Színházigazgatók, köztük Vidnyánszky és Kálomista nyílt levélben kér több támogatást a kormánytól

  • narancs.hu
  • 2023. június 15.

Színház

Kapnak idén pénzt, de többet szeretnének. 

Mások mellett Vidnyánszky Attila, Kálomista Gábor és Ókovács Szilveszter is aláírta azt a levelet, amelyben arra kérik a kulturális kormányzatot, állítsák vissza az előadóművészet állami támogatásának mértékét a válság előtti időszaknak megfelelőre – írja a Fidelio

„Ma mindannyian fokozottan érezzük, hogy a kultúra: vigasz, erő és támasz. Mi, magyar előadóművészek, intézményvezetők felelősséget érzünk az anyaországban és a külhonban élő magyarokért. Ez komoly áldozatokkal jár, amelyeket intézményeink a mögöttünk hagyott évadban meghoztak. Világossá vált, hogy a kultúrára a mostani időszakban kevesebb állami forrás jut. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy ennek ellenére változatlan színvonalon, szeretettel, hivatástudattal szolgáljuk a nézőinket.

Intézményeink az idei esztendőre – jóval kisebb mértékben, mint kértek, de – kaptak támogatást. Ez biztosítja az intézményeinkben munkavállalóként dolgozó sok ezer művész, szakember és családjaik számára a megélhetést, az épületek, műhelyek fenntartását – köszönjük! A mi legfőbb felelősségünk a ránk bízott intézmények felelős és magas művészi nívójú működésének fenntartása – az állami támogatást nem a színházak, hanem a nézőink milliói kapják.

Kérjük, hogy az előadóművészet állami támogatása minél hamarabb a válságok előtti időszak mértékére álljon vissza!

A virágzó, értékválasztásaiban, művészi megközelítéseiben színes magyar színházi világ fenntartásában a nézőkre, a támogatókra nagyobb szerep kell, hogy háruljon. A kulturális kormányzat számíthat ránk, és mi is számítunk a kulturális kormányzatra. Partnerek vagyunk az együttműködés jegyében” – olvasható a nyílt levélben. 

Az aláírók: 

  • Bakos-Kiss Gábor, igazgató, Győri Nemzeti Színház
  • Bank Tamás, igazgató, Játékszín
  • Barabás Botond, igazgató, Szolnoki Szigligeti Színház
  • Barnák László, főigazgató, Szegedi Nemzeti Színház
  • Bán Teodóra, ügyvezető igazgató, Margitszigeti Színház
  • Besenczi Árpád, igazgató, Hevesi Sándor Színház
  • Blaskó Balázs, igazgató, Gárdonyi Géza Színház
  • Crespo Rodrigo, igazgató, Jászai Mari Színház
  • Cseke Péter, igazgató, Kecskeméti Nemzeti Színház
  • Dr. Fülöp Péter, igazgató, Csiky Gergely Színház
  • Dr. Várszegi Tibor, igazgató, Malom Színház
  • Fekete Péter, főigazgató, Nemzeti Cirkuszművészeti Központ
  • Kálomista Gábor, ügyvezető igazgató, Thália Színház
  • Kirják Róbert, igazgató, Móricz Zsigmond Színház
  • Kis Domonkos Márk, igazgató, Déryné Program
  • Kiss József, igazgató, Soproni Petőfi Színház
  • Kiss-B. Atilla, főigazgató, Budapesti Operettszínház
  • Lipics Zsolt, igazgató, Pécsi Nemzeti Színház
  • Lotz Katalin, igazgató, Magyarországi Német Színház
  • Nemcsák Károly, ügyvezető igazgató, József Attila Színház
  • Oberfrank Pál, igazgató, Veszprémi Petőfi Színház
  • Olt Tamás, igazgató, Karinthy Színház
  • Ókovács Szilveszter, főigazgató, OPERA
  • Őze Áron, igazgató, Bartók Kamaraszínház
  • Seregi Zoltán, igazgató, Békéscsabai Jókai Színház
  • Simon Lajos, ügyvezető, Zenthe Ferenc Színház
  • Szabó Ágnes, igazgató, Gózon Gyula Kamaraszínház
  • Szikora János, igazgató, Vörösmarty Színház
  • Vidákovics Szláven, igazgató, Pécsi Horvát Színház
  • Vidnyánszky Attila, vezérigazgató, Nemzeti Színház
  • Zalán János, igazgató, Pesti Magyar Színház
  • Zsuráfszky Zoltán, művészeti igazgató, Magyar Nemzeti Táncegyüttes

Csütörtöki lapszámunkban arról írtunk, hogy a június 5-én megjelent előadóművészeti támogatási listán a független színházak szinte mindegyike – például Pintér Béla Társulata vagy a TÁP Színház – nulla forintot kapott a közös keretből, miközben a kőszínházak jellemzően több tízmillió forintot. De számos olyan sikeres pályázó akadt, akit nem ismer és nem jegyez a szakma. Egyikük, a Mediakult Nonprofit Közhasznú Kft. például úgy kapott 98 millió forintot, hogy azt sem lehet tudni róla, hogy végez-e előadóművészeti tevékenységet.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Erőltetett párhuzamok

Mi lehetne alkalmasabb szimbóluma a női létezésnek, mint a haj? Úgy élettanilag (a másik nemre gyakorolt vonzereje a minden individuális szempontot megelőző fajfenntartást szolgálja), mint kulturálisan (a néphagyomány gazdag, még az életet szervező világképre vonatkozó szimbolikájától a jelenkori társadalmak meglehet partikuláris, de mindenképpen jelentéssel bíró ún. trendjeiig) vagy spirituálisan (minden tradíció megkülönböztetett jelentőséget tulajdonít a hajnak).

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.

Gyurcsány abbahagyta

Arra, hogy miért, és hogy miért pont most hagyta abba, lehet racionális magyarázatot találni a külső szemlélőnek is, azzal együtt, hogy e személyes döntés valódi okairól biztosat egyetlen ember tudhat; esetleg kettő. A DK (is) csúnyán megbukott a tavaly júniusi EP-választáson, és bejött a képbe Magyar Péter és a Tisza; és a vak is látta, hogy ha van jövő az ellenzéki oldalon, az a Tiszáé. Ha valaki, akkor a Tisza kanyarítja be az addig ilyen-olyan ellenzéki pártokkal rokonszenvező és mérsékelt lelkesedéssel, de rájuk szavazó polgárokat.

Lengyel Tamás: A hallgatás igen­is politizálás!

Elegem van abból, hogyha elhangzik egy meredek kijelentés, amelytől, úgy érzem, kötelességem elhatárolódni, vagy legalábbis muszáj reagálnom, akkor felcímkéznek, hogy én politizálok – míg aki csak hallgat, az nem politizál – mondja interjúnkban a színész, aki azt is elárulta, hogy melyik politikusra hajaz leginkább a kormánypárti álinfluenszere.