rés a présen

„Volt mit zsebre tenni”

Tóth Zsófia színész

  • rés a présen
  • 2019. március 28.

Színház

rés a présen: A miskolci Herman Ottó Gimnáziumban végeztél. Mit köszönhetsz ennek az intézménynek?

Tóth Zsófia: Elsősorban a barátaimat, de ezenkívül még sok élményt és támogatást. Olyan közösség létezik a Hermanban, a portással és a konyhás nénivel együtt, amire a mai napig csak szeretettel tudok visszagondolni. Büszke vagyok a pedagógusokra, hogy nyílt levelet írtak és példát mutatnak. A diákokért vannak. Hogy körbejárja az internetet a We Are The World videó. Hiányzik.

rap: Mit mondasz a „Színműről”?

TZS: Különleges hely, de olyan, mint egy hullámvasút. Nekünk nagyon jó osztályunk van. A második családom. Az osztályfőnökeink, Pelsőczy Réka és Rába Roland viszonylag fiatal tanároknak számítanak az iskolában. Talán nincs annyi tapasztalatuk, de ezt nem tartom hátránynak. Tőlük sokat tanultunk, de az osztály dolgozott, dolgozik Zsótér Sándorral, Hegymegi Mátéval, Máté Gáborral, Kocsis Gergellyel és még sorolhatnám. Mindenkitől volt mit zsebre tenni.

rap: Milyen előadásokban játszol épp?

TZS: A Szkénében a Woyzeckben játszom Marie szerepét. Az előadást Hegymegi Máté rendezte. A Katona József Színházban játszom még a Háztűznézőben, amit Ascher Tamás, valamint a Leláncolt Prométheuszban, amit meg Tarnóczi Jakab rendezett. Az iskolában több futó előadásunk is van. A Lakásavatót Kocsis Gergely rendezésében a Hevesi teremben játsszuk. Ez a tavalyi zenés vizsgánk eredménye. Van még egy fizikai színházi előadás, a Hogyan találtak egymásra a nők és a férfiak, ugyancsak Hegymegi Máté rendezésében. És most mutattuk be a Sirályt, amit az osztályfőnökeink rendeztek.

rap: Hogyan birkóztál meg eddig a szerepeiddel?

TZS: A szöveget igyekszem minél előbb megtanulni, megtalálni a figura sajátosságait, felépíteni neki egy világot, és megtalálni a kapcsolódási pontokat. Marie szerepére nehezebben találtam rá, mert egy ablakkeretbe voltam beszorítva egy kőgyerekkel. Az iskolában vezetnek minket nagyon, ott könnyebben megy, plusz belőlünk építkeznek, vagy mi hozzuk a jeleneteket. De Polinával is (Polina Andrejevna; Sirály) a többedik találkozásra sikerült elkapni valamit. A Leláncolt Prométheuszban, azt hiszem, gyorsan rátaláltam a tehénné változtatott lányra. Hasonló élethelyzet, így nagyon tudok vele menni. De sosincs olyan, hogy megvan. Keresni kell folyamatosan, és ebből lesznek az új helyzetek, új felfedezések.

rap: Kik a jelentős színházi emberek a te korosztályodból?

TZS: Tele vagyunk jelentős színházi rendezőkkel, színházi emberekkel, színházcsinálókkal. Az évfolyamunkra is jár egy nagyon tehetséges rendezőosztály. A fiatal rendezők próbálkoznak, változtatni akarnak, kísérleteznek. Szerintem abszolút bennük, avagy bennünk, a fiatalságban, és nemcsak a színházban, hanem globálisan is van a lehetőség valami másra. Elkezdhetném sorolni a neveket, de színházba kell járni! Ez a lista végtelenül hosszú lenne. Figyelni kell, nézni kell őket!

rap: Mire készülsz most?

TZS: Ez a félév számomra elég kaotikusra sikerült, de a végén szépen lassan minden összeáll. Most magamra figyelek. Béres Attilával dolgozik az osztály, és egyéb projektek is képben vannak, amikre készülünk, de ezekről még nem akarok beszélni.

rap: Milyen színházat szeretsz?

TZS: A színház erejében hiszek. Hogy gyógyít. Nem csak a nézőket. Minket is. Szeretem, ha tudok menni egy előadással, és megérint bennem valamit. Vagy elgondolkoztat. Tudok rá hivatkozni. Vagy napokig nyomot hagy bennem. A lényeg, hogy legyen rám hatással. De az biztos, hogy a közös munkát szeretem a legjobban. Amikor minden megengedett, csináld meg, maximum nem lesz jó.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.