rés a présen

„Volt mit zsebre tenni”

Tóth Zsófia színész

  • rés a présen
  • 2019. március 28.

Színház

rés a présen: A miskolci Herman Ottó Gimnáziumban végeztél. Mit köszönhetsz ennek az intézménynek?

Tóth Zsófia: Elsősorban a barátaimat, de ezenkívül még sok élményt és támogatást. Olyan közösség létezik a Hermanban, a portással és a konyhás nénivel együtt, amire a mai napig csak szeretettel tudok visszagondolni. Büszke vagyok a pedagógusokra, hogy nyílt levelet írtak és példát mutatnak. A diákokért vannak. Hogy körbejárja az internetet a We Are The World videó. Hiányzik.

rap: Mit mondasz a „Színműről”?

TZS: Különleges hely, de olyan, mint egy hullámvasút. Nekünk nagyon jó osztályunk van. A második családom. Az osztályfőnökeink, Pelsőczy Réka és Rába Roland viszonylag fiatal tanároknak számítanak az iskolában. Talán nincs annyi tapasztalatuk, de ezt nem tartom hátránynak. Tőlük sokat tanultunk, de az osztály dolgozott, dolgozik Zsótér Sándorral, Hegymegi Mátéval, Máté Gáborral, Kocsis Gergellyel és még sorolhatnám. Mindenkitől volt mit zsebre tenni.

rap: Milyen előadásokban játszol épp?

TZS: A Szkénében a Woyzeckben játszom Marie szerepét. Az előadást Hegymegi Máté rendezte. A Katona József Színházban játszom még a Háztűznézőben, amit Ascher Tamás, valamint a Leláncolt Prométheuszban, amit meg Tarnóczi Jakab rendezett. Az iskolában több futó előadásunk is van. A Lakásavatót Kocsis Gergely rendezésében a Hevesi teremben játsszuk. Ez a tavalyi zenés vizsgánk eredménye. Van még egy fizikai színházi előadás, a Hogyan találtak egymásra a nők és a férfiak, ugyancsak Hegymegi Máté rendezésében. És most mutattuk be a Sirályt, amit az osztályfőnökeink rendeztek.

rap: Hogyan birkóztál meg eddig a szerepeiddel?

TZS: A szöveget igyekszem minél előbb megtanulni, megtalálni a figura sajátosságait, felépíteni neki egy világot, és megtalálni a kapcsolódási pontokat. Marie szerepére nehezebben találtam rá, mert egy ablakkeretbe voltam beszorítva egy kőgyerekkel. Az iskolában vezetnek minket nagyon, ott könnyebben megy, plusz belőlünk építkeznek, vagy mi hozzuk a jeleneteket. De Polinával is (Polina Andrejevna; Sirály) a többedik találkozásra sikerült elkapni valamit. A Leláncolt Prométheuszban, azt hiszem, gyorsan rátaláltam a tehénné változtatott lányra. Hasonló élethelyzet, így nagyon tudok vele menni. De sosincs olyan, hogy megvan. Keresni kell folyamatosan, és ebből lesznek az új helyzetek, új felfedezések.

rap: Kik a jelentős színházi emberek a te korosztályodból?

TZS: Tele vagyunk jelentős színházi rendezőkkel, színházi emberekkel, színházcsinálókkal. Az évfolyamunkra is jár egy nagyon tehetséges rendezőosztály. A fiatal rendezők próbálkoznak, változtatni akarnak, kísérleteznek. Szerintem abszolút bennük, avagy bennünk, a fiatalságban, és nemcsak a színházban, hanem globálisan is van a lehetőség valami másra. Elkezdhetném sorolni a neveket, de színházba kell járni! Ez a lista végtelenül hosszú lenne. Figyelni kell, nézni kell őket!

rap: Mire készülsz most?

TZS: Ez a félév számomra elég kaotikusra sikerült, de a végén szépen lassan minden összeáll. Most magamra figyelek. Béres Attilával dolgozik az osztály, és egyéb projektek is képben vannak, amikre készülünk, de ezekről még nem akarok beszélni.

rap: Milyen színházat szeretsz?

TZS: A színház erejében hiszek. Hogy gyógyít. Nem csak a nézőket. Minket is. Szeretem, ha tudok menni egy előadással, és megérint bennem valamit. Vagy elgondolkoztat. Tudok rá hivatkozni. Vagy napokig nyomot hagy bennem. A lényeg, hogy legyen rám hatással. De az biztos, hogy a közös munkát szeretem a legjobban. Amikor minden megengedett, csináld meg, maximum nem lesz jó.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.