Vidnyánszky Attila csak Orbántól fogad el kitüntetést, a Színikritikusok Díjából nem kér

  • - czenkli -
  • 2018. július 26.

Színház

Mert azok olyan cúnák, nyaff, nyaff.

Többek között a Nemzeti Színház Bánk bán előadását jelölte a Színházi Kritikusok Céhe a 2017/2018-as évad legjobb előadásának, az előadást Vidnyánszky Attila rendezte.

false

Július közepén 24 színikritikus szavazata alapján, szokás szerint több kategóriában meghirdették a Színikritikusok Díjának jelöltjeit. Idén 39. alkalommal a szeptember 20-i díjátadó gálán kerül majd sor a nyertesek kihirdetésére – az már biztos, hogy Lázár Katit életműdíjjal tüntetik ki.

Nem valószínű, hogy előfordult már, de a díjra jelöltek közül idén Vidnyánszky Attila írásban jelezte a kritikusok felé, hogy a maga részéről a jelölést semmisnek tekinti. A híresen kritikaellenes rendező szerint a színikritikusok ideológiai és egyéb elfogultság okán nem esztétikai alapon alkotnak véleményt, sőt, mi több, egyenesen a büntetés eszközével élnek az ízlésüktől eltérő politikai, színházi világlátású társulatokkal, rendezőkkel, színészekkel szemben, véli Vidnyánszky. Úgy tűnik, a Nemzeti Színház igazgatója éppen ezért jobban szeretné, ha a magyar színikritika tudomást sem venne munkájáról.

„Tisztelt Színházi Kritikusok Céhe!

Az elmúlt évek sok-sok negatív tapasztalata íratja velem ezeket a sorokat.

Annyi »furcsaság«, szakmailag megkérdőjelezhető, vitatható, politikai, ideológiai indíttatású döntés született e díjak kapcsán, annyiszor írta felül az Önök ideológia elfogultsága előadások esztétikai értékét, annyiszor éltek a büntetés eszközével az Önök »ízlésétől« eltérő politikai, színházi világlátású társulatokkal, rendezőkkel, színészekkel szemben, hogy ezt a jelölést a magam részéről semmisnek tekintem.

Ha van rá mód és lehetőség, kérem, állítsanak más jelöltet az általam rendezett előadás helyére.

Az Önök egyik munkatársa néhány évvel ezelőtt leírta: akikről Önök nem írnak, az nincs is. Megtisztelő volna, ha a jövőben ennek fényében járnának el velem kapcsolatban.

Tisztelettel:

Vidnyánszky Attila rendező”

Csakhogy ez esetben a jelölés nem a legjobb rendező kategóriában történt, hanem a legjobb előadás címen, amely nemcsak a rendező, hanem a produkció valamennyi munkatársának elismerése. Így a kritikusok Vidnyánszky kérését közlésük szerint ignorálják, így még az is lehet, hogy szeptemberben Vidnyánszky nemzetis Bánk bánja díjat nyer, amit ezek szerint aligha fog (személyesen) átvenni.

„Tisztelt Vidnyánszky úr!

Rendezése, a Bánk bán a legjobb előadás kritikusdíjának egyik várományosa. Ez az Ön munkáján kívül a produkció összes többi alkotójának teljesítményét is dicséri. Ezért nem tudjuk teljesíteni szíves kérését: semmi esetre sem tekinthetünk el attól a tényszerű eredménytől, hogy 24 színikritikus szavazata alapján a legjobb három előadás közé került a Nemzeti Színház Bánk bánja.

Mindazonáltal tudomásul vesszük, hogy Ön semmisnek tekinti, és hogy erről mások is tudjanak, készséggel nyilvánosságra hozzuk levelét, amennyiben nincs ellene kifogása.

Üdvözlettel:

Színházi Kritikusok Céhe”

Vagyis The Show Must Go On.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.