Színház

Varietéebek, füstös szemek

Musik, Musikk, Musique

  • - deres -
  • 2012. április 23.

Színház


Fotó: Művészetek Palotája - Csibi Szilvia

Kishajó, akrobatika, csárdás, kefebajusz, kabaré, Katona színházbeli színészek. Minden adott, hogy sikerüljön. Aztán valahogy ez a siker benne is ragad a részletekben. Vagy inkább nem tud túlnőni rajtuk. Pedig az alapkoncepció ötletes: a századelőn kabaréslágerek hálózzák be Európa városait, eljutnak mindenhová. Német, magyar és svéd hasonló dallamot dünnyög az orfeumban. A globális világ teátrális, de elszánt kezdetén.

Ezek a különböző nyelveken megszólaló dalok adják a Katona és a Müpa közös, Musik, Musikk, Musique című produkciójának vázát. Amelyet aztán a varietéműsorok dramaturgiáját követve és egyben idézőjelbe téve, különféle trükkökkel, táncokkal és magánszámokkal egészítenek ki. Pelsőczy Réka rendező izgalmas ellentétbe hozza a burjánzó teatralitást (a csillogó kosztümök, bizarr parókák, erős smink és karakteres mozdulatok négyesét) a puritán térrel, melyben pusztán a jellegzetes háttérszínek változnak. És megmarad, ahogyan a film médiumának korabeli feltűnésére reflektál az előadás: a végtelenített mozgássorok vagy Rezes Judit nagytotálban nyelvet öltő arca. A zenekar pedig remek, háttértömegből fokozatosan válik egyenrangú játszótárssá.

És mégis, a felbukkanó varietéebek és füstös szemek dacára sem kötött le az este. Talán azért, mert a kabaré – mint térforma és műfaj – kvázibensőségessége nem viseli jól, ha egyes részei széles vásznú operaáriaként vagy musicalslágerként kereteződnek. Ráadásul ezekre a vidám-szomorú slágerekre annak idején minden bizonnyal táncolt és koccintott a közönség. Mozgott és élt. (Bár a nézőnek ezt a jogát egyes koncerttermekben vagy színházakban ma már többen elvitatnák.) Összességében a soknyelvű koncert egyszeri élménynek nem volt rossz. Azért nem biztos, hogy újráznék.

Katona József Színház – Müpa – Budapesti Tavaszi Fesztivál; március 20.


Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.