attiláról és a munkásságáról – többek között volt tanári minőségében is beszélt, hisz' Vidnyánszkyt is tanította. Az interjúban úgymond megvédte egykori növendékét azoktól, akik kétségbe vonják művészi nagyságát, már-már elragadtatással beszél munkáiról, de elmondta azt is, szerinte miért kellene Vidnyánszkynak lemondania.

„Az, hogy Vidnyánszky kuratóriumi elnök lett, több mint bűn – hiba. Nem is annyira a hatalomról beszélek. A hatalmak olyanok, amilyenek, sokezer éve így működnek. Hol brutálisan, hol meg bonyolultabb ravaszsággal. Attilának azonban nem lett volna szabad igent mondania erre. Egyrészt: aki ennyi állást tölt be egyszerre, miközben nagyon sok előadást is rendez, az megkérdőjelezi, hogy betölti-e azokat a hivatalokat rendesen. Másrészt egy ilyen patinás egyetem életében bekövetkező ekkora változásnál feltétlenül szükséges a konszenzus. Olyasvalakire van szükség, akit a szakma többsége elfogad. Azért nem értem a viselkedését, mert az a Vidnyánszky, akit én ismerek, tehetséges művész, ráadásul tényleg szeretetre méltó ember.”

Vidnyánszknak azokat a megnyilatkozásait, miszerint őt a liberális háttérhatalom üldözi, Szinetár Miklós méltatlannak nevezte a művészi rangjához, igaz, elismerte, hogy nincs egyedül. "Vannak nyilatkozatai, amelyek méltatlanok a művészi rangjához. Persze nincs egyedül. Nagyon sikeres és tehetséges emberek rendre magukból kivetkőzve fröcsögnek. Azt még csak értem, hogy sikertelen, frusztrált figurák káromkodnak és köpködnek a Facebookon. Nálunk viszont a sikeresek és tehetségesek is, ami alighanem hungarikum."

Szinetár szerint, ha Vidnyánszky Attila ma is az, akit ő megismert, akkor most azt kellene mondania, ha nem boldogok tőle, akkor nem csinálja. "Már csak saját büszkesége okán is le kellene mondania a kuratóriumi elnökségről. Annál ő jelentősebb személyiség, hogy ott legyen csak azért is, még akkor is, ha ennyi jelentős ember elutasítja a személyét."

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.