Tánc

Győri Balett

  • - sisso -
  • 2019. március 21.

Színház

A Győri Balettet érte a megtiszteltetés, hogy megnyissa az új Nemzeti Táncszínházat a Millenáris épületegyüttesben. Tény, hogy 40 évesek, és a múltban van mire visszatekinteniük. A jeles eseményen először egy korábbi balettjüket, a Müpával együttműködésben létrejött PianoPlays – etűdök Liszt és Wagner műveire címűt, az est második részében pedig Passage című friss bemutatójukat adták elő.
A két darab között számos hasonlóságot lehetett felfedezni. Ilyen például az élő zenés kíséret. Az előbbinél Balázs János zongoraművész működött közre, akinek a kifogástalan játéka külön színházi előadás volt, utóbbinál a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zenekara, amely Beethoven VII. szimfóniáját játszotta a táncművészek alá. A koreográfia mindkét esetben Velekei László munkája, így abban is sok az áthallás, ami számomra leginkább a testről, a mozgásról való átfogó, új gondolat hiányában mutatta meg magát. A Passage című egyfelvonásos szándéka szerint az ünnepi alkalomra referált, illetve arra, hogyan hat egy ilyen esemény az egyénre és a közösségre. Számomra dekadens partraszállási piknik az újvilágban, lavórfénnyel, ernyőkkel, dzsesszbalett-szekvenciákból épülő koreográfiára, amelynek középpontjában egy lány története áll, aki nem szeretné ezt az egészet, és emiatt különféle erőszakosságoknak van kitéve, míg maga is erőszakos nem lesz. Megjegyzem, a fizikailag igen jól képzett táncosok közül az est során egyedül a Passage lányszerepét táncoló művésznek sikerült gondolatilag azonosulnia a mondanivalóval, ami a produkciójában is megmutatkozott.

Nemzeti Táncszínház, február 16.

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.