Lemez

Alkalmazottak

Darvas Ferenc: Te vagy a legjobb ötletem

Kritika

Amikor 1984 tavaszán a nyíregyházi Móricz Zsigmond Színházban bemutatták Gádor Béla Lyuk az életrajzon című szatíráját, senki nem gondolta, hogy a produkció nyomán egy csodálatos barátság veszi kezdetét.

Darvas Ferenc zeneszerző ekkor állt össze az akkor még csak egykötetes Várady Szabolccsal, hogy néhány, a korabeli kritika szerint „invenciózus, bravúros ötletekben, stiláris zenei tréfákban tobzódó zeneszámmal” dobják fel az előadást. Nem csoda, hogy az újdonsült alkotótársakat hamar felfedezte magának a színházi világ, ám Darvas Ferencet és Várady Szabolcsot mégsem emlegették szerzőpárosként, mivel csak akkor szállították határidőre a dalokat, ha felkérés érkezett. „Mindkettő telítve van iróniával, racionalitással és játékossággal. Ha a Brecht–Weill párost említem mint mintát, akkor nem az epigonizmusra, hanem a szellemiségre gondolok” – írta öt évvel később Koltai Tamás a Radnóti Színház Kék angyal előadásáról, amelyhez tíz dal született, egy egész nagylemezre való. Ám mivel e dalokat nem rögzítették, lassan feledésbe merültek, emléküket legfeljebb az egykori nézők, színházi emberek és a néhány korabeli kritika őrzi. „Darvas Ferenc dalai minden dramaturgiai döccenő nélkül szólalnak meg Kerekes Éva előadásában. A színész énekesnő egyéniségét valami magától értetődő egészséges romlottsággal érezteti, szemünk se rebben, mikor azt énekli, hogy: »Hüvelyembe a hímtagodat bevezesd«” – olvasható például Köröspataki Kiss Sándor Kék angyal-kritikájában az Új Tükörben, mely még ennyi év távlatából is felcsigázza érdeklődésünket: miféle szöveg jöhet még, és hogy lehet ezt egyáltalán elénekelni ízléstelenség nélkül?

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.