Színház

Y

  • Sisso
  • 2020. augusztus 2.

Színház

A nagyváradi Szigligeti Színház Y című zenés-ifjúsági drámájának ősbemutatóját online tartották meg, ám a bemutató napján már Romániában is lehetséges volt előadni, így a színház stúdióépületének konferenciatermében egy kivetítő segítségével közösségben is élvezhettük a szomszédban nézők nélkül zajló előadást. Az ipari épület (egykori nyomda) adottságai, a technikai megoldások, Kiss Zsuzsa jelmezei, Golica Előd díszletei élesen aláhúzták azt a posztapokaliptikus hangulatot, mely igencsak passzol az Y generációs világhoz, amelyről a Benedek Zsolt és Balogh Attila (ő az előadás rendezője is) drámáján alapuló munka is szólna.

A főszereplő perspektívájából, egy fejére erősített GoPro Hero 7 kamerán át láttunk mindent, ami szédítő és émelyegtető egy bizonyos időn túl, de talán érzékelteti valamelyest a fiatalok valóságtapasztalatait, az egy időben több pontra fókuszáló figyelmet és a megfeleléskényszereket. A történet arról szól, hogyan alakul rémálommá egy frissen diplomázott médiaszakos lány élete az őt érő tolakodó ingerek – családi elvárások, a média jelenléte, kialvatlanság – következtében. A szétesett tudatállapotokat jól illusztrálták a musicalbetétek (zene: Keresztes Gábor és Moldován Blanka), a darab többet is elbírt volna belőlük, a színészek atmoszférikus játéka mellett ez jelentette ugyanis a kellemes valóságot a nagy színpadi virtuális bizonytalanságban és a túl hosszúra nyújtott előadás útvesztőiben.

Jó, hogy a szerelmi szál, amelytől a megváltást várhattuk, nem volt konvencionális, és az is szép gesztus, hogy az előadás végén a nagyszínház színpadát mutatták, ott hajoltak meg a színészek az üres nézőtér előtt. Az apokaliptikus tapsrend hátborzongató volt, s az előadás legmegrázóbb pillanatává emelkedett.

Szigligeti Stúdió, 2020. június 21.

Figyelmébe ajánljuk

Orálszex: pipa

A prostik (vagy ha ragaszkodunk a képzési jegyzék szerinti megnevezéshez: szexmunkások) életét feldolgozó filmek és előadások olyan provokatívak, nem igaz?

Ebül szerzett megváltás

Hazájában nagy költségvetésű presztízsfilmekkel – Mr. Six; The Eight Hundred; The Sacrifice – szerzett nevet magának a kínai Kuan Hu (Guan Hu), ám Cannes-ban az Un Certain Regard díját bezsebelő Fekete kutya távolabb merészkedik az előbbiek grandiózus léptékétől.

Oroszlán és sakál

  • - turcsányi -

Könyvespolcunk remekműveiből viszonylag ritkán születik remekmívű filmalkotás. Az adaptáció a méltatlanul alulértékelt irodalom felmentő serege: számos lektűr sorsa fordult már jobbra a kamera előtt.

„Nem szabad fel­ülni a riogatásnak”

Trump fellépése után Európának új védelmi korszakra kell felkészülnie, de a kínai elnök is aggódhat az amerikai–orosz közeledés miatt. A Magyar Honvédség korábbi vezérkari főnökét, a NATO déli parancsnokság volt logisztikai főnökét kérdeztük az európai védelmi politika lehetséges irányairól.

A semmi ágán

Január vége óta Európa többet változott, mint előtte húsz év alatt. Az Európai Uniónak és benne Magyarországnak olyan kérdésekre kell most gyors választ adnia, amelyekről azt hittük, még évtizedekig rágódhatunk rajtuk. Lehet, hogy az EU nem áll készen. Magyarország pedig egészen biztosan nem. Csakhogy a történelmet ez egyáltalán nem érdekli.

Közös utak

Tiszteletteljes válaszok Orbán Viktortól, szereplési lehetőség, felvonulások betiltása, közösen használt verőemberek: egyre kevesebb választja el egymástól az ország kis és nagy szélsőjobboldali pártját. Sőt a Fidesz miatt már néha bizonygatnia is kell Toroczkaiéknak, hogy még ők az „igaziak”.

Csúcshatás

Árrobbanás, befektetési célú vásárlás, rali – nagyjából ezeket a kifejezéseket lehetett olvasni az ingatlan­piacról szóló elemzésekben és cikkekben. És hogy mit jelent mindez egy átlagos lakásvásárló számára? Katasztrófát.

A mi stabilizációnk

Éppen három évtizede, 1995. március 12-én lepte meg stabilizációs programjával a pénzügyi csőd küszöbére jutott országot a válságmenedzselésre kiválasztott új pénzügyminiszter, Bokros Lajos, karöltve a jegybankelnökké újból kinevezett Surányi Györggyel.