Újcirkusz

Yoann Bourgeois: Éjféltájt (Minuit)

  • - sisso -
  • 2019. május 25.

Színház

Yoann Bourgeois: Éjféltájt (Minuit) című újcirkusza két vállra fektette a közönséget és a valóságot. Mindenki kicsit ufónak érezhette magát a nézőtéren. Az előadás egy kísérletsorozat része, amelyben az alkotó a „felfüggesztési pontok” kérdésétől jut el a vaudeville-szerű (mert francia) zenés, fizikai jelenetekig. Néha vannak dialógusok is, sőt egy hosszú, ám teljesen odaillő szerelmi történet is kibontakozik, amelynek kapcsán a néző kénytelen aggódva csavargatni a fejét. Már csak azért is, mert úgy érzi, hogy bármelyik pillanatban elrepülhet felette egy test vagy egy díszletdarab.

Mert a szóban forgó jelenetek a színpad vagy a nézőtér felett lebegő kis világok, amelyek az emberi kapcsolatok bizonytalanságairól, a küzdésről, illetve az elérhetetlenség szépségeiről szólnak. Arról, hogy akit nem szeretnek, annak rossz, de akit szeretnek, annak sem feltétlenül jó, viszont a világ mindezek ellenére, vagy épp emiatt mégis szép és harmonikus. Zuhannak a testek, repülnek a tárgyak, az izgalom kedvéért mérnöki pontossággal kiszámítva. Iszonyú kockázatos előadás, mégis humoros, az ősi cirkuszi törvények szerint.

A négy akrobata, valamint egy hárfás-énekes Laure Brisa mindezt úgy adja elő nekünk tánccal, akrobatikával, énekkel, élőzenével, sok-sok költészettel, trambulinnal, lépcsőkkel, összecsukló bútorokkal, hogy mi is simán tárcsáknak és fogaskerekeknek, súlyoknak és ellensúlyoknak érezzük magunkat a saját történeteinkben. Elhitetik velünk, hogy nem nagy ügy a világ kiegyensúlyozottsága, annak ellenére, hogy „minden egész eltörött”.

Trafó, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.