Hadd döntsük el mi! – Középiskolások az oktatásról

  • Kóbor Andrea
  • 2013. június 13.

Tanerő

Láttuk, milyen az oktatás baloldali kormány idején, látjuk, milyen jobboldali alatt, de azt még sosem láttuk, milyen lenne, ha az érintett középiskolások igényei alapján alakítanák ki. Most egy pályázat keretében megmondták és megmutatták.

„Ha a döntéshozók megkérdeznék és figyelembe vennék a véleményünket, akkor biztosan teljesen más lenne az oktatás” – mondja Szabó Levente, a tökéletesiskola-álmodási verseny nyertes csapatának tagja, a Keszthelyi VSZK 10.-es diákja. Szerinte ez nem is lenne olyan bonyolult: kérdőíveket lehetne kitöltetni a diákokkal, vagy a miniszterek néha elmehetnének egy-egy iskolába, hogy lássák, mi a valós helyzet.

Az X Kommunikációs Központ a LájkSuli pályázatban arra kérte a középiskolásokat, hogy mondják el a véleményüket, álmodják meg és építsék fel saját tökéletes iskolájukat – a Facebookon, ahol amúgy is rengeteg időt töltenek. 46 csapat, vagyis majdnem 150 középiskolás vett részt Barcstól Miskolcon át Békéscsabáig; a többség Budapesten kívülről és szakközépiskolákból. Az oldalak április közepétől május közepéig voltak aktívak: videókat forgattak, animációkat készítettek, posztoltak – így adtak a középiskolások konstruktív kritikát a jelenlegi rendszerről.

A projekt vezetőjeként egészen meglepő volt, hogy a srácok milyen jól használják a web 2.0 adta lehetőségeket, sokkal jobban, mint az én generációm, a mostani huszonévesek. Sokkal jobb videókat forgattak, mint mi, szervezők, volt, aki animációt is gyártott, a közönségdíjas csapat pedig ezer fölötti lájkot gyűjtött négy hét alatt – egy elképzelt iskola oldalának. Fontos lenne továbbfejleszteni ezeket a képességeket már az iskolában, hiszen értékes tudást jelenthetnének a munkaerőpiacon, de az ötlet elég utópisztikus, amikor a tanárok nagy része nem is hallott a Facebookról. Pedig ez a pályázat is megmutatta: lehet értelmes és hasznos célokra használni a közösségi oldalakat.

A pályázat elején féltünk a szélsőséges megnyilvánulásoktól, a gyűlölködő, kirekesztő vagy szexista tartalmaktól, kommentektől. De semmi ilyesmi nem történt, minden csapat szofisztikáltan és kreatívan fejtette ki a véleményét, a felnőtteket a Facebookon jellemző „trollkodó” vagy gyűlölködő mentalitás egyáltalán nem jelent meg a játékban.

A pályázatból nehéz általános képet festeni arról, hogy milyen iskolát tartanának ideálisnak a mostani középiskolások, hiszen sokan sokfélét álmodtak. Ez nem csoda: attól még, hogy egykorúak, nem azonos a véleményük. Rájuk még nem jellemző a felnőtt-társadalom szélsőséges kettéosztottsága: konzervatív és liberális oktatási modellek helyett a skála minden pontját lefedték az elképzelt álomiskolák.

Tévhit, hogy a tanulók teljesen liberális iskolát csinálnának, szabályok nélkül. A mi tapasztalataink szerint épp ellenkezőleg: a legtöbben elismerték, hogy kellenek szabályok, kellenek számonkérések, a kérdés csak az, hogy milyen formában és kik döntenek róluk – erre pedig elég jó alternatívákat adtak.

Volt több olyan csapat, amely iskolatanácsot tervezett: a szabályokat és a döntéseket a tanárok és a diákok közösen hoznák egy nagy fórumon (itt igazgatóra sincs szükség). Mások szerint viszont fontos, hogy a szabályokat a tantestület hozza – de az igazgató személyébe a legtöbb diák bele akar szólni.

