Román Sándor: Az emberekbe vetett hitem sérült, de a magyar néptáncot muszáj megőrizni

  • narancs.hu
  • 2021. június 22.

Színház

Élete egyik legmegrázóbb élménye volt az, ahogy véget ért az ExperiDance Tánctársulatban folytatott tevékenysége. Román Sándor Entertainment néven folytatja a munkát, első bemutatójával az egészségügyi dolgozók járvány alatt végzett munkája előtt tiszteleg.

Magyar Narancs: Két év kihagyás után Román Sándor Entertainment néven mutatják be Az affér című előadást. Mi az oka annak, hogy az egykori ExperiDance Tánctársulatot maga mögött hagyva saját nevén futó brandépítésbe kezd?

Román Sándor: Nem én hagytam magam mögött az általam alapított ExperiDance társulatot, hanem egyszerűen, amikor társtulajdonosként és művészeti vezetőként elkezdtem érdeklődni a társaság pénzügyei iránt, a cég ügyvezetője, Vona Tibor biztonsági őrökkel kizárt onnan. Számos alkalommal nyilatkoztam arról, milyen tényezők, milyen körülmények vezettek ide. A tényeken és az adatokon túl ez minden szempontból életem egyik legmegrázóbb élménye. Szimbolikusan persze, de olyan érzés, mint amikor az ember egy általa nevelt, gondozott, dédelgetett, önálló életre kelt kis lénytől kell megváljon a körülmények kényszerítő hatására. Két éve meg kellett hoznom egy döntést arra nézve, hogyan tovább. Újra kellett fogalmaznom magamat, mint embert, és mint alkotót, mint vizionáriust. Materiális értelemben a semmiből kezdtem újra, eggyel tágabb és integráltabb perspektívából pedig egy másik síkon folytatom. Az emberekbe vetett hitem ugyan sérült, de meggyőződésem, hogy a magyar néptáncot muszáj megőrizni, átadni és valamiféleképpen a mindennapok részévé tenni. A Román Sándor Entertainment ezen elképzelésnek ad formát. A tartalmat ugyanúgy, mint művészi pályafutásom minden pillanatában, az általam újragondolt magyar néptánc adja.

MN: A nulláról kezdte újra a munkát.

RS: Anyagi értelemben igen. Egy társulat működtetéséhez financiális forrásokra, infrastruktúrára, próbateremre stb. van szükség. Mindaz, ami a megelőző 20-25 évben felépült, kialakult, és amire alapozni lehetett, mint piaci alapon működő színházi struktúra, odalett. Ez veszteségélmény minden tekintetben. Mindattól, ami ott történt és történik, egyértelműen elhatárolódom, minden másnak a véleményezése a nyomozóiroda és a bíróság tiszte.

MN: Mi történt önnel az elmúlt két évben?

RM: Az elmúlt két év az építkezésről, a műhelymunkáról és a kísérletezésről szólt. Mára vannak próbatermeink, technikánk, megteremtettük az alapjait a társulati működésnek és a Román Sándor Táncakadémiát is elindítottuk. Az elmúlt időszakban a nehézségekből való kilábalás lehetőségét kellett megtalálunk és szembe kellett nézni egy olyan globális válsággal is, ami a turizmust, vendéglátást ugyanúgy megrázta, mint a művészvilágot. Úgy fogtuk fel ezt az időszakot, mint egy inkubációs fázist, amelyben keressük az adaptív működést, amelyen keresztül alkalmazkodni tudtunk a megváltozott körülményekhez, és amely végül pozitív hozadékkal zárult. 

 
Román Sándor 
Forrás. Román Sándor Entertainment 

MN: Az egészségügyi dolgozók a Covid-járvány alatt végzett áldozatos munkája előtt tisztelegve, karitatív előadás előzi meg a nagyközönség számára is látható bemutatót. Mi az oka ennek a gesztusnak?

RM: Személyesen is érintett voltam a COVID könyörtelenségében, mert egy közeli barátom kórházba került a vírus miatt. Első kézből értesültem arról, milyen erőfeszítéseket tettek a nővérek, orvosok, ápolók, hogy megmentsenek egy-egy embert vagy csillapítsák a szenvedését úgy, hogy közben ők maguk is állandó veszélyben voltak. Ez az időszak is bebizonyította számomra, hogy az egészségügyben dolgozók munkája felbecsülhetetlen. A nekik felajánlott előadással szeretnék tisztelegni társulatommal együtt, és kifejezni megbecsülésemet.

MN: A táncos produkció valójában "egy modern köntösbe bújtatott szerelmi történet". Modern Rómeó és Júlia parafrázisnak tűnik a színlapot olvasva. Mit kell tudni az előadásról?

RS: Valójában a darab történetét az élet szülte. Az elmúlt két év minden nehézsége, emberi kapcsolata helyet kapott benne, humoros megvilágításba helyezve az emberi természetet, a viszályokat és a nehézségeket.

MN: Milyen táncstílus, koreográfia jellemzi a produkciót?

RS: Bár önmagamhoz hűen a darab alapja a magyar néptánc, de a kísérletezések eredményeként teljesen új stílus született. Az előadást a táncon kívül megtölti a táncosok játéka, rengeteg humor, és a magyar néptánc mellett több táncstílust is beemeltünk a darabba.

MN: Megvan már, mivel foglalkozik Az affér után, mi lesz a következő munkája?

