„Vertek már meg” - Nagy Zsolt színész

Színház

Az Örkény Színház öltözőjében ülünk, nem sokkal az esti Tartuffe kezdése előtt. A tolvaj politikusoktól a bibliai időkig, a Kohlhaas Mihály-i ellenállóktól a NOlimpiáig, a József és testvéreitől a kungfuig sok mindenről beszélgettünk a színház 40 éves művészével.

Magyar Narancs: Tartuffe-ként mikor kell színpadra lépned?

Nagy Zsolt: Az előadás hétkor kezdődik, az én belépőm nyolc körül van.

MN: A hétkor kezdőkkel szemben ez plusz egy óra szabad időt jelent?

NZS: Nem, mert mindig követem, hallgatom, mi zajlik a színpadon. Bármi bármikor megtörténhet.

MN: Beütött már ez a „bármi bármikor”?

NZS: Ebbe tényleg minden beletartozhat, valaki átugrik egy jelenetet, vagy a jelenet végére ugrik hirtelen. Velem, mondjuk, ilyen még nem történt. Az más, ha a nézőtéren történik valami, ha valaki lecsúszik a székről, mert rosszul lesz, ilyenkor megállítod az előadást. Én olyankor is megállítom, ha csörög a telefon. Megállsz, megvárod, míg kikapcsolja. Ha nem érti, szólsz, hogy „légy szíves, kapcsold ki!”. A Tartuffe-öt egy óráját pittyegtető néző miatt kellett leállítanom; ez belefér szerintem. A Krétakörben tanultam meg kezelni az ilyen helyzeteket, Süsü (Schilling Árpád) elve az volt, hogy mindig az szakíthatja meg az előadást, akinél a labda van. A múltkori Anyám tyúkja 2. alatt egy kislányra jött rá a köhögőroham – láttam, hogy szegény nagyon küzd, én meg épp belekezdtem volna Adyba, A Gare de l’Estenbe. De nem kezdtem bele, megállítottam az előadást, és megkérdeztem a kislányt, minden oké-e. Ez a közönség miatt is fontos, ők is könnyen kizökkenhetnek, nem csak a színész.

false

 

Fotó: Draskovics Ádám

MN: Négy és fél órán át tart az Örkény új előadása, Thomas Mann József és testvéreinek színpadi változata. A tied viszonylag kis szerep, Júda.

NZS: Kicsi, de fontos szerep. Persze Józsefhez vagy Jákobhoz képest csak keveset vagyok színen.

MN: Ez alatt a négy és fél óra alatt, főleg, hogy nem főszerepet alakítasz, le lehet tenni egy kicsit Júdát?

NZS: Én nem úgy működöm, hogy ki-be bújok szerepekből. Akkor is ugyanúgy gondolkodom, ha színpadon állok, és akkor is, ha épp nem. Most épp azt gondolom át Júdaként, hogy milyen az, amikor elárulod a testvéredet. Mert mindenki árult már el valakit: a testvérét, az apját, az anyját, a feleségét vagy a szeretőjét. Vagy akár a gyerekét. Szóval, van min gondolkodni. A kérdés mindig ugyanaz, hogy megteszem-e vagy nem teszem. Vagy az, hogy aláírom, vagy nem írom alá. Mint most például a NOlimpiát.

MN: Aláírtad?

NZS: Alá, persze.

MN: És Thomas Mannt, a véget érni nem akaró nagyregényt, kivégezted?

NZS: Elkezdtem. De végig fogom magam rajta zúzni, mert nagyon-nagyon tetszik. Thomas Mann-nak 16 évébe telt, míg megírta, remélem, én ennél gyorsabban a végére érek. Már a felütést is nagyon bírom, hogy miért keressük annyira a gyökerünket, amikor az egészet por és homály fedi. Ez természetes emberi igény. De hogy mikor milyen mondákba kapaszkodunk, az más kérdés. 2017-ben az aranyszarvast keresni? Vagy Attila koporsóját? Ez nekem meredek. Épp Thomas Mann világít rá arra, hogy mennyire homályos is ez a múlt, amit annyira keresünk.

