rés a présen

Szóval úton vagyok

Szalontay Tünde színész

  • rés a présen
  • 2012. augusztus 26.

Színház

rés a présen: A Pintér Béla Társulat tagjaként ismerünk, mikor csatlakoztál hozzájuk? Szalontay Tünde: Tizenegy éve jöttem haza hatéves külföldi tartózkodás után. Dániában és Olaszországban dolgoztam a Teatro Rio Rose csapatban. A sehova kapujába hívott Béla. Az első időszakban nagyon erős közösségi lét volt jellemző a társaságra, nemcsak a próbákon, hanem egyébként is együtt élt a csapat. Aztán lassan-lassan eltávolodtunk, de ez talán természetes ennyi idő után.

rap: Az Ördögkatlan Fesztiválon a két legutóbbi darab, a Kaisers Tv, Ungarn és a Szutyok lesz műsoron. Mindkettőben benne vagy. Milyen figurákat alakítasz?

SZT: Ez két teljesen különböző figura. Irén - a Szutyokban - sokkal reálisabb, drámaibb, tragikusabb alak. Sok személyes szál is van benne. Ettől néha nehezebb játszani. Nagyon magányos alak, de nemcsak szerep szerint, hanem színészként is! Lágyvölgyi Dombor Panka meg komikus karakter. Van valós ihletője, de felnagyított, karikírozott figura. Mindkét darab nagyon fontos témákat feszeget, csak különböző stílusban.

rap: Dolgozol egy angol nyelvű társulattal, a Scallabouche-sal. Milyen csapat ez?

SZT: Velük leginkább improvizáción alapuló előadásokat játszom angol nyelven. Ez mindig nagy kihívás. A nyelvi nehézségeket - ha adódik rá lehetőség - mozgással, akcióval próbálom megoldani, és ez másképp inspirálja a többieket, a játékot. De készítettünk a gyöngyöspatai eseményekre reflektáló előadástEgyszer volt, hol nem volt Gyöngyöspata címmel, ahol többnyire magyarul beszéltünk. Ebben az volt az érdekes, ahogy az angol rendező, Alexis Latham, bár régóta itt él, mégis a külföldiek objektivitásával néz minket.

rap: Van egy önálló produkciótok az énekes Záhonyi Enikővel. Hogyan hoztátok össze?

SZT: A Valamieste című előadás Enikő ötletén alapult. Voltak dalok, amelyeket el szeretett volna énekelni, mert fontosak voltak neki, mivel a személyes történetét mesélték el. Aztán jöttem én kívülállóként, hoztam egy-két nekem kedves dalt magam is, és lassan egy előadássá csiszolódott az egész. Egyszeri alkalomra készült, de úgy tűnik, több volt benne.

rap: Hol és miben lehet látni téged még a nyáron?

SZT: Augusztus 2-3-án az Ördögkatlan Fesztiválon játsszuk a Kaiserst és a Szutyok című előadást. Augusztus közepén Zürichbe és Groningenbe utazunk aSzutyokkal. 27-éna Vidor fesztiválra a Kaisers Tv, Ungarnnal.

rap: Mit csinálsz, amikor nem vagy színésznő?

SZT: Akkor is színésznő vagyok. Rohanok haza a kislányomhoz, a páromhoz. Ebben a szezonban sokat voltam távol, van mit bepótolni. Most nyáron próbálok velük lenni, amennyit csak lehet. Megyünk a Balaton-felvidékre nyaralni, aztán együtt fesztiválozni.

rap: Hosszú távú tervek?

SZT: Húú! Hát igen... Új időszak kezdődött el számomra, ugyanis nem vagyok többé a Pintér Béla és Társulata tagja. Ami azt jelenti, hogy a régi darabokat még játszom,de az újakban már nem veszek részt. Nagyon felemás helyzet, vagyok is, meg nem is. Még éppen feldolgozom a történteket. Mindennap újradefiniálom magam. Nehéz is, meg izgalmas is. Mi lesz? Hogy lesz? Kivel? Adtam időt magamnak. De sok félelem és szorongás is van bennem a Nagy Semmitől. Most fejeztem be egy rövid, de intenzív munkátArizona kabaré címmel. Szkeccsek Kárpáti Péterírócsapata és Litkai Gergely ötletei alapján. Ez is valami új volt, és nagyon jó tapasztalat. Ebből leszmég két rész felvétele a nyáron, amit a Tv2 ad le az ősz folyamán. Szóval úton vagyok.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.