Színház

Y

  • Sisso
  • 2020. augusztus 2.

Színház

A nagyváradi Szigligeti Színház Y című zenés-ifjúsági drámájának ősbemutatóját online tartották meg, ám a bemutató napján már Romániában is lehetséges volt előadni, így a színház stúdióépületének konferenciatermében egy kivetítő segítségével közösségben is élvezhettük a szomszédban nézők nélkül zajló előadást. Az ipari épület (egykori nyomda) adottságai, a technikai megoldások, Kiss Zsuzsa jelmezei, Golica Előd díszletei élesen aláhúzták azt a posztapokaliptikus hangulatot, mely igencsak passzol az Y generációs világhoz, amelyről a Benedek Zsolt és Balogh Attila (ő az előadás rendezője is) drámáján alapuló munka is szólna.

A főszereplő perspektívájából, egy fejére erősített GoPro Hero 7 kamerán át láttunk mindent, ami szédítő és émelyegtető egy bizonyos időn túl, de talán érzékelteti valamelyest a fiatalok valóságtapasztalatait, az egy időben több pontra fókuszáló figyelmet és a megfeleléskényszereket. A történet arról szól, hogyan alakul rémálommá egy frissen diplomázott médiaszakos lány élete az őt érő tolakodó ingerek – családi elvárások, a média jelenléte, kialvatlanság – következtében. A szétesett tudatállapotokat jól illusztrálták a musicalbetétek (zene: Keresztes Gábor és Moldován Blanka), a darab többet is elbírt volna belőlük, a színészek atmoszférikus játéka mellett ez jelentette ugyanis a kellemes valóságot a nagy színpadi virtuális bizonytalanságban és a túl hosszúra nyújtott előadás útvesztőiben.

Jó, hogy a szerelmi szál, amelytől a megváltást várhattuk, nem volt konvencionális, és az is szép gesztus, hogy az előadás végén a nagyszínház színpadát mutatták, ott hajoltak meg a színészek az üres nézőtér előtt. Az apokaliptikus tapsrend hátborzongató volt, s az előadás legmegrázóbb pillanatává emelkedett.

Szigligeti Stúdió, 2020. június 21.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.