MN: A Bibliát is forgattad a felkészülés során?

NZS: A nagyszüleim nagyon vallásosak voltak, folyamatosan olvastak nekem gyerekként a Bibliából. Anyám mélyen hívő, ő is sokat olvasott belőle. Gyerekként az Ábrahám–Izsák-sztori foglalkoztatott a legjobban. Biztosan a saját apám miatt, hogy vajon ő mit csinálna egy ilyen helyzetben: képes lenne-e megölni? Az Újszövetségben pedig leginkább a Mária-történet izgat, hogy ki is az áldozat. Jézus, aki feláldozza az életét, vagy Mária, aki felneveli Jézust, és látnia kell, hogy keresztre feszítik.

MN: A keresztény értékekkel példálózni nagy divat a politikában. Ismersz e tekintetben hiteles politikusokat?

NZS: A politikusokban nem hiszek. Itt semmi sem arról szól, hogy az embereknek jobb legyen. Nincsenek hosszú távú tervek, csak az van, hogy ha a hatalomban vagy, mennyi pénzt lapátolhatsz ki magadnak. Azt látom mindennap, hogy mindenki, akiket a hatalomnak képviselnie kéne, nagy ívben le van szarva. Én is, te is, mindenki. Érdekel bárkit is a fekete ruhás nővér? Nem, dehogy. Hagyják elpusztulni. Ha pofázol, véged. Ezzel a rendszerrel egymagad nem tudsz mit csinálni. Más meg nem áll melléd. Majd ha nagyon sok fekete ruhás nővér lesz, akkor történhet talán valami. Amíg ebben a fizetett rabszolgaságban el lehet tengetni az életünket, amíg van kenyér, tej és fűtés, addig minden marad a régiben. Nem akarunk vért, nem akarunk feltétlenül kimenni az utcára és lövöldözni, és végül is, én ezt meg tudom érteni. Nagyon is emberi hozzáállás. Kinek kell az, ami a tévészékház ostrománál történt? Csak az, ami ott történt, óriási szakadékot nyitott a Fidesz-hívők és a baloldali, liberális érzelmű emberek között.

MN: Az Örkény kifejezetten liberális helynek számít.

NZS: Nem bántják a színházat. Pali (Mácsai Pál) nagyon jó diplomata. Abszolút liberális szellemiségű a színház, de sehová sem állunk be. Azzal, amit játszunk, akár csak a darabválasztással, szembesítjük a jelenlegi kormányt a hibáival. Itt van például A Bernhardi-ügy: nagyon erős darab, ami persze a polgárember gyávaságát is leleplezi. Közülünk azért csak nagyon kevesen vannak olyanok, akik elmennének a legvégsőkig. Ritkák a Kohlhaas Mihályok, a Juhász Péterek. Azért nem csak az Örkény színpadáról szemlélem a dolgokat, nagyon sokat jártuk például a Hamlet háromszereplős változatával, a hamlet.wssel az országot (a Krétakör 2007-es produkciójában Gyabronka József, Nagy Zsolt és Rába Roland játszik – a szerk.). Sok kis közösséget, osztálytermet láttam belülről. Bementünk az iskolákba, és 80-100 gyerek előtt, karnyújtásnyira tőlük, előadtuk a Hamletet.

MN: Mik voltak az osztálytermi reakciók?

NZS: Egy társadalomnak, egy országnak vagy, teszem azt, egy politikának az erejét szerintem az mutatja meg, hogy a másik ember vélt vagy valós hiányosságaival mit tud kezdeni. Azzal, aki más, mint te. A problémásokkal. Egyszer a hamlet.ws alatt megütött az egyik diák. Mert véletlenül hozzáértem. Hamlet épp az anyjával veszekszik – ezt játszottam éppen. Valahogy véletlenül odébb csúszott a lábam, és meglöktem az egyik fiút. Ő erre visszafordult, és ököllel belevágott a térdembe. Mégsem volt probléma. Én rögtön bocsánatot kértem, hogy ne haragudj, nem volt szándékos, és folytattam tovább az előadást. Ennél is fontosabb volt, hogy a közösség hogyan reagálja le a helyzetet. Segítettek, ők nyugtattak meg engem és a fiút is.

