Vidnyánszky visszaszólt: „Én nem lennék soha ilyen gőgös, drága rendezőkollégám, hogy így merjek beszélni”

  • narancs.hu
  • 2022. április 28.

Színház

A Nemzeti Színház igazgatója nem hagyta szó nélkül a litván társulat Orbánnak üzenő performanszát.

Ahogy azt korábban mi is megírtuk, a Nemzeti Színházban tartott MITEM (Madách Nemzetközi Színházi Találkozó) fesztivál két kedd esti előadása után is az ukrajnai háborúval és a magyar kormány hozzáállásával kapcsolatos üzeneteket fogalmaztak meg a fellépő litván társulatok. A Vilniusi Városi Színház vendégjátékában a darab végén a színészek meghajlás helyett újra és újra összeestek a színpadon, mintha golyó találat érte volna őket, miközben a háttérben az 1956-os magyar és a jelenlegi ukrán helyzetről vetítettek fényképeket az „Orbán, are you sure?” (Orbán, biztos vagy benne?) felirattal. 

A történtek után Vidnyánszky Attila, a fesztiválnak otthont adó Nemzeti Színház igazgatója, az Oskaras Koršunovas rendezte Delhi tánc közönségtalálkozóján ragadta magához a szót, hogy reagáljon a kritikákra – írja a hvg.hu.

„Sorban mindenki üzent nekünk valamit, ezer éve így élünk: a tatárok, a törökök, az osztrákok, a németek, azok mindig üzennek, azok nagyon tudják, hogy kell élni, a kommunisták üzentek, azok rá is kényszerítettek minket, hogy negyven évig úgy csináljunk mindent, ahogy ők akarják. Az amerikaiak is rettenetesen tudják, hogy kell élni, most ők üzengetnek, üzentek ők Irakba is, Szíriába is, mindenhova üzentek. Most tudjuk, hogy van egy másik nép is, a litván nép, az is üzen nekünk. Ettől még mi mindig megmaradtunk a saját véleményünknél, és meg is maradunk” – fejtegette. 

A társulat által csütörtökön közzétett rövid videóból kiderül, Vidnyánszky azt is hozzátette:

„Ezzel együtt sok szeretettel üdvözöljük önöket. Katonáink, akik ott ülnek önök fölött a repülőgépekben, akiknek parancsnoka Orbán Viktor, legyenek nyugodtak, hogy annak ellenére, hogy itt érzéketlenek vagyunk, védik magukat. Az életüket is oda fogják adni önökért. Én nem lennék soha ilyen gőgös, drága rendezőkollégám, hogy így merjek beszélni.” 

Az igazgató az utóbbi üzenetét azonban tévesen címezte, hiszen ezzel a fesztiválon fellépő másik litván társulat előadására utalt. A Klaipèda Drámai Színház Léna lábai közt, avagy „a szűz halála” című előadásának végén a színészek egy „Magyarok, ne legyetek közömbösek!” táblával és egy ukrán zászlóval üzentek a közönségnek.

A HVG-t az ominózus közönségtalálkozóra ugyan „felsőbb utasítás” alapján nem engedték be, a Delhi tánc rendezőjével azonban interjút készítettek. Oskaras Koršunovas a hvg360-nak elmondta: „A jelenlegi háborús helyzet ilyen akciókat kíván. Mindaz, amiről az előadás utáni performansz beszél, megjelenik magában az előadásban is, az alaptéma ugyanaz.” A rendező azt is kijelentette, bár Orbán Viktor szerint ez a háború az ukránok és az oroszok ügye, „valójában ez minden európai ember háborúja, hiszen a háború az európai értékek ellen zajlik.”

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.