Színház

Y

  • Sisso
  • 2020. augusztus 2.

Színház

A nagyváradi Szigligeti Színház Y című zenés-ifjúsági drámájának ősbemutatóját online tartották meg, ám a bemutató napján már Romániában is lehetséges volt előadni, így a színház stúdióépületének konferenciatermében egy kivetítő segítségével közösségben is élvezhettük a szomszédban nézők nélkül zajló előadást. Az ipari épület (egykori nyomda) adottságai, a technikai megoldások, Kiss Zsuzsa jelmezei, Golica Előd díszletei élesen aláhúzták azt a posztapokaliptikus hangulatot, mely igencsak passzol az Y generációs világhoz, amelyről a Benedek Zsolt és Balogh Attila (ő az előadás rendezője is) drámáján alapuló munka is szólna.

A főszereplő perspektívájából, egy fejére erősített GoPro Hero 7 kamerán át láttunk mindent, ami szédítő és émelyegtető egy bizonyos időn túl, de talán érzékelteti valamelyest a fiatalok valóságtapasztalatait, az egy időben több pontra fókuszáló figyelmet és a megfeleléskényszereket. A történet arról szól, hogyan alakul rémálommá egy frissen diplomázott médiaszakos lány élete az őt érő tolakodó ingerek – családi elvárások, a média jelenléte, kialvatlanság – következtében. A szétesett tudatállapotokat jól illusztrálták a musicalbetétek (zene: Keresztes Gábor és Moldován Blanka), a darab többet is elbírt volna belőlük, a színészek atmoszférikus játéka mellett ez jelentette ugyanis a kellemes valóságot a nagy színpadi virtuális bizonytalanságban és a túl hosszúra nyújtott előadás útvesztőiben.

Jó, hogy a szerelmi szál, amelytől a megváltást várhattuk, nem volt konvencionális, és az is szép gesztus, hogy az előadás végén a nagyszínház színpadát mutatták, ott hajoltak meg a színészek az üres nézőtér előtt. Az apokaliptikus tapsrend hátborzongató volt, s az előadás legmegrázóbb pillanatává emelkedett.

Szigligeti Stúdió, 2020. június 21.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.