RS: A pandémia alatt négy darabot készítettünk, és amint a járványhelyzet engedi, külföldi turnéra indulunk. A premier után sem pihenünk meg. Egy új darab megalkotásába kezdünk, melynek várhatóan december környékén lesz a bemutatója külföldön, így azt a magyar közönség itthon csak jövő nyáron láthatja majd. 

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Amatőr, archív

A borító tipográfiája és grafikai megoldásai édes-vegyes emlékeket ébreszthetnek az ötven fölötti hallgatókban. A Magyar Hanglemezgyártó Vállalat az 1970-es évek végétől jelentetett meg hasonló kiszerelésű válogatásalbumokat olyan zenekaroktól, amelyeknek addigra 4–5 nagylemezük volt.

Mögötte fájdalom

A fiatalon eltávozó művész (1879–1920) minikiállítását a Magyar Nemzeti Galéria a halálának 100. évfordulóján készült bemutatni, a tárlatot nagyrészt egy magángyűjtő adományára, illetve új vásárlásokra alapozták. 

Prüntyögés és pátosz

Egyre több a kortárs magyar dráma, legalábbis a függetleneknél és a budapesti main­stream színházak stúdiói­ban, és egyre látványosabb az a tendencia, hogy a szerzők, dramaturgok, rendezők a színház, és nem az irodalom felől érkeznek (ami nem jelenti azt, hogy adott esetben a darabjaik ne lehetnének esztétikailag is értékesek). Ez a pezsgés jót tesz a szcénának: kitermel egyfajta eszköztárat, módszertant, és hosszú távon a középszer színvonalát is emelheti.

Túl a szeméthegyen

A háttérben szemetes zsákokban rengeteg PET-palack. Megjelenik kék estélyiben a műsorközlő, és szájbarágós-hajlongós-negédes modorban felkonferálja Bellinitől a La sonnambulát, amelyet, ahogy ő mondja, egy nagyszerű énekesnő fog előadni. Harmad­éles a cím, aki tud olaszul, annak sérti a fülét a rossz hangsúly. 

Ismeretlen vizeken

A 19. század végén két nő egymásba szeret, aztán több mint öt évtizeden át élet- és üzlettársakként egy hajótársaság élén állnak: ez a történet fikcióként is izgalmas lenne. De Bertha Torgersen és Hanna Brummenæs valóban léteztek. A szerzőnek ez a harmadik magyarul megjelent regénye, a fordítás az előző kettőhöz (Lélegezz, Anyám ajándékai) hasonlóan Petrikovics Edit munkája. A szöveg nőtörténeti és LMBTQ-történeti szempontból egy­aránt kiemelt jelentőségű.

Politikai konstrukció

Az 1950-es évek Magyarországa és a Rákosi-rendszer kapcsán rögtön a mindent elborító Rákosi-képek ugranak be, közöttük az, amelyiken a hős egy búzamezőn kalászokat fogdos, meg persze az, hogy „Sztálin legjobb magyar tanítványához” köthető az ötvenes évek Magyarországán a „személyi kultusz időszaka”. Szinte halljuk az „éljen Rákosi” skandálást az ütemes tapssal.

Három majom egyszerre

„Nem tudom, nem emlékszem, hogy mi volt, nagyon távoli ez nekem már, ködös” – mondotta a tisztelt bíróságnak Berec Zsolt Fidesz-tag, valamikori Jász-Nagykun-Szolnok megyei közgyűlési alelnök Boldog István Fidesz-tag, volt fideszes országgyűlési képviselő tárgyalásán. Boldogot és társait korrupcióval vádolják, a volt képviselőre hatéves börtönbüntetés kiszabását kéri az ügyészség.

Köhög, fullad

Az Orbán-rezsim szellemi, adminisztratív és morális leépülésének és kormányzóképtelenségének immár minden áldott nap megnyilvánuló tünete az a felülről gerjesztett káosz, amely az oktatásban és az egészségügyben eluralkodott. Mindkét, az ország jólétét és hosszú távú sikerességét meghatározó ágazat túljutott a válság 24. óráján, és mindkettőben a még fellelhető szakszerű működés kizárólag a benne résztvevők elhivatottságán, s még inkább a tűrőképességén múlik.

Hűséges hátország

A magyar kormány kilenc, vízumtilalommal és vagyonbefagyasztással büntetett orosz oligarchát szeretne leszedetni az Európai Unió szankciós jegyzékéről. Az orosz elnök legbelsőbb körének tagjairól van szó, akiknek fontos szerepük van Putyin háborújának finanszírozásában.

Az erő nem velünk van

Orbán Viktor országstratégiáját nemrég Orbán Balázs, a miniszterelnök politikai igazgatója vázolta fel „Nem a szétbontásra, igen az összekapcsolásra – ez Orbán stratégiája a következő évtizedre!” címmel. Az írás egy tavaly év végén, zárt körben elhangzott Orbán Viktor-beszéd összefoglalójaként jelent meg, először a Mandiner.hu-n, majd minimális változtatással és a kormányfőre utalás nélkül a nyomtatott Mandiner hetilapban is.

Mesél az erdő

Guberálók kutatják át a déli határkerítésnél Magyar­országra bejutott ázsiai, afrikai emberek hátrahagyott holmiját, pénzt, telefont, powerbankot keresve. Az elfogott embercsempészek autóit bandák bontják szét. Az önkormányzatok hiába szerveznek rendszeres begyűjtést, nem győzik elvinni a szemetet.