Színház

Kásakozma Ilf/Petrov – Ratkóczi/Závada/Vecsei: Tizenkét szék

Színház

Nem vitás, Osztap Bender igazi túlélő: a nagy kombinátort most épp egy újabb nemzedék fedezi fel önmaga számára. A színész-színházcsináló Vecsei H. Miklós, a költő és dalszövegíró Závada Péter, a zenész Ratkóczi Huba generációja, miként erről a fesztiválprodukció gyanánt bemutatott koncertszínházi előadás oly érzékletes bizonyságot kínál.

„Érthetetlen számomra, hogy még miért nem adta senki a kezembe a Tizenkét széket” – fogalmazott nyilatkozatában a főszerep megformálása mellett a szöveg megírásának feladatát is elvállaló Vecsei, s már-már számonkérő szavaira helyeslően bólogathatunk, hiszen Ilf és Petrov műveivel, ha tán nem is kötelező, de nagyon is érdemes találkoznia mindenkinek, akit csak humorérzékkel áldott (és kelet- vagy kelet-közép-európai sorssal vert) meg az élet.

Akárhogy is, a találkozásra most sor került, mondhatni: „a jég megtört, tekintetes esküdtszék! A jég megtört!” Csakhogy ami e fölfedezésértékű olvas­mány­élmény révén a Szilágyi Dezső térnél lehorgonyzott TRIP hajón létrejött, azt mégsem szívesen tekintenénk reprezentatív eredménynek. Mert bár Ratkóczi igazán jó húzású rockzenét komponált az előadás gerincét képző tizenkét dalhoz, s nem mellesleg az eredeti Ilf–Petrov-poénok is el-eltaláltak a közönséghez, ám a Magács László rendezte előadás egésze mintha pár héttel a bemutató előtt került volna a közönség elé. Máskülönben a játszó személyeknek nem jelentett volna visszatérő gondot az orosz kereszt- és apai nevek (Klavgyija Ivanovna, Hippolit Matvejevics) artikulálása, Vecsei sem mondott volna népbiztonságot népbiztosság helyett, Hegedűs D. Géza pedig, ha értékelhető énekhangra netán nem is tesz szert időközben, de bizonyosan jobban megtanulta volna a dalszövegeket. Az is valószínűsíthető, hogy még néhány próbával eltöltött nap során valaki csak kiszúrta volna, hogy a díszletül alkalmazott kivetítőn visszatérően pontos j-vel szerepel a vőfély szó.

De mi tagadás, akadt ebben az előadásban pár olyan jellegzetesség is, amely alkalmasint hosszabb próbaidőszakot követően is megmaradt volna zavaró tényezőnek. Például úgy összességében Závada Péter dalszövegei. Závada ugyanis, aki egyszerre imponáló és elkedvetlenítő gyorsasággal vált az elmúlt egy-két év során agyonfoglalkoztatott zenés színházi szöveggyártóvá, ezúttal nem tudott – saját szavait idézve – „kortárs, érvényes, magyar nyelvű dalokat írni”. S itt most nem a bicskanyitogató rímeket hánytorgatnánk fel, habár az „élelemér’ / érzelem ér” típusú megoldások megérdemelnének egy hosszabb kitérőt. Hanem sokkal inkább a vicceskedésekhez elegyített filozofikus laposságokat és korábrázolónak szánt sutáskodásokat.
„A múlt kásakozma” – halljuk és olvassuk például, s az ilyenkor adekvát reakciót Kosztolányi egyik színikritikájából idézhetjük: „A néző feszeng, fölsóhajt, és elpirul.”

Feszengésre bizony nemritkán a színészi játék is okot adott, leg­inkább olyankor, midőn a közönség felismerhette, milyen nagy és korántsem áldásos hatást gyakorolt a színpadi komikum közkeletű elképzelésére a Szeszélyes évszakok, sőt, a Bruhaha ordas játékmodora. Az a rém mulatságos univerzum, amelyben Ihos József kendőt köt a fejére, s onnantól fogva ő Kató néni. Úgy fest, mára ez Magács László és színművészei számára is rég bevett és releváns játékmodornak tetszik. Minek következtében a néző például hosszasan mérlegelheti, vajon tekinthető-e színészi fogyatkozásnak az a nyilvánvaló avatatlanság, amelyet Láng Annamária a grimaszolás és a hangtorzítás terén tanúsít?

TRIP hajó, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.