Színház

Varietéebek, füstös szemek

Musik, Musikk, Musique

  • - deres -
  • 2012. április 23.

Színház


Fotó: Művészetek Palotája - Csibi Szilvia

Kishajó, akrobatika, csárdás, kefebajusz, kabaré, Katona színházbeli színészek. Minden adott, hogy sikerüljön. Aztán valahogy ez a siker benne is ragad a részletekben. Vagy inkább nem tud túlnőni rajtuk. Pedig az alapkoncepció ötletes: a századelőn kabaréslágerek hálózzák be Európa városait, eljutnak mindenhová. Német, magyar és svéd hasonló dallamot dünnyög az orfeumban. A globális világ teátrális, de elszánt kezdetén.

Ezek a különböző nyelveken megszólaló dalok adják a Katona és a Müpa közös, Musik, Musikk, Musique című produkciójának vázát. Amelyet aztán a varietéműsorok dramaturgiáját követve és egyben idézőjelbe téve, különféle trükkökkel, táncokkal és magánszámokkal egészítenek ki. Pelsőczy Réka rendező izgalmas ellentétbe hozza a burjánzó teatralitást (a csillogó kosztümök, bizarr parókák, erős smink és karakteres mozdulatok négyesét) a puritán térrel, melyben pusztán a jellegzetes háttérszínek változnak. És megmarad, ahogyan a film médiumának korabeli feltűnésére reflektál az előadás: a végtelenített mozgássorok vagy Rezes Judit nagytotálban nyelvet öltő arca. A zenekar pedig remek, háttértömegből fokozatosan válik egyenrangú játszótárssá.

És mégis, a felbukkanó varietéebek és füstös szemek dacára sem kötött le az este. Talán azért, mert a kabaré – mint térforma és műfaj – kvázibensőségessége nem viseli jól, ha egyes részei széles vásznú operaáriaként vagy musicalslágerként kereteződnek. Ráadásul ezekre a vidám-szomorú slágerekre annak idején minden bizonnyal táncolt és koccintott a közönség. Mozgott és élt. (Bár a nézőnek ezt a jogát egyes koncerttermekben vagy színházakban ma már többen elvitatnák.) Összességében a soknyelvű koncert egyszeri élménynek nem volt rossz. Azért nem biztos, hogy újráznék.

Katona József Színház – Müpa – Budapesti Tavaszi Fesztivál; március 20.


Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.