Mindnyájan sokkal nagyobb szabadságot és több választási lehetőséget szeretnének az iskola keretein belül. Pontosan látják, milyen nehéz helyzetben vannak a tanáraik, és hogy sok, gyors és átgondolatlan változás történik az oktatásban, de az államosításból nem sokat érzékeltek. A felsőoktatást érintő elvonások és bizonytalanság miatt dühösek, nagyobb biztonságot és több kiszámíthatóságot szeretnének.

A tananyag minél részletesebb központi meghatározásával szemben a diákok sokkal nagyobb szabadságot szeretnének abban, hogy mit tanuljanak. Nem értik, miért kell mindenkinek sok évig bioszt és kémiát tanulnia, azoknak is, akik kifejezetten humán irányba mennének. Sokan írták, hogy az ő ideális iskolájukban sok szakirány lenne, a művészeti, a sport, a humán és a reál szakirányok igénye sok csapatnál megjelent. De volt olyan iskola is, melynek diákjai egyáltalán nem határoznának meg központi órarendet, „a diákok évfolyamok szerint megkapják, hogy melyik tantárgy minimum hányszor kell hogy szerepeljen az órarendjükben, és vannak faktoriális órák, amiket ők választhatnak ki annak megfelelően, hogy őket melyik érdekli”.

Ha új tantárgyat vezetnének be, az „életszagú” óra lenne, mint a pénzügyi vagy jogi ismeretek. Színes szakkörpalettát terveztek a csapatok, a zumbától kezdve a fotós, filmes, színjátszós, graffitis foglalkozáson és az összes sporton át a divatig és az autószerelésig mindent kitaláltak, amivel a szabadidőt el lehetne tölteni a suliban. Hasonlóan színes volt a táborok palettája: vízitúrák, sítáborok, külföldi nyelvtanfolyamok és így tovább.

„Szerintem a mindennapos tesióra bevezetése jó dolog, ha végignézek az iskolatársaimon, elég sok a finoman szólva tespedt diák. Csak a bevezetése túl hirtelen volt – ahogy sok más intézkedésnek is –, és a legtöbb iskolában nincs elég tesiterem, többször láttam például, hogy az ötödikeseket lépcsőztetik. Ez így viszont nem jó” – mondja a győztes csapat egy keszthelyi diákja, de több másik csapat is bevezetné a mindennapos testnevelést az iskolában.

A csapatok saját iskolarádiót, suliújságot, mások tévét is terveztek, a csengő helyére pedig dj állítaná össze a napi zeneszámokat, ami egy igazán egyszerű és szívderítő ötlet, hiszen valószínűleg már az óra végén is összerándul a gyomra a srácoknak, amikor felcsendül tízezredszerre az Örömóda vagy valami hasonlóan korszerű zenemű. A kezdést többen 9-re vagy még későbbre tolnák.

Valószínűleg nem érzik magukat túl nagy biztonságban a diákok a suliban, mert többen is kártyás vagy ujjlenyomat-leolvasós beléptetőkaput terveznének az iskolába, ahol a portás felügyelné, hogy ki tartózkodik éppen az épületben. Egy csapat a biztonság érdekében az iskola épületébe buliszárnyat is tervezett, hogy ne a veszélyes belvárosi helyekre járjanak bulizni a fiatalok.

Az erkölcstan a legtöbb csapat szerint nem rossz ötlet, de nem kéne kötelezőnek lennie, a hittannak meg pláne nem. A győztes csapat, a TIEV csapata például nem tenné kötelezővé a hittant, de alapismereteket oktatna minden nagyobb vallásról, és megünnepelné az összes vallás nagyobb ünnepeit, nem csak a keresztény vallásokét.

A második helyezett és egyben közönségdíjas békéscsabai csapat, a Széchenyi István Akadémia, vagyis SZIA megálmodói szerint „az erkölcstant kötelezően oktatni kell és szükséges, de nem külön erre szánt órán”. Szerintünk minden tanárnak úgy kell oktatnia, hogy módszerei, viselkedése tükrözzék a „jó” erkölcsöt (ami persze relatív). Egy másik csapat szerint: „Vallási identitást kisgyerekekre nem kéne ráerőltetni, fontosabb dolgoktól venné el a hangsúlyt.”

