Színház

Törvényhozói Színház

Színház

A Bánkitó Fesztivál utolsó napja az oktatáspolitikával foglalkozó, workshop alapú előadással zárta színházi kínálatát. Augusto Boal Fórum Színházának aktív részvételre biztató formáját használta fel Szabó Veronika, aki a speciális dramaturgia elemei segítségével teremtett színházi keretek között valódi közösségi párbeszédet.

Az önkéntes amatőrökből verbuvált csapat Bori Viktor játékmester vezénylésével olyan mindennapi történetekből álló jelenetfüzért adott elő, amely a Hoffmann-éra óta felmerülő, a felsőoktatást érintő számos alapkérdést és problémát (törvény, tandíj, hallgatói kivándorlás stb.) jelenített meg.

A történet megtekintése után visszatekertünk néhány képet, és egy konkrét, kérdésesnek vélt szituáció megváltoztatására tettünk közösen kísérletet - a nézők saját cselekvéseik alapján kipróbálhatták, hogy különböző ötleteik a szituáció során mennyire bizonyultak konstruktívnak. A nézői brainstormingot némi szerződéskreáció követte: egyfajta műhelymunka során a röghöz kötési - pardon, hallgatói - diktátum létének szükségszerűségéről, illetve annak tartalmáról szólt a diskurzus. A pedagógiai célokra is alkalmas fórumszínházi módszer remek keretnek bizonyult egy széles körű probléma megtárgyalásához. Az interaktív előadás egyszerre volt színház és társadalmi fórum, amelyben a kollektív empatikus nyitottság révén lehetővé vált az oktatás kérdéskörén belül felmerülő lehetőségek és korlátok megismerése. A közös játéktérben megszűntek az eredeti szerepek, de a jól átgondolt, mégis alkalmazkodó játék miatt az amatőr színházra jellemző esetlenségnek nyomát sem lehetett felfedezni. Lehetséges-e a színház és a játék nyelvén törvényeket megérteni vagy akár módosítani? A válasz: igen. Megfelelő moderálás mellett a fórumszínház alkalmas modell lehet, a mindenkori tartalom pedig kizárólag a témán meg persze a résztvevőkön múlik. Ez egy olyan színház, hogy itt bármit szabad.

Bánkitó Fesztivál, Bánk, július 22.


Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.