Újcirkusz

Yoann Bourgeois: Éjféltájt (Minuit)

  • - sisso -
  • 2019. május 25.

Színház

Yoann Bourgeois: Éjféltájt (Minuit) című újcirkusza két vállra fektette a közönséget és a valóságot. Mindenki kicsit ufónak érezhette magát a nézőtéren. Az előadás egy kísérletsorozat része, amelyben az alkotó a „felfüggesztési pontok” kérdésétől jut el a vaudeville-szerű (mert francia) zenés, fizikai jelenetekig. Néha vannak dialógusok is, sőt egy hosszú, ám teljesen odaillő szerelmi történet is kibontakozik, amelynek kapcsán a néző kénytelen aggódva csavargatni a fejét. Már csak azért is, mert úgy érzi, hogy bármelyik pillanatban elrepülhet felette egy test vagy egy díszletdarab.

Mert a szóban forgó jelenetek a színpad vagy a nézőtér felett lebegő kis világok, amelyek az emberi kapcsolatok bizonytalanságairól, a küzdésről, illetve az elérhetetlenség szépségeiről szólnak. Arról, hogy akit nem szeretnek, annak rossz, de akit szeretnek, annak sem feltétlenül jó, viszont a világ mindezek ellenére, vagy épp emiatt mégis szép és harmonikus. Zuhannak a testek, repülnek a tárgyak, az izgalom kedvéért mérnöki pontossággal kiszámítva. Iszonyú kockázatos előadás, mégis humoros, az ősi cirkuszi törvények szerint.

A négy akrobata, valamint egy hárfás-énekes Laure Brisa mindezt úgy adja elő nekünk tánccal, akrobatikával, énekkel, élőzenével, sok-sok költészettel, trambulinnal, lépcsőkkel, összecsukló bútorokkal, hogy mi is simán tárcsáknak és fogaskerekeknek, súlyoknak és ellensúlyoknak érezzük magunkat a saját történeteinkben. Elhitetik velünk, hogy nem nagy ügy a világ kiegyensúlyozottsága, annak ellenére, hogy „minden egész eltörött”.

Trafó, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."