rés a présen

„Menni vagy maradni?”

  • rés a présen
  • 2022. május 4.

Színház

Jókai Ági színésznő

rés a présen: Kamaraoperát készítettetek Egy másik Róma címmel. Mi ennek a darabnak a története?

Jókai Ági: Maga a zenemű 2018-ban keletkezett, Dobri Dániel komponálta Lengyel Balázs Két Róma című esszéje és Nemes Nagy Ágnes versei nyomán a zeneakadémiai diplomahangversenyére. Nemes Nagy és Lengyel 1947/1948 telén Rómában voltak ösztöndíjasok. A darab a második világháború alatti történéseket, a két fiatal alkotó római időszakát, a hazatérésüket, szakítástörténetüket dolgozza fel. Annak idején ugyanis lehetőségük lett volna Olaszországban maradni, vagy akár továbbutazni, ők mégis Magyarországot választották. Azt hiszem, ebben rejlik az előadás drámaisága: menni vagy maradni? Azzal ugyanis, hogy Magyarországot választották, egyben azt is vállalták, hogy hosszú éveken át csupán az íróasztalfióknak írhatták műveiket.

rap: Kikből áll a KultúRecept Produkció, akikkel létrehoztátok az előadást?

JÁ: A KultúRecept alapvetően egy online kezdeményezés. A Covid alatt fogtam bele ebbe a számomra annyira kedves projektbe. Mivel a járvány idején nem lehetett élőben kultúrát fogyasztani, létrehoztam egy olyan kulturális platformot, ahová online szállíthatom azt. Elsősorban az emberek „életreceptjeit” kutatom, ahogy mindig elhangzik a műsorok elején is. Emellett próbálkozunk koncertközvetítésekkel, volt nálunk operabeavató, de kortárs zenei koncertfilmeket is forgattunk már. Körülbelül egy éve fogalmazódott meg bennem és Daniban is, hogy jó lenne élőben is létrehozni előadásokat, így került a képbe az Egy másik Róma. Juhász Anna pedig felkért minket, hogy csatlakozzunk a NemesNagy100-hoz, illetve az Irodalmi Karavánhoz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.