„Kinyitni a gyerekek tudását”

  • Fizetett tartalom
  • 2024. február 22.

Támogatott tartalom

Greskovits György, a Milestone Intézet innovációs és üzletfejlesztési igazgatója a magyar középiskolások külföldi továbbtanulásáról

A Milestone Intézet középiskolás diákok személyre szabott oktatásával foglalkozik. Hazai fejlesztésű, nemzetközileg is elismert, középiskola mellett végezhető angol nyelvű programjaik abban segítik a diákokat, hogy rátaláljanak az érdeklődésüknek és képességeiknek legmegfelelőbb területre és felsőfokú intézményre. Az intézet egyik társalapítójával beszélgettünk.

*

A 2010-es alapításkor sok kicsi Széchenyi kiképzése, vagyis művelt patrióták nevelése volt a célotok. Mit adott az elmúlt tizennégy évben a Milestone Intézet a diákoknak, amit más iskola nem tud megadni?

Greskovits György: Egy kutatás épp most tárta fel, hogy az öregdiákjaink 61 százaléka hazajött dolgozni. Az volt az eredeti koncepciónk, hogy Magyarország társadalmi fejlődését katalizáljuk azzal, hogy a diákjaink a világ vezető szervezeteinél kezdenek el dolgozni, aztán hazahozzák a tapasztalatot. Az egyik fő dilemmánk az volt, hogy hogyan lesz valaki 18 évesen nemzetközi szinten versenyképes. Erre találtuk ki és építettük fel azt az oktatási módszertant, ami a világ legjobb egyetemein való továbbtanuláshoz szükséges. Oxford, Cambridge, és az MIT voltak azok az egyetemek, amelyeket viszonyítási alapnak tekintettünk azzal, hogy a felvételiken keresztül visszajelezzék nekünk, hogy teljesítenek a diákjaink.

14-től 18 éves korig van tehetséggondozó programunk, amelyhez minden évben csatlakozni lehet egy felvételi folyamaton keresztül. Úgy működünk, mint egy mini egyetem, 80 modulból lehet választani a nyelvészettől az idegtudományon át a politológiáig, de az építészet is egyre népszerűbb. Talán a legfontosabb tevékenységünk a mentorálás, aminek a célja az, hogy a diák internalizálja a saját fejlődése útját. Ehhez az első lépés, hogy saját magának állítja össze a tanrendjét a mentora segítségével. Az első cél minden tanulmányi területen az orientáció, az ismeretek megszerzése, később jönnek a magasabb, elmélyülést igénylő szintek.

A felvételi folyamat során kialakul előttünk egy kép a diákról: milyenek a kognitív képességei, mi az érdeklődése, a társadalmi háttere. Ebből hipotéziseket állítunk fel, aztán menet közben ezeket folyamatosan értékeljük, ha kell, újakat állítunk fel. A gyerek jövőjét az az egyetem fogja meghatározni, ahova majd felveszik, a mi feladatunk az ő tudásának és érdeklődési körének a kinyitása, és az, hogy megadjuk a lehetőséget az elmélyülésre és a kutatómunkára.

Miért olyan nehéz megtalálni a megfelelő intézményt és utat manapság? Hogyan választunk iskolát a gyerekeinknek?

GGy: Nincs könnyű dolguk a diákoknak, mert erősen szegmentált a piac és szekértáboros a hangulat. Vannak alternatív vagy privát iskolák, amelyeket azért választanak a szülők, mert a poroszos, kemény elvárásokkal terhelt rendszertől féltik a gyerekeiket. Egy ilyen iskolában a személyiségfejlődés károkat szenvedhet. Van olyan alternatív iskola, ahol figyelnek ezekre a hibákra, de ott meg sokszor az hiányzik, hogy a gyerekek megtanuljanak ambiciózusan dolgozni a céljaikért, és összemérni magukat másokkal. Mi a kettő között állunk. Nálunk megvalósul az egyéni mentorálás, a kiscsoportos oktatás és a diákok önszerveződése. Ugyanakkor a mérce és az ambíció nemzetközi színvonalú.

 
Fotó: Tamas Korosi / Milestone Intézet

Mekkora teher ennek a korosztálynak Magyarországon most a külföldi továbbtanulás?

GGy: Sokféle megélés van. Ausztráliában bevett szokás, hogy 18 évesen, egyetem előtt a diákok elindulnak világot látni. A II. világháború után Japánból például az Egyesült Államokba küldték a diákokat, és az általuk hazavitt tudásból építették fel például az autóipart. Persze nagy kihívás ez egy fiatalnak, és nem is biztos, hogy mindenkinek jó – de mindenki kap egy lehetőséget, hogy másképp nézzen a világra. A magyar diákok számára például jó megtapasztalni azt, hogy a magyar ügy nem maga a világ.

A középosztály most pánikban van, és az a meggyőződése, hogy innen el kell menni; a szülők nagy nyomást gyakorolnak a gyerekre ennek érdekében. De mi vagyunk rá a bizonyíték, hogy egy jól menedzselt folyamatban ennek mekkora haszna tud lenni. A 25-26 évesen hazaköltöző diákjaink nem csak lokális működést ismerő szemléletet hoznak be azoknak a szervezeteknek a munkájába, ahol elhelyezkednek. Meg kéne haladni a szocialista emigrációból örökölt félelmeinket és figyelembe venni a hazatérés előnyeit, a diaszpóra management fontosságát.

Miért fontos, hogy hazajöjjenek a fiatalok?

GGy: Politikai elköteleződéstől függetlenül a fejlődés útjára tud állítani egy országot, ha valaki, akinek jól menő vállalkozása van külföldön vagy nemzetközi szervezetben dolgozik, befektet a hazájába és lehetőséget biztosít magyar szereplőknek is. Nem jó, ha kizárólag a magyar búbánat kontextusában gondolkodunk az emigrációról, mert szükségünk van a humán tőkénkre.

Miért olyan nehéz külföldön továbbtanulni? Csak pénz kérdése lenne? Teljesen más a külföldi egyetemekre a felvételi, mint az itthoniakra?

GGy: Az utóbbi tíz évben alapvető opcióvá vált a külföld. A dán népfőiskolákra például viszonylag könnyen be lehet jutni, és nem kell hozzá vagyon. Amivel mi foglalkozunk, a top egyetemek, az kicsi szegmens. Ezeken a helyeken holisztikusan nézik a diákok teljesítményeit, mert sok jó tanuló van a világban. Az angolok tanulmányi kiválóságokat keresnek, akik tudományos versenyeken, esszépályázatokon teljesítenek jól. Az amerikaiak a vállalkozó szellemű, kreatív diákokat veszik fel, akik képesek lesznek megváltoztatni a világot. De a két nagy zsáneren kívül még sok más létezik.

Az a hiedelme az embereknek általaban, hogy top egyetemeken csak a kiváltságosok tanulhatnak tovább hiszen az anyagi hátterük a családjuk ezt meg tudja finanszírozni, ez ebben a formában nem igaz, komoly ösztöndíjrendszerek léteznek európában es a tengerentúlon is a kiemelkedő teljesítményt nyújtó diakoknak.

Mi az adott diák tudását mélyítjük el és olyan irányban építjük a pályáját, amerre menni szeretne. A magyar iskolarendszerben ez a fajta pályaorientációval összehangolt tehetséggondozás kevés helyen van meg, és elég egysíkú. A diák motivációja a legfontosabb, és mindenkihez más a kulcs.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."