Szinetár Miklós szerint több mint bűn, hiba, hogy Vidnyánszky lett a Színművészeti kuratóriumi elnök, le kellene mondania

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 24.

Színház

Már csak saját büszkesége okán is.

51 éven át tanított Szinetár Miklós a Színház- és Filmművészeti Egyetemen, a Válasz Online-nak adott interjúban úgy fogalmazott, hogy a nagyszerű eredmények mellett lát „gondokat, hiátusokat”, ezeket el is mondaná az egyetem vezetésének, ha kérdeznék, de nem teszik. A „most kialakult helyzet” miatt viszont nem érzi azt, hogy most lenne itt a pillanat, hogy kifejtse, mit csinálna másként.

Elmondta viszont, mit gondol a Színház- és Filmművészeti Egyetem kuratóriumának az élére nemrég kinevezett Vidnyánszky Attiláról és a munkásságáról – többek között volt tanári minőségében is beszélt, hisz' Vidnyánszkyt is tanította. Az interjúban úgymond megvédte egykori növendékét azoktól, akik kétségbe vonják művészi nagyságát, már-már elragadtatással beszél munkáiról, de elmondta azt is, szerinte miért kellene Vidnyánszkynak lemondania.

„Az, hogy Vidnyánszky kuratóriumi elnök lett, több mint bűn – hiba. Nem is annyira a hatalomról beszélek. A hatalmak olyanok, amilyenek, sokezer éve így működnek. Hol brutálisan, hol meg bonyolultabb ravaszsággal. Attilának azonban nem lett volna szabad igent mondania erre. Egyrészt: aki ennyi állást tölt be egyszerre, miközben nagyon sok előadást is rendez, az megkérdőjelezi, hogy betölti-e azokat a hivatalokat rendesen. Másrészt egy ilyen patinás egyetem életében bekövetkező ekkora változásnál feltétlenül szükséges a konszenzus. Olyasvalakire van szükség, akit a szakma többsége elfogad. Azért nem értem a viselkedését, mert az a Vidnyánszky, akit én ismerek, tehetséges művész, ráadásul tényleg szeretetre méltó ember.”

Vidnyánszknak azokat a megnyilatkozásait, miszerint őt a liberális háttérhatalom üldözi, Szinetár Miklós méltatlannak nevezte a művészi rangjához, igaz, elismerte, hogy nincs egyedül. "Vannak nyilatkozatai, amelyek méltatlanok a művészi rangjához. Persze nincs egyedül. Nagyon sikeres és tehetséges emberek rendre magukból kivetkőzve fröcsögnek. Azt még csak értem, hogy sikertelen, frusztrált figurák káromkodnak és köpködnek a Facebookon. Nálunk viszont a sikeresek és tehetségesek is, ami alighanem hungarikum."

Szinetár szerint, ha Vidnyánszky Attila ma is az, akit ő megismert, akkor most azt kellene mondania, ha nem boldogok tőle, akkor nem csinálja. "Már csak saját büszkesége okán is le kellene mondania a kuratóriumi elnökségről. Annál ő jelentősebb személyiség, hogy ott legyen csak azért is, még akkor is, ha ennyi jelentős ember elutasítja a személyét."

Figyelmébe ajánljuk

Holt lelkek társasága

  • - turcsányi -

A gengszterfilm halott, halottabb már nem is lehetne. De milyen is lehetne a gengszterfilm? Nyugdíjas? Persze, hogy halott.

Kaptunk vonalat

Napjainkban mindannyiunk zsebében ott lapul minimum egy okostelefonnak csúfolt szuperszámítógép, és távoli emléknek tűnik ama hőskor, amikor a mai szórakoztatóelektronikai csúcsmodelleknél úgymond butább, de valójában nagyon is okos és rafinált eszközök segítségével értük el egymást.

Bobby a zuhany alatt

Úgy kezdődik minden, mint egy Rejtő-regényben. Gortva Fülöp, akit délvidéki szülőföldjén „Fulop”-nek anyakönyveztek, és akit idegen földön mindenki (angol vagy francia kiejtéssel) Philippe-nek szólít, de magát leginkább a becenevén, Golyóként határozza meg, Pocok gúnynévvel illetett barátjával Miamiban – pontosabban az attól kissé északra fekvő Fort Lauderdale kikötőjében – felszáll a Fantastic Voyage luxushajóra.

„Ez a háború köde”

Egyre többen beszélnek Izrael gázai hadműveleteiről népirtásként, de a szó köznapi használata elfedi a nemzetközi jogi fogalom definíció szerinti tartalmát. A szakértő ráadásul úgy véli, ha csak erről folyik vita, szem elől tévesztjük azokat a háborús bűnöket és jogsértéseket, amelyek éppúgy a palesztin emberek szenvedéseit okozzák.

A szabadság levéltára

Harminc éve költözött Budapestre a Szabad Európa Rádió archívuma, s lett annak a hatalmas gyűjteménynek, a Blinken OSA Archivumnak az alapzata, amely leginkább a 20. század második felére, a hidegháborúra, a szocialista korszakra és annak utóéletére fókuszál.