Színház

Törvényhozói Színház

Színház

A Bánkitó Fesztivál utolsó napja az oktatáspolitikával foglalkozó, workshop alapú előadással zárta színházi kínálatát. Augusto Boal Fórum Színházának aktív részvételre biztató formáját használta fel Szabó Veronika, aki a speciális dramaturgia elemei segítségével teremtett színházi keretek között valódi közösségi párbeszédet.

Az önkéntes amatőrökből verbuvált csapat Bori Viktor játékmester vezénylésével olyan mindennapi történetekből álló jelenetfüzért adott elő, amely a Hoffmann-éra óta felmerülő, a felsőoktatást érintő számos alapkérdést és problémát (törvény, tandíj, hallgatói kivándorlás stb.) jelenített meg.

A történet megtekintése után visszatekertünk néhány képet, és egy konkrét, kérdésesnek vélt szituáció megváltoztatására tettünk közösen kísérletet - a nézők saját cselekvéseik alapján kipróbálhatták, hogy különböző ötleteik a szituáció során mennyire bizonyultak konstruktívnak. A nézői brainstormingot némi szerződéskreáció követte: egyfajta műhelymunka során a röghöz kötési - pardon, hallgatói - diktátum létének szükségszerűségéről, illetve annak tartalmáról szólt a diskurzus. A pedagógiai célokra is alkalmas fórumszínházi módszer remek keretnek bizonyult egy széles körű probléma megtárgyalásához. Az interaktív előadás egyszerre volt színház és társadalmi fórum, amelyben a kollektív empatikus nyitottság révén lehetővé vált az oktatás kérdéskörén belül felmerülő lehetőségek és korlátok megismerése. A közös játéktérben megszűntek az eredeti szerepek, de a jól átgondolt, mégis alkalmazkodó játék miatt az amatőr színházra jellemző esetlenségnek nyomát sem lehetett felfedezni. Lehetséges-e a színház és a játék nyelvén törvényeket megérteni vagy akár módosítani? A válasz: igen. Megfelelő moderálás mellett a fórumszínház alkalmas modell lehet, a mindenkori tartalom pedig kizárólag a témán meg persze a résztvevőkön múlik. Ez egy olyan színház, hogy itt bármit szabad.

Bánkitó Fesztivál, Bánk, július 22.


Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."