Román Sándor: Az emberekbe vetett hitem sérült, de a magyar néptáncot muszáj megőrizni

  • narancs.hu
  • 2021. június 22.

Színház

Élete egyik legmegrázóbb élménye volt az, ahogy véget ért az ExperiDance Tánctársulatban folytatott tevékenysége. Román Sándor Entertainment néven folytatja a munkát, első bemutatójával az egészségügyi dolgozók járvány alatt végzett munkája előtt tiszteleg.

Magyar Narancs: Két év kihagyás után Román Sándor Entertainment néven mutatják be Az affér című előadást. Mi az oka annak, hogy az egykori ExperiDance Tánctársulatot maga mögött hagyva saját nevén futó brandépítésbe kezd?

Román Sándor: Nem én hagytam magam mögött az általam alapított ExperiDance társulatot, hanem egyszerűen, amikor társtulajdonosként és művészeti vezetőként elkezdtem érdeklődni a társaság pénzügyei iránt, a cég ügyvezetője, Vona Tibor biztonsági őrökkel kizárt onnan. Számos alkalommal nyilatkoztam arról, milyen tényezők, milyen körülmények vezettek ide. A tényeken és az adatokon túl ez minden szempontból életem egyik legmegrázóbb élménye. Szimbolikusan persze, de olyan érzés, mint amikor az ember egy általa nevelt, gondozott, dédelgetett, önálló életre kelt kis lénytől kell megváljon a körülmények kényszerítő hatására. Két éve meg kellett hoznom egy döntést arra nézve, hogyan tovább. Újra kellett fogalmaznom magamat, mint embert, és mint alkotót, mint vizionáriust. Materiális értelemben a semmiből kezdtem újra, eggyel tágabb és integráltabb perspektívából pedig egy másik síkon folytatom. Az emberekbe vetett hitem ugyan sérült, de meggyőződésem, hogy a magyar néptáncot muszáj megőrizni, átadni és valamiféleképpen a mindennapok részévé tenni. A Román Sándor Entertainment ezen elképzelésnek ad formát. A tartalmat ugyanúgy, mint művészi pályafutásom minden pillanatában, az általam újragondolt magyar néptánc adja.

MN: A nulláról kezdte újra a munkát.

RS: Anyagi értelemben igen. Egy társulat működtetéséhez financiális forrásokra, infrastruktúrára, próbateremre stb. van szükség. Mindaz, ami a megelőző 20-25 évben felépült, kialakult, és amire alapozni lehetett, mint piaci alapon működő színházi struktúra, odalett. Ez veszteségélmény minden tekintetben. Mindattól, ami ott történt és történik, egyértelműen elhatárolódom, minden másnak a véleményezése a nyomozóiroda és a bíróság tiszte.

MN: Mi történt önnel az elmúlt két évben?

RM: Az elmúlt két év az építkezésről, a műhelymunkáról és a kísérletezésről szólt. Mára vannak próbatermeink, technikánk, megteremtettük az alapjait a társulati működésnek és a Román Sándor Táncakadémiát is elindítottuk. Az elmúlt időszakban a nehézségekből való kilábalás lehetőségét kellett megtalálunk és szembe kellett nézni egy olyan globális válsággal is, ami a turizmust, vendéglátást ugyanúgy megrázta, mint a művészvilágot. Úgy fogtuk fel ezt az időszakot, mint egy inkubációs fázist, amelyben keressük az adaptív működést, amelyen keresztül alkalmazkodni tudtunk a megváltozott körülményekhez, és amely végül pozitív hozadékkal zárult. 

 
Román Sándor 
Forrás. Román Sándor Entertainment 

MN: Az egészségügyi dolgozók a Covid-járvány alatt végzett áldozatos munkája előtt tisztelegve, karitatív előadás előzi meg a nagyközönség számára is látható bemutatót. Mi az oka ennek a gesztusnak?

RM: Személyesen is érintett voltam a COVID könyörtelenségében, mert egy közeli barátom kórházba került a vírus miatt. Első kézből értesültem arról, milyen erőfeszítéseket tettek a nővérek, orvosok, ápolók, hogy megmentsenek egy-egy embert vagy csillapítsák a szenvedését úgy, hogy közben ők maguk is állandó veszélyben voltak. Ez az időszak is bebizonyította számomra, hogy az egészségügyben dolgozók munkája felbecsülhetetlen. A nekik felajánlott előadással szeretnék tisztelegni társulatommal együtt, és kifejezni megbecsülésemet.

MN: A táncos produkció valójában "egy modern köntösbe bújtatott szerelmi történet". Modern Rómeó és Júlia parafrázisnak tűnik a színlapot olvasva. Mit kell tudni az előadásról?

RS: Valójában a darab történetét az élet szülte. Az elmúlt két év minden nehézsége, emberi kapcsolata helyet kapott benne, humoros megvilágításba helyezve az emberi természetet, a viszályokat és a nehézségeket.

MN: Milyen táncstílus, koreográfia jellemzi a produkciót?

RS: Bár önmagamhoz hűen a darab alapja a magyar néptánc, de a kísérletezések eredményeként teljesen új stílus született. Az előadást a táncon kívül megtölti a táncosok játéka, rengeteg humor, és a magyar néptánc mellett több táncstílust is beemeltünk a darabba.

MN: Megvan már, mivel foglalkozik Az affér után, mi lesz a következő munkája?

RS: A pandémia alatt négy darabot készítettünk, és amint a járványhelyzet engedi, külföldi turnéra indulunk. A premier után sem pihenünk meg. Egy új darab megalkotásába kezdünk, melynek várhatóan december környékén lesz a bemutatója külföldön, így azt a magyar közönség itthon csak jövő nyáron láthatja majd. 

Kedves Olvasónk!

Üdvözöljük a Magyar Narancs híroldalán.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

A Pest megyei nagy pénzrablás története

Mintegy négy éve jött létre az ország első különleges gazdasági övezete Gödön a Samsung-adóbevételek elvonására. A pénzből helyi fideszes szervezetek gazdagodtak, de most, hogy a Fidesz elvesztette többségét a forrásokról döntő Pest megyei közgyűlésben, megszüntethetik az övezetet, a pénz pedig visszakerülhet a most már fideszes vezetésű Gödhöz.