Színház

Y

  • Sisso
  • 2020. augusztus 2.

Színház

A nagyváradi Szigligeti Színház Y című zenés-ifjúsági drámájának ősbemutatóját online tartották meg, ám a bemutató napján már Romániában is lehetséges volt előadni, így a színház stúdióépületének konferenciatermében egy kivetítő segítségével közösségben is élvezhettük a szomszédban nézők nélkül zajló előadást. Az ipari épület (egykori nyomda) adottságai, a technikai megoldások, Kiss Zsuzsa jelmezei, Golica Előd díszletei élesen aláhúzták azt a posztapokaliptikus hangulatot, mely igencsak passzol az Y generációs világhoz, amelyről a Benedek Zsolt és Balogh Attila (ő az előadás rendezője is) drámáján alapuló munka is szólna.

A főszereplő perspektívájából, egy fejére erősített GoPro Hero 7 kamerán át láttunk mindent, ami szédítő és émelyegtető egy bizonyos időn túl, de talán érzékelteti valamelyest a fiatalok valóságtapasztalatait, az egy időben több pontra fókuszáló figyelmet és a megfeleléskényszereket. A történet arról szól, hogyan alakul rémálommá egy frissen diplomázott médiaszakos lány élete az őt érő tolakodó ingerek – családi elvárások, a média jelenléte, kialvatlanság – következtében. A szétesett tudatállapotokat jól illusztrálták a musicalbetétek (zene: Keresztes Gábor és Moldován Blanka), a darab többet is elbírt volna belőlük, a színészek atmoszférikus játéka mellett ez jelentette ugyanis a kellemes valóságot a nagy színpadi virtuális bizonytalanságban és a túl hosszúra nyújtott előadás útvesztőiben.

Jó, hogy a szerelmi szál, amelytől a megváltást várhattuk, nem volt konvencionális, és az is szép gesztus, hogy az előadás végén a nagyszínház színpadát mutatták, ott hajoltak meg a színészek az üres nézőtér előtt. Az apokaliptikus tapsrend hátborzongató volt, s az előadás legmegrázóbb pillanatává emelkedett.

Szigligeti Stúdió, 2020. június 21.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.