Vidnyánszky Cserhalmi Györgynek: Borzasztó lehet ilyen igazodási kényszerek mentén leélni egy életet

  • narancs.hu
  • 2024. december 11.

Színház

Egy  el sem olvastott könyvről írt kritika tartalma vitte oda a színházigazgatót, hogy az Origóra írjon hosszú kifakadást.

Nyílt levelet intézett Vidnyánszky Attila Cserhalmi Györgyhöz. A Nemzeti Színház igazgatója az Origón jelentette meg írását, ami cselesen nem is igazán a könyvre reagált, hanem egy arról szóló, az Indexen megjelent beszámolóra. Vidnyánszky külön ki is emelte, hogy magát a könyvet nem olvasta el.

 
Vidnyánszky Attila
Fotó: MTI/Máthé Zoltán
 

A levélben Vidnyánszky azt állítja, hogy Cserhalmi az elmúlt időszakban többször nyilatkozott róla rosszindulatúan „és tényszerűen, tendenciózusan hamisan”, és szerinte a valóságban el sem hangzott mondatokat is neki tulajdonít. A rendező szerint Cserhalmi  nem mond igazat, amikor azt állítja, hogy a Nemzeti igazgatója az egyik évadzárón ordítva árulózta azokat, akik elhagyták a társulatát, sőt, az sem igaz, hogy egyszer azt mondta volna Cserhalminak, hogy „az a legszarabb az igazgatásban, hogy meg kell tanulni hazudni”.

Szóba kerül a levélben a tavaly súlyos balesetet szenvedett Szász Júlia is: „Felidézed továbbá velem kapcsolatban, hogy a Nemzeti Színházban bekövetkezett baleset után amikor Szász Juli visszajött a színházba, »Ő meg végignézett rajta, és azt mondta, te azokhoz tartozol, menjél hozzájuk. És mutatott kifelé.« Könnyebb lenne fenntartani ezt a narratívát, ha nem lennének tanúim a történtekre. A valóságban ez történt: köszöntem Julinak, de meg sem álltam, és egy szót sem szóltam, vagyis az általad előadott történet fikció. Mindössze annyit konstatáltam, hogy ezúttal ő is köszönt nekem, mert korábban, amikor az ügyvédjével érkezett tárgyalni hozzám, ez nem így volt.

Azért nekiment kicsit Mácsai Pálnak is:  „Szórakoztató őt látni melletted ebben az erkölcsi pozícióban azután, hogy – kivételes demokratikus hajlamának köszönhetően – két évvel az igazgatói mandátuma lejárta előtt kinevezte a saját utódját” – írja Vidnyánszky, aki a végén azért feltette a koronát is írására Cserhalmi jellemzésével: 

„Ahogyan már SMS-ekben is kifejtettem neked korábban, őszintén sajnállak, borzasztó lehet ilyen léleknyomorító igazodási kényszerek mentén leélni egy egész életet. Hol van már a szakmát évtizedekig uraló elitről, az írástudók árulásáról, a magyar kritikusokról, a Nemzeti meghurcolásáról, a rendszerváltásról, a régi SZFE gerincet meghajlító szellemiségéről szenvedélyesen beszélő Cserhalmi Gyuri? Ezt sajnálom a legjobban.”

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.