De ellentétben sok felnőttel, szakértővel, akik tudni vélik, milyen a mindenki számára ideális oktatás, a középiskolások felismerték: „Ráadásul akárhogy is szeretnénk, nem tudunk olyan tanítási módszert kitalálni, hogy azzal mindenki maradéktalanul elégedett legyen. Így csak próbálkozhatunk, próbálkoznunk kell.”

A szerző az X Kommunikációs Központ munkatársa.

Figyelmébe ajánljuk

Aki úton van

Amikor 2021 nyarán megjelent Holi, azaz Hegyi Olivér első lemeze, sokan egy újabb izgalmas hazai rapkarrier kezdetét látták az anyagban.

A franciák megértették

Ritkán halljuk az isteneket énekelni. Néhanapján azonban zongoráznak, szájharmonikáznak és még gitároznak is. Legutóbb Párizs elővárosában, Boulogne-Billancourt-ban, a Szajna partján álló La Seine Musicale kulturális központban történt ilyen csoda.

Hitler fürdőkádjában

Lee Miller a múlt század húszas–harmincas éveinek bevállalós top divatmodellje volt, igazi címlaplány, de festette Picasso, fotózta és filmezte Man Ray, utóbbi élt is vele, és mentorálta mint fotóművészt.

Csaló napfény

Igaz, hamis, tény, vélemény, valóság és fikció. Ilyen és ehhez hasonló címkéket sietünk felnyalni a ránk zúduló információhalom darabjaira, hogy a kontroll, a rend illúziójával nyugtassuk magunkat és ne kelljen szembesülnünk vele, hogy nem létezik bizonyosság, csak kellően szűkre húzott nézőpont.

 

Gyilkosok szemlélője

A két évtizede elhunyt Roberto Bolaño minden egyes műve a költészet, a politika és a vadállati kegyetlenség együtthatásairól szól, az író regényeiben és elbeszéléseiben vissza-visszatérő karakterekkel, a költészet és a világ allegorikus megfeleltetésével olyan erős atmoszférát teremt, amelyből akkor sem akarunk kilépni, ha az hideg és szenvtelen.

Hús, kék vér, intrika

A folyamatosan az anyagi ellehetetlenülés rémével küszködő Stúdió K Színház jobbnál jobb előadásokkal áll elő. Az előző évadban a Prudencia Hart különös kivetkezése hódította meg a nézőket és a kritikusokat (el is nyerte a darab a legjobb független előadás díját), most pedig itt van ez a remek Stuart Mária. (A konklúzió persze nem az, hogy lám, minek a pénz, ha a függetlenek így is egész jól elműködnek, hiszen látható a társulatok fogyatkozásán, hogy mindez erőn túli áldozatokkal jár, és csak ideig-óráig lehetséges ilyen keretek között működni.)

Ide? Hová?

Magyarországon úgy megy, hogy négy­évente kijön a felcsúti jóember a sikoltozó övéi elé, és bemondja, hogy ő a Holdról is látszik.

Semmi jóra

„Újabb Mi Hazánk-siker: a Zeneakadémia lemondta Varnus Xavér koncertjét!” – írta büszkén Facebook-oldalára november 15-én Dúró Dóra. A bejelentést megelőzően a politikus nyílt levélben, az Országgyűlés alelnökeként követelte a Zeneakadémia vezetőjétől a koncert lefújását – minden különösebb vizsgálat, vizsgálódás nélkül, egyetlen ún. tényfeltáró cikkre alapozva.

„Itt nyugszik fiam, Marcel”

A holokauszt minden tizedik áldozata magyar volt. Köztük azok is, akiket a kevéssé közismert északnémet lágerrendszerben, a Neuengammében pusztítottak el. Miért fontos az emlékezés, és hogyan fest annak kultúrája? Mit tehetünk érte, mi a személyes felelősségünk benne? Hamburgban és a környező városokban kerestem a válaszokat.

 

Nacionalista internacionálé

Felejtse el mindenki az ósdi románozást vagy szlovákozást, a 2020-as évekre megújult a szélsőjobb: elsősorban a Nyugatot szidják egymás helyett. Június 9. után az Európai Parlamentben már pártcsaládjuk is van.