Újcirkusz

Yoann Bourgeois: Éjféltájt (Minuit)

  • - sisso -
  • 2019. május 25.

Színház

Yoann Bourgeois: Éjféltájt (Minuit) című újcirkusza két vállra fektette a közönséget és a valóságot. Mindenki kicsit ufónak érezhette magát a nézőtéren. Az előadás egy kísérletsorozat része, amelyben az alkotó a „felfüggesztési pontok” kérdésétől jut el a vaudeville-szerű (mert francia) zenés, fizikai jelenetekig. Néha vannak dialógusok is, sőt egy hosszú, ám teljesen odaillő szerelmi történet is kibontakozik, amelynek kapcsán a néző kénytelen aggódva csavargatni a fejét. Már csak azért is, mert úgy érzi, hogy bármelyik pillanatban elrepülhet felette egy test vagy egy díszletdarab.

Mert a szóban forgó jelenetek a színpad vagy a nézőtér felett lebegő kis világok, amelyek az emberi kapcsolatok bizonytalanságairól, a küzdésről, illetve az elérhetetlenség szépségeiről szólnak. Arról, hogy akit nem szeretnek, annak rossz, de akit szeretnek, annak sem feltétlenül jó, viszont a világ mindezek ellenére, vagy épp emiatt mégis szép és harmonikus. Zuhannak a testek, repülnek a tárgyak, az izgalom kedvéért mérnöki pontossággal kiszámítva. Iszonyú kockázatos előadás, mégis humoros, az ősi cirkuszi törvények szerint.

A négy akrobata, valamint egy hárfás-énekes Laure Brisa mindezt úgy adja elő nekünk tánccal, akrobatikával, énekkel, élőzenével, sok-sok költészettel, trambulinnal, lépcsőkkel, összecsukló bútorokkal, hogy mi is simán tárcsáknak és fogaskerekeknek, súlyoknak és ellensúlyoknak érezzük magunkat a saját történeteinkben. Elhitetik velünk, hogy nem nagy ügy a világ kiegyensúlyozottsága, annak ellenére, hogy „minden egész eltörött”.

Trafó, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.