Szerződést bont a Színművészetivel Zsámbéki Gábor

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 1.

Színház

Az új kuratórium belépésétől nem tanít többé ott.

Szűkszavú közleményben jelentette be Zsámbéki Gábor rendező, hogy felbontotta szerződését a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel (SZFE).

Zsámbéki a közleményben csak annyit írt, hogy bár 1979 óta oktatott színészosztályokat, "szeptember 1-től, az új kuratórium belépésétől kezdve már nem tanít ott".

Pénteken derült ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium egy közleményéből, hogy az alapítványi fenntartásba kerülő SZFE-n a kuratórium elnöke Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója lesz, de bekerül a kuratóriumba Bacsa György, a Mol stratégiai ügyvezető igazgatója, Lajos Tamás operatőr-producer, Rátóti Zoltán színész-rendező, és Világi Oszkár, a Slovnaft igazgatóságának elnöke, vezérigazgatója.

A nagy csapat: Vidnyánszky a színművészeti atyaistene, alatta két benzinkutas és a sértődött színigazgató

Egyiküknek van egy szlovákiai focicsapata is, s kívülről tudja a Nélküledet. „Vidnyánszky Attila rendező, a Nemzeti Színház főigazgatója lett a Színház- és Filmművészeti Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumának elnöke, közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Zsámbéki Gábor a döntéséről további nyilatkozatot egyelőre nem kíván adni, ugyanakkor közleményéhez egy videó linkjét is mellékelte, mondván ebből világossá válhat, miként gondolkodik a kialakult helyzetről és az ezt megelőző eljárás módjáról.

A videóban az SZFE diákjai Thuküdidész A peloponnészoszi háborújából adják elő az úgynevezett "méloszi dialógust", amelyben a Spártával viaskodó, és hatalmát kiterjeszteni akaró Athén a függetlennek maradni kívnó Mélosz városával tárgyal, amelynek mindössze annyi választási lehetőséget hagy, hogy vagy behódol önként, vagy vállalja a háborút és elpusztítják.

A videót július elején készítették, leírásában az szerepel: "Az eljárás forgatókönyvét 25 századdal ezelőtt megírták. A törvény megszavazása 5 perc 7 másodpercig tartott."

A Vidnyánszky-féle Magyar Teátrumi Társaság június végén nyílt levélben véleményezte az egyetem tervezett átalakítását, melyben arról is írtak, hogy az egyetemen folyó "oktatási munka minőségét a szakma jelentős többsége régóta alacsony színvonalúnak tartja". A Társaság azt is kifogásolta, hogy "az egyetem oktatói közössége a független szféra felé orientálja a hallgatókat".

Az átalakítások ellen júniusban több száz fős tüntetést is tartottak.

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.