„Törvényen kívül”

Zsótér Sándor rendező

Színház

Úgy látja, beszántják a Színház- és Filmművészeti Egyetemet, noha nem hangoztatja úton-útfélen e véleményét. Helyette a pandémia dacára is rendíthetetlenül tanít, amíg lehet. Közben egy kétszemélyes előadásban többet mond magáról, mint eddig valaha. Az intézménybeli jövőjéről, terápiajellegű színházcsinálásról és Gaál Erzsébetről beszélgettünk.

Magyar Narancs: Rendezőként és az SZFE tanáraként mennyire gátolja a munkáját a járvány?

Zsótér Sándor: Három előadást rendezek. Másodéves osztályommal Bertolt Brecht Arturo Ui feltartóztatható felemelkedése című darabján és négy Kleist-darab jelenetein dolgozunk. Máté Gábor negyedéves osztályával Peter Weiss Hölderlin című darabját próbáljuk. Szombathelyen A játszma vége című Beckett-mű próbáit kezdjük.

MN: A diákokkal hogyan tud próbálni?

ZSS: Törvényen kívül. Az előző félév online oktatásából van bőséges tapasztalatom, mit lehet és mit nem. Ezt, amit mi csinálunk, nem lehet. Szereztem, vagyis stricheltem egy próbatermet Budapesten meg egy lakást, ahol lakhatnak a diákjaim, így az óráik nagy részén élőben tudnak részt venni, ami lényegesen más hatásfokot jelent. Csak az elméleti óráik vannak a Zoomon. Ennyit tudtam csinálni. Sok kollégámmal együtt szeretnénk érvényesen lezárni ezt a félévet. Ez most épp akadályokba ütközik. Nem is tudom, hogyan lehet ezt másképp mondani.

MN: Lát rá esélyt, hogy érvényes legyen ez a félév?

ZSS: Igen. Nem. Miközben ezen dolgozom éjjel-nappal. Ki tudja, melyik éjszaka jön olyan törvény, amely felülírja a korábbiakat.

MN: Mintha tartózkodna attól, hogy az SZFE ügyéről beszéljen. Miért?

ZSS: Nem is kérdeztek. Annyira összetettnek látom az egész ügyet, képtelen vagyok egy álláspontot ugatni. Régóta vagyok ott, sok mindent láttam, látok, a méltánytalanságot is. Azt gondolom, hogy beszántják az egyetemet. Szeptember óta dolgozom, mint az állat. Ha nem szerénytelenség, a munkámmal, azzal a napi nem tudom hány órával képviselem a meggyőződésemet, és remélem, hogy ezzel teszem a legtöbbet. Van, aki más platformon teszi a dolgát, másképp tud megnyilvánulni. 17 kollégával dolgozom együtt az osztályomban, más típusú felelősség alsó tagozatos vagy végzős osztályfőnöknek lenni.

MN: Mit gondol a maga vagy a diákjai intézménybeli jövőjéről?

ZSS: Nem nagyon lehet tervezni, szeretném, ha az akkreditált oktatás keretében tovább taníthatnám a diákokat, de bármikor történhet olyasmi, ami kiszámíthatatlanná teszi mindezt. Nem akarok úgy csinálni, mintha a tanítványaimért áldozatot hoznék. Aki akar tanítani, mehet is, maradhat is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.