rés a présen

„Tág horizonttal”

Lóky Tamás, Aulea Alapítvány

  • rés a présen
  • 2021.05.12 20:55

Színház

A Slipperyről beszélgettünk.

rés a présen: Slippery, avagy kicsúszik a szánkon címmel új táncos stand-up esteket indítottatok a Trip Hajón. Kik vagytok?

Lóky Tamás: Producerként az Aulea Alapítvány áll a Slippery project mögött, művészeti vezetőként pedig egy négytagú kuratórium felügyeli az előadások létrehozását, tagjai: Bálint Orsolya, Magács László, Szabó-Székely Ármin és jómagam. Az alapítvány 2005 óta létezik, és fennállása óta rengeteg hazai és nemzetközi előadó-művészeti, illetve művészetpedagógiai projektet valósított meg. Az ötlet egy másfél évtizede tartó, folyamatos vita produktuma, amely Juhász Kata táncos, koreográfus és köztem zajlik: ő folyton félreért, én pedig semmire sem emlékszem. Szakmai tanácsadónak, kurátornak a független színházi szcéna olyan figuráit kerestük meg, akik megfelelően tág horizonttal és a slipperys darabok létrehozásához szükséges nem előadói kompetenciákkal is rendelkeznek.

rap: Mi a célja itt és most ennek a műfajnak?

LT: Nincs új a Nap alatt: annak a szintetizáló színházi nyelvnek, amely egyformán épít az expresszív mozgásra és szövegre (netán még dalokra és vizualitásra is), olyan utolérhetetlen klasszisait említhetném, mint a DV8 vagy a Peeping Tom. Ilyen szempontból nyilván mérföldkő volt számunkra, amikor tíz évvel ezelőtt a DV8 egykori frontemberével, Nigel Charnockkal csináltuk a Revolutiont, amelyben Juhász Kata és Andrássy Máté is szerepeltek a Slippery mostani fellépői közül. Aztán éppen Máté hivatkozik a szkeccsében (Hová tegyem a kulcsot?) Halász Péterre, akinek újságszínházi sorozatát, a történő közélettel fenntartott dialógusát szerettem volna folytatni. Az a 90-es évek második felében, persze egy sokkal szabadabb médiakörnyezetben került színpadra, tehát egészen más volt a társadalmi szerepe. A társadalomkritikai indíttatás folytán a Slippery-estek sorozata funkcióját tekintve Hofi Géza nyomdokain egyensúlyozhatna, erős hajlammal a mémesedésre. A sorozat célja a társadalmi párbeszéd katalizálása oly módon, hogy a beszéd tárgya független legyen a közmédia előimádkozásától, valamiféle intellektuális vox populit szeretnénk fölerősíteni. Azért „adunk mikrofont” a fellépők kezébe, hogy kiderüljön: ők milyen közös ügyeket tartanak érdemesnek szóba hozni.

MaNcs

rap: Mikor látható a következő rész?

LT: Május 15-én este 8-tól látható a második Slippery-est, amelynek a fellépői Biczók Anna, az Egyed Bea – Fekete Ádám ikercsillagzat, Fülöp László és Szabó Vera, de ehhez még járulhatnak meglepetések. Egyelőre webszínházi eseményre készülünk, tehát az alkotói folyamat része a „megfilmesítés” módjának a kitalálása is, de van egy színházi szempontból pozitív jövőképünk is, ezért arra kértük a szerzőket, hogy csak olyan megoldásokat hozzanak, amelyek később színpadon is megélnek. Akár már ezen a nyáron. A webszínházi Slippery-estek a premier napjától kezdve elérhetők a Trip Hajó weboldalán keresztül. Az élő színházi bemutató, netán turné főképp a kritikai fogadtatástól függ.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

A varacsk alatt

Jane Campion hosszan megpihent legutóbbi rendezése, a 2009-es, Keats életéről szóló Fényes csillag után, azóta csak egy remek krimisorozatot, A tó tükrét láthattuk tőle.

