Szerződést bont a Színművészetivel Zsámbéki Gábor

  • narancs.hu
  • 2020. augusztus 1.

Színház

Az új kuratórium belépésétől nem tanít többé ott.

Szűkszavú közleményben jelentette be Zsámbéki Gábor rendező, hogy felbontotta szerződését a Színház- és Filmművészeti Egyetemmel (SZFE).

Zsámbéki a közleményben csak annyit írt, hogy bár 1979 óta oktatott színészosztályokat, "szeptember 1-től, az új kuratórium belépésétől kezdve már nem tanít ott".

Pénteken derült ki az Innovációs és Technológiai Minisztérium egy közleményéből, hogy az alapítványi fenntartásba kerülő SZFE-n a kuratórium elnöke Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház igazgatója lesz, de bekerül a kuratóriumba Bacsa György, a Mol stratégiai ügyvezető igazgatója, Lajos Tamás operatőr-producer, Rátóti Zoltán színész-rendező, és Világi Oszkár, a Slovnaft igazgatóságának elnöke, vezérigazgatója.

A nagy csapat: Vidnyánszky a színművészeti atyaistene, alatta két benzinkutas és a sértődött színigazgató

Egyiküknek van egy szlovákiai focicsapata is, s kívülről tudja a Nélküledet. „Vidnyánszky Attila rendező, a Nemzeti Színház főigazgatója lett a Színház- és Filmművészeti Egyetemet fenntartó alapítvány kuratóriumának elnöke, közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium.

Zsámbéki Gábor a döntéséről további nyilatkozatot egyelőre nem kíván adni, ugyanakkor közleményéhez egy videó linkjét is mellékelte, mondván ebből világossá válhat, miként gondolkodik a kialakult helyzetről és az ezt megelőző eljárás módjáról.

A videóban az SZFE diákjai Thuküdidész A peloponnészoszi háborújából adják elő az úgynevezett "méloszi dialógust", amelyben a Spártával viaskodó, és hatalmát kiterjeszteni akaró Athén a függetlennek maradni kívnó Mélosz városával tárgyal, amelynek mindössze annyi választási lehetőséget hagy, hogy vagy behódol önként, vagy vállalja a háborút és elpusztítják.

A videót július elején készítették, leírásában az szerepel: "Az eljárás forgatókönyvét 25 századdal ezelőtt megírták. A törvény megszavazása 5 perc 7 másodpercig tartott."

A Vidnyánszky-féle Magyar Teátrumi Társaság június végén nyílt levélben véleményezte az egyetem tervezett átalakítását, melyben arról is írtak, hogy az egyetemen folyó "oktatási munka minőségét a szakma jelentős többsége régóta alacsony színvonalúnak tartja". A Társaság azt is kifogásolta, hogy "az egyetem oktatói közössége a független szféra felé orientálja a hallgatókat".

Az átalakítások ellen júniusban több száz fős tüntetést is tartottak.

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.