rés a présen

„Menni vagy maradni?”

  • rés a présen
  • 2022. május 4.

Színház

Jókai Ági színésznő

rés a présen: Kamaraoperát készítettetek Egy másik Róma címmel. Mi ennek a darabnak a története?

Jókai Ági: Maga a zenemű 2018-ban keletkezett, Dobri Dániel komponálta Lengyel Balázs Két Róma című esszéje és Nemes Nagy Ágnes versei nyomán a zeneakadémiai diplomahangversenyére. Nemes Nagy és Lengyel 1947/1948 telén Rómában voltak ösztöndíjasok. A darab a második világháború alatti történéseket, a két fiatal alkotó római időszakát, a hazatérésüket, szakítástörténetüket dolgozza fel. Annak idején ugyanis lehetőségük lett volna Olaszországban maradni, vagy akár továbbutazni, ők mégis Magyarországot választották. Azt hiszem, ebben rejlik az előadás drámaisága: menni vagy maradni? Azzal ugyanis, hogy Magyarországot választották, egyben azt is vállalták, hogy hosszú éveken át csupán az íróasztalfióknak írhatták műveiket.

rap: Kikből áll a KultúRecept Produkció, akikkel létrehoztátok az előadást?

JÁ: A KultúRecept alapvetően egy online kezdeményezés. A Covid alatt fogtam bele ebbe a számomra annyira kedves projektbe. Mivel a járvány idején nem lehetett élőben kultúrát fogyasztani, létrehoztam egy olyan kulturális platformot, ahová online szállíthatom azt. Elsősorban az emberek „életreceptjeit” kutatom, ahogy mindig elhangzik a műsorok elején is. Emellett próbálkozunk koncertközvetítésekkel, volt nálunk operabeavató, de kortárs zenei koncertfilmeket is forgattunk már. Körülbelül egy éve fogalmazódott meg bennem és Daniban is, hogy jó lenne élőben is létrehozni előadásokat, így került a képbe az Egy másik Róma. Juhász Anna pedig felkért minket, hogy csatlakozzunk a NemesNagy100-hoz, illetve az Irodalmi Karavánhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.