A hiányzó hetes

Milyen kapcsolat van egy széndarab és egy tájkép, vagy a „szabálytalanul” szabályos mértani test és egy karkörzés között? Mire (vagy kire) utal a kiállítás címe? Miért fontos a hetes szám?

Vif

A zseni a polgári életben örök vesztes, akinek talán szüksége is van ezekre a vereségekre. A művészetpszichológia érdekes kérdése lehetne, hogy a vásott romantikus közhelyek közül vajha miért épp ez maradt oly kedves mindmáig a 19. század gyermekded ábrándjait zordan elvető és rendre kifigurázó színházi alkotók számára.

Egy szabad ember

  • Babarczy Eszter

„Egy elkövetkező nemzedéknek, akik remélhetőleg szerencsésebbek és bölcsebbek lesznek, mint mi voltunk”indul a harminc év történetfilozófiai, eszmetörténeti és politikai írásait összegyűjtő kötet. Gyurgyák nem változtatott az eredeti szövegeken, összeállításuk mégis politikai tett: a szerző hitvallást tesz, amelytől az ország sorsának jobbra fordulását várja. Ez a hitvallás egy angolszász típusú konzervativizmusé, amely, mint Gyurgyák maga mondja, elveszített lehetőség volt a magyar történelemben, különösen a rendszerváltás után.

Majd legközelebb

  • Rádai Andrea

Nem sikerült leváltani a féldiktatórikus rendszer kormányát, így a kötelező sorkatonai szolgálat bevezetését sem tudtuk megakadályozni: nem nyertünk a ProTest – Út a forradalomhoz című színházi társasjátékban. De ez talán mellékes is, mert itt az út volt a fontos, a viták, a közös gondolkodás, a billegés a cselekvés képességének eufóriája és a tehetetlenség letargiája között.

Törvényen kívüli ösztönök

Nyolc afrikai férfi táncos jön ki a színpad elejére. Meztelen testükre húzott fekete öltönyükben felsorakoznak a rámpán, farkasszemet néznek a közönséggel. Kitartóan, sokáig. Miféle szakadékot lép át, vagy nem lép át a tekintetünk? Az ő szemükben lehetne düh, méreg, dac, elég, ha a gyarmatosításra, háborúkra, a menekülthelyzetre gondolunk. De nincs. Csak úgy néznek.

Vissza a szamárpadba

  • A szerk.

Nagyszabású szélsőjobboldali összejövetelnek, öndefiníciója szerint egyenesen csúcstalálkozónak adott otthont a múlt hétvégén Lengyelország fővárosa. A The Warsaw Summit házigazdája a Jog és Igazságosság (PiS) és Jarosław Kaczyński pártelnök voltak, vélelmezett titkos célja pedig az, hogy az európai hasonelvű pártokat egységbe kovácsolja.

„Párizsban minden volt”

  • Artner Sisso

A Jel Színház alapítója a vajdasági Magyarkanizsáról indult képzőművészként, s előbb Budapesten, majd Párizsban lett táncos és koreográfus. Legutóbbi darabja, az OMMA kapcsán beszélgettünk, emlékezve az első előadására, a Pekingi kacsára is.

Hozza a kötelezőt

  • Sausic Attila (Berlin)

Németországban megszigorították a járványellenes intézkedéseket. Angela Merkel megjelenésünk napján adja át irodáját a parlament által szerdán megválasztott szociáldemokrata kancellárnak. Olaf Scholz általános oltáskötelezettség bevezetését tervezi. S mennyi szép törekvés és nemes szándék említhető az új kormány programjából!

„Rohadjon szét ott, ahol van!”

A szakértő szerint kisebbek, az építtető szerint megfelelő méretűek a Nagy-Magyarországot bemutató mórahalmi Mini Hungary Park makettépületei. A Szegedi Törvényszéken zajló büntetőper nem azt vizsgálja, mi mekkora, hanem hogy meg akarták-e rövidíteni az államot és az Európai Uniót.

„Innen csak elmenni lehet”

Négyszázszoros ingatlanár-különbség is lehet Budapest belvárosa és például a Békés megyei Kevermes vagy Kötegyán között. Kevermesen jártunk, s mellbevágó szegénységet és pusztulást láttunk.