Tánc

Győri Balett

  • - sisso -
  • 2019. március 21.

Színház

A Győri Balettet érte a megtiszteltetés, hogy megnyissa az új Nemzeti Táncszínházat a Millenáris épületegyüttesben. Tény, hogy 40 évesek, és a múltban van mire visszatekinteniük. A jeles eseményen először egy korábbi balettjüket, a Müpával együttműködésben létrejött PianoPlays – etűdök Liszt és Wagner műveire címűt, az est második részében pedig Passage című friss bemutatójukat adták elő.
A két darab között számos hasonlóságot lehetett felfedezni. Ilyen például az élő zenés kíséret. Az előbbinél Balázs János zongoraművész működött közre, akinek a kifogástalan játéka külön színházi előadás volt, utóbbinál a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem zenekara, amely Beethoven VII. szimfóniáját játszotta a táncművészek alá. A koreográfia mindkét esetben Velekei László munkája, így abban is sok az áthallás, ami számomra leginkább a testről, a mozgásról való átfogó, új gondolat hiányában mutatta meg magát. A Passage című egyfelvonásos szándéka szerint az ünnepi alkalomra referált, illetve arra, hogyan hat egy ilyen esemény az egyénre és a közösségre. Számomra dekadens partraszállási piknik az újvilágban, lavórfénnyel, ernyőkkel, dzsesszbalett-szekvenciákból épülő koreográfiára, amelynek középpontjában egy lány története áll, aki nem szeretné ezt az egészet, és emiatt különféle erőszakosságoknak van kitéve, míg maga is erőszakos nem lesz. Megjegyzem, a fizikailag igen jól képzett táncosok közül az est során egyedül a Passage lányszerepét táncoló művésznek sikerült gondolatilag azonosulnia a mondanivalóval, ami a produkciójában is megmutatkozott.

Nemzeti Táncszínház, február 16.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.