rés a présen

„Tág horizonttal”

Lóky Tamás, Aulea Alapítvány

  • rés a présen
  • 2021. május 12.

Színház

A Slipperyről beszélgettünk.

rés a présen: Slippery, avagy kicsúszik a szánkon címmel új táncos stand-up esteket indítottatok a Trip Hajón. Kik vagytok?

Lóky Tamás: Producerként az Aulea Alapítvány áll a Slippery project mögött, művészeti vezetőként pedig egy négytagú kuratórium felügyeli az előadások létrehozását, tagjai: Bálint Orsolya, Magács László, Szabó-Székely Ármin és jómagam. Az alapítvány 2005 óta létezik, és fennállása óta rengeteg hazai és nemzetközi előadó-művészeti, illetve művészetpedagógiai projektet valósított meg. Az ötlet egy másfél évtizede tartó, folyamatos vita produktuma, amely Juhász Kata táncos, koreográfus és köztem zajlik: ő folyton félreért, én pedig semmire sem emlékszem. Szakmai tanácsadónak, kurátornak a független színházi szcéna olyan figuráit kerestük meg, akik megfelelően tág horizonttal és a slipperys darabok létrehozásához szükséges nem előadói kompetenciákkal is rendelkeznek.

rap: Mi a célja itt és most ennek a műfajnak?

LT: Nincs új a Nap alatt: annak a szintetizáló színházi nyelvnek, amely egyformán épít az expresszív mozgásra és szövegre (netán még dalokra és vizualitásra is), olyan utolérhetetlen klasszisait említhetném, mint a DV8 vagy a Peeping Tom. Ilyen szempontból nyilván mérföldkő volt számunkra, amikor tíz évvel ezelőtt a DV8 egykori frontemberével, Nigel Charnockkal csináltuk a Revolutiont, amelyben Juhász Kata és Andrássy Máté is szerepeltek a Slippery mostani fellépői közül. Aztán éppen Máté hivatkozik a szkeccsében (Hová tegyem a kulcsot?) Halász Péterre, akinek újságszínházi sorozatát, a történő közélettel fenntartott dialógusát szerettem volna folytatni. Az a 90-es évek második felében, persze egy sokkal szabadabb médiakörnyezetben került színpadra, tehát egészen más volt a társadalmi szerepe. A társadalomkritikai indíttatás folytán a Slippery-estek sorozata funkcióját tekintve Hofi Géza nyomdokain egyensúlyozhatna, erős hajlammal a mémesedésre. A sorozat célja a társadalmi párbeszéd katalizálása oly módon, hogy a beszéd tárgya független legyen a közmédia előimádkozásától, valamiféle intellektuális vox populit szeretnénk fölerősíteni. Azért „adunk mikrofont” a fellépők kezébe, hogy kiderüljön: ők milyen közös ügyeket tartanak érdemesnek szóba hozni.

MaNcs

rap: Mikor látható a következő rész?

LT: Május 15-én este 8-tól látható a második Slippery-est, amelynek a fellépői Biczók Anna, az Egyed Bea – Fekete Ádám ikercsillagzat, Fülöp László és Szabó Vera, de ehhez még járulhatnak meglepetések. Egyelőre webszínházi eseményre készülünk, tehát az alkotói folyamat része a „megfilmesítés” módjának a kitalálása is, de van egy színházi szempontból pozitív jövőképünk is, ezért arra kértük a szerzőket, hogy csak olyan megoldásokat hozzanak, amelyek később színpadon is megélnek. Akár már ezen a nyáron. A webszínházi Slippery-estek a premier napjától kezdve elérhetők a Trip Hajó weboldalán keresztül. Az élő színházi bemutató, netán turné főképp a kritikai fogadtatástól függ.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?