A velünk élő Hofi

Imádjuk, istenítjük, de nagyon félreértjük Hofit. Hogy miben? Például, amit a politikáról gondolt

Színház

Alighanem ő a 20. század második felének legelevenebb utóéletű magyar előadóművésze. Nézzük, hallgatjuk és idézzük, istenítjük és ócsároljuk, értjük – és félreértjük.

„Minden idők legnagyobb művésze volt” – 2002-ben így búcsúztatta a képernyőn Hofi Gézát a lelkesült szavait vajmi ritkán kicentiző Nap Tv-s műsorvezető, Lakat T. Károly, aki e tódításával mégsem csupán a nyilvános gyász majd mindenkit aránytévesztésre ragadtató erejét illusztrálta.

Hofi népszerűségének, pozíciójának és szerepének páratlanságáról is elmondott valamit ez az éktelen túlzás, hiszen a minden ízében egyedi jelenséget már életé­ben sem igen tudták a hasonlítás kényelmes alkalmatosságával körülírni. Mélyebb elemzésnek alávetni pedig szinte meg sem próbálták, így hát maradt az egyediség érzékeltetésének pontatlan, de oly kézre eső eszköze, a felsőfok. Ami, nem vitás, illett is Hofi pályafutásának atipikus emelkedéstörténetéhez, amely a kőbányai népi, azazhogy proli hőst kivételes nyilvánosságbeli magaslatra juttatta, messze túl a porcelángyáron, a debreceni (büfé)színészi állomáson és a vendéglátóipari szórakoztatás stációin.

false

 

Fotó: Fortepan

 

Hogy Hofi emlékezete hasonlóan kivételes jellegű lesz, azt már a halála után alig két évvel, a Nagymező utcában felállított köztéri szobra is jelezte. Akárcsak az a posztumusz tiszteletadás, amely immár holtában a legelső (és mintegy örök mércét jelentő) magyar stand-up humoristának ismerte el Hofit: korántsem minden alap nélkül, habár a hazai kabarétörténet konferansziévonulatát mindenestül figyelmen kívül hagyva. Ellenoldalról voltaképp ugyanezt a megkülönböztetetten eleven utóéletet bizonyította az emlegetett szobor fejének leszakítása csakúgy, mint Hofi farkasréti sírjának meggyalázása.

Lógás és magyarkodás

Merthogy a kultusszal párhuzamosan, ahogyan már a humorista életében is, máig ott fut a Hofi-jelenség ellenszenvező értelmezése is, amely a kivételesség helyett a kivételezettségre helyezi a hangsúlyt, jobbos vagy szélsőjobbos publicisták meg rég lehanyatlott karrierű hajdani pályatársak előadásában. Ebben a narratívában Kádár kutyája vagy udvari bolondja gyanánt jelenik meg a színpadon évtizedeken át felmutatott plebejus figura, akivel kapcsolatban unásig lehet emlegetni a kabaré korabeli gőzkieresztő szelep jellegét.

false

 

Fotó: Fortepan

 

A technikai kép és képzettársítás elsőre olyan meggyőzőnek tűnik, hogy rendszerint el is fedi a Kádár-rendszer működtetőinek egyik fontos és komoly valóságismeretről tanúskodó felismerését. Azt, hogy a konszolidált egypárti rendszer önmaga lojális ellenzékének szerepét is betöltheti, sőt be is kell töltenie: nem csupán hangulati, de legalább ennyire higiéniai és legitimá­ciós okokból is.

Ebben a képletben találta meg, helyesebben találta fel a maga helyét Hofi, aki outsiderként beérkezve megtapasztalhatta az államszocialista korszak alkalmasint legpozitívabb ismertetőjegyét, a fölfelé tendáló társadalmi mobilitást. Ezért volt emberileg és színpadi értelemben hiteles a rendszer melletti huzamos kiállása, s egyszersmind a bírálói pozíciója: a rendszeren belül, a bal szélen. Innen beszélhetett a lógás és a magyarkodás, a hatalmaskodó középvezetők és a hazai feljelentéskultúra ellen, előbb Komlós János – néha fojtogató – védőszárnyai alatt, majd „Komlós után szabadon” működve. S ha volt is benne jó adag kérkedés és önbebiztosítás, azért többé-kevésbé pontosan írta le a hetvenes évekre érvényes helyzetet Hofi számos alkalommal elsütött hivatkozása: „Balatonaligán mondták [...], hogy nagyon vigyázni kell erre a Hofira, mert megteremtette azt, ami eddig még nem volt Magyarországon, hogy az emberek a rendszer mellett röhögnek.”

Bíráló felhangjaival is tettleg rendszerpárti volt tehát ez a humor (helyből cáfolva a kormánypártiság és a humor összebékíthetetlenségének széplelkű közhelyét), s ennek említésével akár át is térhetünk Hofi utóéletének másik kurrens értelmezési keretére. Hofi megmondja – hirdeti egy friss idézetgyűjtemény (Corvina, 2018) címe, míg blogposztokban visszatérően állítják, miszerint Hofi ma is megmondaná.