MN: Milyen más reakcióval találkoztál?

NZS: Volt egy renitens csoport, mi akármit csináltunk, ők folyamatosan megzavarták az előadást. Meg kellett szüntetnünk ezt a rivalizáló helyzetet, ki kellett mondanunk: ti nyertetek, ez a ti osztályotok, nem mi vagyunk itt a főnökök. Egy másik helyzetet állítottunk elő, amiben választhattak. Ez végül is megnyugtatta őket, folytathattuk az előadást. Olyan is volt, hogy nem a gyerekek, hanem a tanárnők nem bírták az előadás okozta pszichés terhet. Voltak ebben az előadásban elég provokatív, a szexust is boncolgató jelenetek. Amikor a jelen lévő tanárnők röhögőgörcsöt kaptak a sarokban, mert nem bírták a feszültséget, akkor is le kellett állnunk. Csodálatos volt, hogy ugyanúgy zavarba tud jönni egy 17 éves kislány és egy 50 éves tanárnő.

false

 

Fotó: Draskovics Ádám

MN: Lassan színpadra lépsz Tartuffe-ként. Viszed az előadásba a napi politikát?

NZS: Már hogyne vinném! A velejéig pofátlan, felfuvalkodott politikus, akiből annyit látsz itt – ez nekem a Tartuffe. Ez egy típus, bejön a lakásodba, és első dolga, hogy kizabálja a hűtődet. S ha végzett, le is lakatolja a hűtőt, hogy ez most már az övé. Másnap a feleségedet is megdugja. Ezek nem csinálnak már titkot belőle, hogy lopnak. Én sem csinálok már titkot belőle, hogy ezekből van a Tartuffe-öm. Korunk hőseiből. Olyan helyzetet teremtettek, hogy ha levegőhöz akarsz jutni, akkor be kell állni a sorba segget nyalni. Szerencsére vannak, akik nem állnak be a sorba a filmesek, színházi emberek közül is. Janisch Attila, Schilling Árpád vagy Hajdu Szabolcs biztosan nem állt be.

MN: Az ilyen Tartuffe-ökkel teli időkben hova menekülsz?

NZS: Kungfuzok.

MN: Milyen szintre jutottál?

NZS: Nincsenek szintek nálunk. Taníthatsz, ha majd a mestered azt mondja.

MN: És neked mit mondott a mestered?

NZS: Én nem akarok tanítani, és nem is mondaná a mesterem. Ha megkérdeznéd, alighanem azt mondaná, hogy többet kéne edzésre járnom, de most sok a munka. Néhány éve még versenyeztem, indultam országos bajnokságon, indultam nemzetközi versenyen is. Amire a kungfu megtanított – hogy hogyan tudsz uralkodni az idegeiden –, az színészként is nagyon hasznos.

MN: A vereséget hogy viseled?

NZS: Vertek már meg, ütöttek már le. Hasznos tapasztalat. Voltam már buktában is, nem kungfusként, hanem színészként. Kell a vereség. A fizikai fájdalom egy dolog, a lelki nehezebb. Ilyenkor el lehet gondolkodni a hibáidon. Meg azon, hogy van-e értelme a versenynek. Nemcsak azért szavaztam az olimpia ellen, mert gazdaságilag nonszensz az egész, mert százezrek életét keserítené meg, hanem azért is, mert magában a versenysportban sem hiszek. Ma már nincs olyan, hogy tiszta versengés. Nincsenek csodák, kitenyésztett emberek vannak emberfeletti teljesítményekkel. A pénzről szól az egész. Még ha a sportoló tiszta is, mellette ott vannak azok, akik ezt az egészet összemocskolják.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.