Visszatér Eszenyi Enikő: a kecskeméti Katona József Színházban fog rendezni

  • narancs.hu
  • 2021. június 19.

Színház

Cseke Péter hisz a bűnbánatban, ezért hívta a Vígszínház korábbi igazgatóját dolgozni.

„Hiszem azt, hogy harmonikus próbafolyamat lesz a falaink között, ami egyensúlyt teremt a színházi szakmában. Keresztény emberként bízom a megbocsátás erejében, ugyanúgy, ahogy a bűnbánatban is” – nyilatkozta Cseke Péter, a kecskeméti Katona József Színház igazgatója a Blikknek. A lap arról kérdezte, hogy alig több mint egy évvel Eszenyi Enikő vígszínházi botránya után Cseke meghívta rendezni Kecskemétre.

Cseke nem tartotta kockázatosnak felkérni az agresszíóval, verbális és fizikai abúzussal vádolt színész-rendezőt, akinek alkotói kvalitásai szerinte megkérdőjelezhetetlenek.

 

„nemcsak a magyar színházi életnek lenne nagy vesztesége az ő művészi elnémítása, hanem közéletünk erkölcsi kudarca is lenne, ha nem hinnénk abban, hogy az ember változni és változtatni képes. (...) Talán csökkenthetjük az előítéletek gerjesztette, sokszor felesleges feszültséget”

– mondta Cseke Péter. Az igazgató szerint az Eszenyi ellen felmerült vádak valóságtartalmát nem tisztje ellenőrizni, ezért ezekkel nem is foglalkozott. Elmondása szerint a társulat tagjaival nem egyeztetett a rendező személyéről, hisz' sosem kéri ki a véleményüket ilyen kérdésekben, ez a kecsekeméti Katonában „nem szokás”.

Cseke Péter úgy látja, Eszenyi Enikő lelkileg és emberileg is készen áll a munkára, egyedi és érdekes bemutatóra számít. Azt azért elmondta, hogy a színháznak van etikai kódexe és etikai bizottsága is, de a csapat „morális ereje” miatt ennek még sosem kellett üléseznie. „Mi a kecskeméti színházban a fizikális, verbális és hatalmi abúzus minden formáját mélységesen elítéljük, azt a falaink között nem tűrjük” – tette hozzá.

(Blikk)

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.