Újcirkusz

Yoann Bourgeois: Éjféltájt (Minuit)

  • - sisso -
  • 2019. május 25.

Színház

Yoann Bourgeois: Éjféltájt (Minuit) című újcirkusza két vállra fektette a közönséget és a valóságot. Mindenki kicsit ufónak érezhette magát a nézőtéren. Az előadás egy kísérletsorozat része, amelyben az alkotó a „felfüggesztési pontok” kérdésétől jut el a vaudeville-szerű (mert francia) zenés, fizikai jelenetekig. Néha vannak dialógusok is, sőt egy hosszú, ám teljesen odaillő szerelmi történet is kibontakozik, amelynek kapcsán a néző kénytelen aggódva csavargatni a fejét. Már csak azért is, mert úgy érzi, hogy bármelyik pillanatban elrepülhet felette egy test vagy egy díszletdarab.

Mert a szóban forgó jelenetek a színpad vagy a nézőtér felett lebegő kis világok, amelyek az emberi kapcsolatok bizonytalanságairól, a küzdésről, illetve az elérhetetlenség szépségeiről szólnak. Arról, hogy akit nem szeretnek, annak rossz, de akit szeretnek, annak sem feltétlenül jó, viszont a világ mindezek ellenére, vagy épp emiatt mégis szép és harmonikus. Zuhannak a testek, repülnek a tárgyak, az izgalom kedvéért mérnöki pontossággal kiszámítva. Iszonyú kockázatos előadás, mégis humoros, az ősi cirkuszi törvények szerint.

A négy akrobata, valamint egy hárfás-énekes Laure Brisa mindezt úgy adja elő nekünk tánccal, akrobatikával, énekkel, élőzenével, sok-sok költészettel, trambulinnal, lépcsőkkel, összecsukló bútorokkal, hogy mi is simán tárcsáknak és fogaskerekeknek, súlyoknak és ellensúlyoknak érezzük magunkat a saját történeteinkben. Elhitetik velünk, hogy nem nagy ügy a világ kiegyensúlyozottsága, annak ellenére, hogy „minden egész eltörött”.

Trafó, április 20.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.