Tánc

Wilhelm-dalok

  • Sisso
  • 2014. január 5.

Színház

A "vidéki orfeusz" történetét Tolnai Ottó azonos című verseskötete alapján állította színpadra a koreográfus Nagy József. Két délvidéki világpolgár, ha összehajol. A költő a táncosban, a táncos a költőben látja tükröződni önmagát, mégsem baráti, inkább közérdekű gesztusok ezek.

A magát jugónak valló Kossuth-díjas író a Franciaországban ismertté vált koreográfus párizsi lakásán írta a versek jó részét, már színházi szándékkal. Volt értelme, mert Nagy József most másodszor készített előadást a veretes szövegektől inspirálva. Először 1992-ben, Orfeusz létrái címmel - akkor is Bicskei Istvánt kérte fel az együgyű szerepére. Bicskei ezúttal versel is, és közbeszőtt Nietzsche-szövegeket recitál bolond hangon, miközben tárgyakkal, mozdulatokkal játszik. Először szánalmat, majd tiszteletet ébreszt a viccesen melankolikus alak. Vak Vigh Tibike, a kannát cipelő költő, a pipogya pápa, egy letört nádszál vagy az angyalok - ezeknek a szövegeknek a mikrohősei a színpad másik oldalán már csak lecsupaszított mozdulatokban jelennek meg. A művészt, a filozofikus Vilit alakító Nagy József fullasztó gumiálarcban és hosszú fehér parókában táncolja el az időtlenségüket. Akár egy butoh táncos: csoszog, tekereg, klimpíroz egy kiszuperált zongorán, vagy épp szoborcsoportot képez egy kályhacsővel. A színpad közepén pedig egy kisebb színpadon, festékből, vízből, agyagból, homokból, üvegből épül ugyanez a mikrovilág. Az Együgyű, a Művész és a Tükör háromszöge ritmikusan váltakozik, majd végül összeér, és a szeretetteli tükör előtt ott vagyunk mi, akik a magunk esendőségébe nyertünk betekintést.

Szabadkai Kosztolányi Dezső Színház, november 26.

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.