rés a présen

„Tág horizonttal”

Lóky Tamás, Aulea Alapítvány

  • rés a présen
  • 2021. május 12.

Színház

A Slipperyről beszélgettünk.

rés a présen: Slippery, avagy kicsúszik a szánkon címmel új táncos stand-up esteket indítottatok a Trip Hajón. Kik vagytok?

Lóky Tamás: Producerként az Aulea Alapítvány áll a Slippery project mögött, művészeti vezetőként pedig egy négytagú kuratórium felügyeli az előadások létrehozását, tagjai: Bálint Orsolya, Magács László, Szabó-Székely Ármin és jómagam. Az alapítvány 2005 óta létezik, és fennállása óta rengeteg hazai és nemzetközi előadó-művészeti, illetve művészetpedagógiai projektet valósított meg. Az ötlet egy másfél évtizede tartó, folyamatos vita produktuma, amely Juhász Kata táncos, koreográfus és köztem zajlik: ő folyton félreért, én pedig semmire sem emlékszem. Szakmai tanácsadónak, kurátornak a független színházi szcéna olyan figuráit kerestük meg, akik megfelelően tág horizonttal és a slipperys darabok létrehozásához szükséges nem előadói kompetenciákkal is rendelkeznek.

rap: Mi a célja itt és most ennek a műfajnak?

LT: Nincs új a Nap alatt: annak a szintetizáló színházi nyelvnek, amely egyformán épít az expresszív mozgásra és szövegre (netán még dalokra és vizualitásra is), olyan utolérhetetlen klasszisait említhetném, mint a DV8 vagy a Peeping Tom. Ilyen szempontból nyilván mérföldkő volt számunkra, amikor tíz évvel ezelőtt a DV8 egykori frontemberével, Nigel Charnockkal csináltuk a Revolutiont, amelyben Juhász Kata és Andrássy Máté is szerepeltek a Slippery mostani fellépői közül. Aztán éppen Máté hivatkozik a szkeccsében (Hová tegyem a kulcsot?) Halász Péterre, akinek újságszínházi sorozatát, a történő közélettel fenntartott dialógusát szerettem volna folytatni. Az a 90-es évek második felében, persze egy sokkal szabadabb médiakörnyezetben került színpadra, tehát egészen más volt a társadalmi szerepe. A társadalomkritikai indíttatás folytán a Slippery-estek sorozata funkcióját tekintve Hofi Géza nyomdokain egyensúlyozhatna, erős hajlammal a mémesedésre. A sorozat célja a társadalmi párbeszéd katalizálása oly módon, hogy a beszéd tárgya független legyen a közmédia előimádkozásától, valamiféle intellektuális vox populit szeretnénk fölerősíteni. Azért „adunk mikrofont” a fellépők kezébe, hogy kiderüljön: ők milyen közös ügyeket tartanak érdemesnek szóba hozni.

MaNcs

rap: Mikor látható a következő rész?

LT: Május 15-én este 8-tól látható a második Slippery-est, amelynek a fellépői Biczók Anna, az Egyed Bea – Fekete Ádám ikercsillagzat, Fülöp László és Szabó Vera, de ehhez még járulhatnak meglepetések. Egyelőre webszínházi eseményre készülünk, tehát az alkotói folyamat része a „megfilmesítés” módjának a kitalálása is, de van egy színházi szempontból pozitív jövőképünk is, ezért arra kértük a szerzőket, hogy csak olyan megoldásokat hozzanak, amelyek később színpadon is megélnek. Akár már ezen a nyáron. A webszínházi Slippery-estek a premier napjától kezdve elérhetők a Trip Hajó weboldalán keresztül. Az élő színházi bemutató, netán turné főképp a kritikai fogadtatástól függ.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."