Videojáték

Battlefield 3

  • Gulyás Márton
  • 2011. december 29.

Trafik

A Battlefield játékok voltak azok az FPS-ek (első személyű lövöldözősök), amelyekről soha senki nem tudta megmondani, épp melyik darab számít a sorozat legutóbbi részének, de ez nem is érdekelt senkit. Még évek múltán is öröm volt egy gyors félórát eltölteni a II. világháborús csatatereken, és szabadon vezetni a számtalan harci járművet az ellenséggel szemben. Döntően online, multiplayer formában. Az egyjátékos kampány aztán idővel befurakodott mint opció, de inkább kolonc volt, kötelező kűr a fejlesztők részéről, amit a játékosok sem tudtak komolyan venni. Ezen kívánt változtatni most a kiadó (Electronic Arts), megérezve a kor hívó szavát. A vállalkozásra kissé rossz fényt vetett, hogy az egyszemélyes játékmód fejlesztését arra a csapatra (DICE) bízták, akik alig másfél éve sikeresen herélték ki a kiadó FPS legendáját, a Medal of Honort. Aztán az első beérkezett videók mégis meggyőző kiállítású játékot mutattak: gyönyörű grafikai környezet, változatos játékmenet, modern harctér - meg is dobálták őket mindenféle nagydíjakkal a különböző expókon.

 


 

A kész mű ugyanakkor már csak hellyel-közzel igazolja a megelőlegezett bizalmat. Bár a látványvilág gyönyörű - veri a riválisokat, nincs apelláta -, mégis, az egyszemélyes játékmenet irtó lapos, kiszámítható összeesküvés-elméleti keretbe helyezett sápítozás, eltűnt nukleáris rakéták megtalálásáért folytatott hajsza monoton alagút-pályákon (mész egy megszabott útvonalon, amiről nincs letérés, és lövöd, akit érsz). Viszont a multiplayer - ami a sorozat sava-borsa - ezúttal is elviszi a hátán a teljes projektet. Hatalmas, gyönyörű, aprólékos pályák, gigaszámú résztvevővel és harci lehetőséggel (földön-levegőben egyaránt), szaggatásmentes, jól megtervezett környezetben. Zabálja az időt, ezért egyénileg mérlegelendő a harci kedv és az annak kielégítésére fordítható szabad órák viszonya - ne mondják, hogy én nem szóltam.

Activision/DICE; PC/PS3/XBOX360, 7990/10 990 HUF


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.