Lemez

Alkalmazottak

Darvas Ferenc: Te vagy a legjobb ötletem

Kritika

Amikor 1984 tavaszán a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban bemutatták Gádor Béla Lyuk az életrajzon című szatíráját, senki nem gondolta, hogy a produkció nyomán egy csodálatos barátság veszi kezdetét.

Darvas Ferenc zeneszerző ekkor állt össze az akkor még csak egykötetes Várady Szabolccsal, hogy néhány, a korabeli kritika szerint „invenciózus, bravúros ötletekben, stiláris zenei tréfákban tobzódó zeneszámmal” dobják fel az előadást. Nem csoda, hogy az újdonsült alkotótársakat hamar felfedezte magának a színházi világ, ám Darvas Ferencet és Várady Szabolcsot mégsem emlegették szerzőpárosként, mivel csak akkor szállították határidőre a dalokat, ha felkérés érkezett. „Mindkettő telítve van iróniával, racionalitással és játékossággal. Ha a Brecht–Weill párost említem mint mintát, akkor nem az epigonizmusra, hanem a szellemiségre gondolok” – írta öt évvel később Koltai Tamás a Radnóti Színház Kék angyal előadásáról, amelyhez tíz dal született, egy egész nagylemezre való. Ám mivel e dalokat nem rögzítették, lassan feledésbe merültek, emléküket legfeljebb az egykori nézők, színházi emberek és a néhány korabeli kritika őrzi. „Darvas Ferenc dalai minden dramaturgiai döccenő nélkül szólalnak meg Kerekes Éva előadásában. A színész énekesnő egyéniségét valami magától értetődő egészséges romlottsággal érezteti, szemünk se rebben, mikor azt énekli, hogy: »Hüvelyembe a hímtagodat bevezesd«” – olvasható például Köröspataki Kiss Sándor Kék angyal-kritikájában az Új Tükörben, mely még ennyi év távlatából is felcsigázza érdeklődésünket: miféle szöveg jöhet még, és hogy lehet ezt egyáltalán elénekelni ízléstelenség nélkül?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.