Mások mellett Vidnyánszky Attila, Kálomista Gábor és Ókovács Szilveszter is aláírta azt a levelet, amelyben arra kérik a kulturális kormányzatot, állítsák vissza az előadóművészet állami támogatásának mértékét a válság előtti időszaknak megfelelőre – írja a Fidelio.
„Ma mindannyian fokozottan érezzük, hogy a kultúra: vigasz, erő és támasz. Mi, magyar előadóművészek, intézményvezetők felelősséget érzünk az anyaországban és a külhonban élő magyarokért. Ez komoly áldozatokkal jár, amelyeket intézményeink a mögöttünk hagyott évadban meghoztak. Világossá vált, hogy a kultúrára a mostani időszakban kevesebb állami forrás jut. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy ennek ellenére változatlan színvonalon, szeretettel, hivatástudattal szolgáljuk a nézőinket.
Intézményeink az idei esztendőre – jóval kisebb mértékben, mint kértek, de – kaptak támogatást. Ez biztosítja az intézményeinkben munkavállalóként dolgozó sok ezer művész, szakember és családjaik számára a megélhetést, az épületek, műhelyek fenntartását – köszönjük! A mi legfőbb felelősségünk a ránk bízott intézmények felelős és magas művészi nívójú működésének fenntartása – az állami támogatást nem a színházak, hanem a nézőink milliói kapják.
Kérjük, hogy az előadóművészet állami támogatása minél hamarabb a válságok előtti időszak mértékére álljon vissza!
A virágzó, értékválasztásaiban, művészi megközelítéseiben színes magyar színházi világ fenntartásában a nézőkre, a támogatókra nagyobb szerep kell, hogy háruljon. A kulturális kormányzat számíthat ránk, és mi is számítunk a kulturális kormányzatra. Partnerek vagyunk az együttműködés jegyében” – olvasható a nyílt levélben.
Az aláírók:
- Bakos-Kiss Gábor, igazgató, Győri Nemzeti Színház
- Bank Tamás, igazgató, Játékszín
- Barabás Botond, igazgató, Szolnoki Szigligeti Színház
- Barnák László, főigazgató, Szegedi Nemzeti Színház
- Bán Teodóra, ügyvezető igazgató, Margitszigeti Színház
- Besenczi Árpád, igazgató, Hevesi Sándor Színház
- Blaskó Balázs, igazgató, Gárdonyi Géza Színház
- Crespo Rodrigo, igazgató, Jászai Mari Színház
- Cseke Péter, igazgató, Kecskeméti Nemzeti Színház
- Dr. Fülöp Péter, igazgató, Csiky Gergely Színház
- Dr. Várszegi Tibor, igazgató, Malom Színház
- Fekete Péter, főigazgató, Nemzeti Cirkuszművészeti Központ
- Kálomista Gábor, ügyvezető igazgató, Thália Színház
- Kirják Róbert, igazgató, Móricz Zsigmond Színház
- Kis Domonkos Márk, igazgató, Déryné Program
- Kiss József, igazgató, Soproni Petőfi Színház
- Kiss-B. Atilla, főigazgató, Budapesti Operettszínház
- Lipics Zsolt, igazgató, Pécsi Nemzeti Színház
- Lotz Katalin, igazgató, Magyarországi Német Színház
- Nemcsák Károly, ügyvezető igazgató, József Attila Színház
- Oberfrank Pál, igazgató, Veszprémi Petőfi Színház
- Olt Tamás, igazgató, Karinthy Színház
- Ókovács Szilveszter, főigazgató, OPERA
- Őze Áron, igazgató, Bartók Kamaraszínház
- Seregi Zoltán, igazgató, Békéscsabai Jókai Színház
- Simon Lajos, ügyvezető, Zenthe Ferenc Színház
- Szabó Ágnes, igazgató, Gózon Gyula Kamaraszínház
- Szikora János, igazgató, Vörösmarty Színház
- Vidákovics Szláven, igazgató, Pécsi Horvát Színház
- Vidnyánszky Attila, vezérigazgató, Nemzeti Színház
- Zalán János, igazgató, Pesti Magyar Színház
- Zsuráfszky Zoltán, művészeti igazgató, Magyar Nemzeti Táncegyüttes
Csütörtöki lapszámunkban arról írtunk, hogy a június 5-én megjelent előadóművészeti támogatási listán a független színházak szinte mindegyike – például Pintér Béla Társulata vagy a TÁP Színház – nulla forintot kapott a közös keretből, miközben a kőszínházak jellemzően több tízmillió forintot. De számos olyan sikeres pályázó akadt, akit nem ismer és nem jegyez a szakma. Egyikük, a Mediakult Nonprofit Közhasznú Kft. például úgy kapott 98 millió forintot, hogy azt sem lehet tudni róla, hogy végez-e előadóművészeti tevékenységet.