Színház

Kásakozma Ilf/Petrov – Ratkóczi/Závada/Vecsei: Tizenkét szék

Színház

Nem vitás, Osztap Bender igazi túlélő: a nagy kombinátort most épp egy újabb nemzedék fedezi fel önmaga számára. A színész-színházcsináló Vecsei H. Miklós, a költő és dalszövegíró Závada Péter, a zenész Ratkóczi Huba generációja, miként erről a fesztiválprodukció gyanánt bemutatott koncertszínházi előadás oly érzékletes bizonyságot kínál.

„Érthetetlen számomra, hogy még miért nem adta senki a kezembe a Tizenkét széket” – fogalmazott nyilatkozatában a főszerep megformálása mellett a szöveg megírásának feladatát is elvállaló Vecsei, s már-már számonkérő szavaira helyeslően bólogathatunk, hiszen Ilf és Petrov műveivel, ha tán nem is kötelező, de nagyon is érdemes találkoznia mindenkinek, akit csak humorérzékkel áldott (és kelet- vagy kelet-közép-európai sorssal vert) meg az élet.

Akárhogy is, a találkozásra most sor került, mondhatni: „a jég megtört, tekintetes esküdtszék! A jég megtört!” Csakhogy ami e fölfedezésértékű olvas­mány­élmény révén a Szilágyi Dezső térnél lehorgonyzott TRIP hajón létrejött, azt mégsem szívesen tekintenénk reprezentatív eredménynek. Mert bár Ratkóczi igazán jó húzású rockzenét komponált az előadás gerincét képző tizenkét dalhoz, s nem mellesleg az eredeti Ilf–Petrov-poénok is el-eltaláltak a közönséghez, ám a Magács László rendezte előadás egésze mintha pár héttel a bemutató előtt került volna a közönség elé. Máskülönben a játszó személyeknek nem jelentett volna visszatérő gondot az orosz kereszt- és apai nevek (Klavgyija Ivanovna, Hippolit Matvejevics) artikulálása, Vecsei sem mondott volna népbiztonságot népbiztosság helyett, Hegedűs D. Géza pedig, ha értékelhető énekhangra netán nem is tesz szert időközben, de bizonyosan jobban megtanulta volna a dalszövegeket. Az is valószínűsíthető, hogy még néhány próbával eltöltött nap során valaki csak kiszúrta volna, hogy a díszletül alkalmazott kivetítőn visszatérően pontos j-vel szerepel a vőfély szó.

De mi tagadás, akadt ebben az előadásban pár olyan jellegzetesség is, amely alkalmasint hosszabb próbaidőszakot követően is megmaradt volna zavaró tényezőnek. Például úgy összességében Závada Péter dalszövegei. Závada ugyanis, aki egyszerre imponáló és elkedvetlenítő gyorsasággal vált az elmúlt egy-két év során agyonfoglalkoztatott zenés színházi szöveggyártóvá, ezúttal nem tudott – saját szavait idézve – „kortárs, érvényes, magyar nyelvű dalokat írni”. S itt most nem a bicskanyitogató rímeket hánytorgatnánk fel, habár az „élelemér’ / érzelem ér” típusú megoldások megérdemelnének egy hosszabb kitérőt. Hanem sokkal inkább a vicceskedésekhez elegyített filozofikus laposságokat és korábrázolónak szánt sutáskodásokat.
„A múlt kásakozma” – halljuk és olvassuk például, s az ilyenkor adekvát reakciót Kosztolányi egyik színikritikájából idézhetjük: „A néző feszeng, fölsóhajt, és elpirul.”

Feszengésre bizony nemritkán a színészi játék is okot adott, leg­inkább olyankor, midőn a közönség felismerhette, milyen nagy és korántsem áldásos hatást gyakorolt a színpadi komikum közkeletű elképzelésére a Szeszélyes évszakok, sőt, a Bruhaha ordas játékmodora. Az a rém mulatságos univerzum, amelyben Ihos József kendőt köt a fejére, s onnantól fogva ő Kató néni. Úgy fest, mára ez Magács László és színművészei számára is rég bevett és releváns játékmodornak tetszik. Minek következtében a néző például hosszasan mérlegelheti, vajon tekinthető-e színészi fogyatkozásnak az a nyilvánvaló avatatlanság, amelyet Láng Annamária a grimaszolás és a hangtorzítás terén tanúsít?

TRIP hajó, április 17.

Figyelmébe ajánljuk

Amit csak ők tudnak

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

Hová futnál?

  • - ts -

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Cserbenhagyás

  • - ts -

A moziból nézve az Egyesült Államok tényleg a világ csendőre: minden korban megvannak a háborús veteránjai. De nem bánik szépen velük.

Irányított hálózatok

  • Molnár T. Eszter

A csoportterápiák általában vallomásos körrel indulnak. Valahogy így: Eszter vagyok, és hiszek a csodákban.

Kozmikus dramaturgia

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

A klezmer szelleme

Egykor szebb volt a zsinagóga belseje, amely most Művészetek Házaként funkcionál Szekszárdon. Igaz, a kettő között volt csúnyább is. A ház 1897-ben épült a grazi építész, Hans Petschnig tervei alapján, aki a helyi Bodnár-ház és az Újvárosi templom tervezője is.

Aki a hidegből jött

Bizonyára a titkosszolgálatok működése iránti nem szűnő érdeklődés is magyarázza, miért jelenik meg oly sok e tárgyba tartozó elemzés, átfogó történeti munka, esettanulmány, memoár, forrásközlés.

„A hosszútávfutó magányával”

Legújabb, szeptember végén esedékes bemutatója, az Etűdök elképzelt érzésekre című előadás kapcsán beszélgettünk a próbafolyamatok nehézségeiről, a kívülállásról, a megállni tudás fontosságáról és egy „hüllőről”, aki szeret mozdulatlanul feltöltődni a napon.

Szerbia kontra Szerbia

  • Végel László

Tavaly november elsején 11 óra 52 perckor leomlott a felújított újvidéki pályaudvar előtetője, 15 ember halálát okozva. Senki nem látta előre, hogy a szerencsétlenség immár közel tíz hónapja tartó zűrzavart és válságot idéz elő.