Vagy­is irályát és kiszólásait a mai helyzetre szeretnénk vonatkoztatni, természetesen a fennálló kormányzati rendszerrel kritikus oldalon, annál is inkább, hiszen a legcsekélyebb túlzás nélkül kijelenthető: Hofi nagyon utálta a Fideszt és személy szerint Orbán Viktort. (Életrajzi szempontból akár a „halálosan” határozószót is leírhatnánk az „utálta” szó elé, lévén a humorista szívhalála a 2002-es választások második fordulóját megelőző egyik fideszes tömeggyűlés tévéközvetítése után következett be.)

false

 

Fotó: Fortepan

 

Csakhogy ez az értelmezési keret folytatólagosan nem vet számot azzal a feszélyező ténnyel, hogy a specifikus heveny utálat egy jóval kiterjedtebb és alapvetőbb ellenszenvrendszer részét képezte. Hofi ugyanis a kezdet kezdetétől fogva élénk antipátiával tekintett a rendszerváltásnak már pusztán a felsejlő lehetőségére is. Ez az egyszerre elvi jellegű és személyes sértettségből-veszélyérzetből táplálkozó ellenérzés a nyolcvanas évtized végéhez közeledvén hol a „most már ne derüljön ki több botrány” jellegű fordulatokból, hol meg a „szamizdidik” vagy épp az „oda-vissza magyarok” gúnyolásából hallatszott ki.

Jellemző módon egészségi állapotának drasztikus megromlása is épp 1990-hez kötődött, ám ez itt most kevésbé fontos ahhoz képest, hogy Hofi diadalmas (és részben önsajnáltató felhangú) visszatérése ahhoz a tömeglélektani pillanathoz kapcsolódott, amikor a magyar közvélemény tekintélyes hányada harsányan kiábrándult a rendszerváltásból. Ez a zajos egymásra találás pedig elfedte azt a különbséget, amely a közönség és Hofi álláspontja között átmenetileg támadt, miközben persze nem feledhető, hogy a közönség jelentős részében is munkált egyfajta eredendő resentiment az új világgal szemben.

Hofi tehát a nyolcvanas évek végéig a rendszeren belül, annak elvi alapjait elfogadva, sőt osztva tevékenykedett, míg 1989 után mindhalálig megmaradt az új rendszer legalapvetőbb elemeire is kívülről és megsemmisítő kritikával tekintő közszereplőnek.

Hogy személyükben jobban kedvelte-elviselte az MSZP vezetőit és a párt hatalomgyakorlási metódusát, mint „Demszkáj”-t vagy pláne a Fideszt és Orbánt, az inkább eseti változó volt ahhoz képest, hogy sem a parlamentáris demokráciát, sem a kapitalizmust nem tekintette működőképes lehetőségnek Magyarországon. Igaz, e fatalista pozícióból azután számtalan frenetikus és máig érvényesnek tetsző megállapítást tett, melyek aktuális helyzetek leírására is zavarba ejtően találónak bizonyulhatnak, keményen ellene dolgozva mindennemű társadalmi illúziónak.

„Ha kell, ütünk”

A részint politikamentes, részint ellenzéki irányú Hofi-kultusz másik, vajmi ritkán emlegetett sérülékeny pontja az, hogy ez a humor jelen időben megannyi ponton vállalhatatlannak számítana. Nem egyszerűen, sőt, nem is elsősorban a politikai korrektség mellőzéséről van itt szó, habár Hofi számos poénjával sokkalta messzebb ment, mint egyik-másik e tárgyban mentegetőzésre kényszerített kortárs stand-upos.

A politikai korrektségnek fittyet hányó humor, leszámítva az önfeledt cigányozás gyakori kacskaringóit, talán ma is inkább felszabadító hatású lehetne, semmint kárhoztatandó. Nem úgy, mint Hofi filozófiájának jól felismerhetően erő- és tekintélyelvű vonulata, amelyet akár illiberálisnak is nevezhetnénk, ha nem lenne már foglalt ez a jelző. „Ha kell, ütünk, jobbra is, balra is” – hangzott híres Kádár-paródiájának egyik kulcsmondata, amely azután ezzel a helyeslő fordulattal folytatódott: „s így megyünk előre”. Több volt ez alkalmi nézetnél: Hofi az erős állam és az erős államhatalom pártján állt. (Részben épp ezek megszűnte állította az első pillanattól szembe a demokratikus fordulattal.)

Hofival 1974-ben

Koóssal 1974-ben

Fotó: Fortepan

 

Aligha kell túlmagyarázni, hogy aki 1987–1988-ban a rendőrség tekintélyét és erejét féltette, s műsoraiban bátrabb, sőt jogtalan fegyverhasználatra buzdította e testület tag­jait, annak nem a szabadelvű és nyitott társadalom volt az ideálja. De persze ettől még, ha a nagy magyar ócskaság és örökös rendszerhiba röhögtető jellemzésére vágyunk, még sokáig hozzá fogunk fordulni. Indokoltabb magunkat félteni, semmint Hofi utóéletét.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.